Hlavní město Litvy spustilo ambiciózní vzdělávací projekt, který má propojit tradiční způsob učení a online výuku z domova s přednáškami po celém více než půlmilionovém městě. Do tří let plánuje proměnit desetinu všech tříd na tento nový „veřejný“ režim.
Projekt se jmenuje „Vilnius is a School“ a je financovaný grantem Bloomberg Philanthropies’ Mayors Challenge. Cílem je podporovat nové inovativní projekty ve městech na celém světě.
Vilnius již získal milion dolarů na to, aby spojil profesionální pedagogy se zástupci veřejných institucí a byznysu. Přínosem pro žáky a studenty středních škol má být přiblížení problematiky z reálného prostředí.
Vilnius porazil dalších šest stovek měst
Koncept celoměstské otevřené školy se stal vítězem soutěže už na začátku roku 2022. Poté se řešilo již jen to, která metropole inovativní vzdělávací projekt získá. Hlavní město Litvy porazilo dalších šest stovek konkurentů, kteří se do soutěže přihlásili. Oceněno bylo jen patnáct měst s nejlepšími nápady.
Vilnius novým projektem navazuje na předchozí iniciativy města, jako je „otevřená kavárna“ nebo „otevřená galerie“, které jsou také rozprostřeny v městském prostředí a jsou přístupné široké veřejnosti.
Projekt otevřených škol se týká žáků základních a středních škol a přináší řadu předmětů (dějepis, jazyky, matematiku, ale i podnikání, technologie a občanskou nauku včetně výuky o dezinformacích) do veřejných prostor a firem po celém městě.
Učitelé mají možnost si zarezervovat různé prostory ve veřejných i soukromých institucích nebo firmách pro výuku a daný kurz budou sdílet i s ostatními.
Výuka také v parcích, muzeích nebo kostelech
Radnice i veřejný sektor chtějí, aby studenti mohli kombinovat tradiční výuku ve školních třídách s pestřejším prostředím městských parků, muzeí, knihoven nebo obchodních prostor.
Projekt má probudit v nastupující generaci kreativitu a zájem o okolní dění ve městě. Získání informací z reálného prostředí má také zlepšit jejich budoucí uplatnění na trhu práce.
Hodiny dějepisu se například uskuteční v kostele sv. Anny, litevském klenotu pozdně gotické architektury, aby děti kromě středověkého ducha pochopily i prvky stavby gotického chrámu. Matematika se bude učit v ulicích za pomocí čísel budov a žáci budou řešit matematické úlohy, například rovnice.
Pro hudební výuku zas bude nezbytné nacvičit pochodové písně pro setkání s místními obyvateli v parku Vingis a rozvíjet tak smysl pro rytmus a hudební dovednosti.
Zlepšit celý systém vzdělávání
Projekt otevřených škol má zavést nový způsob výuky a zlepšit vzdělávací systém v třímilionové zemi. Jedná se o celosvětový trend, jak zatraktivnit výuku a položit základy pro modernizaci celého školství. Samotné město bude hrát v transformaci hlavní úlohu.
Devět z deseti škol tuto iniciativu podporuje a zhruba třetina učitelů ve Vilniusu se už k novince aktivně hlásí. Projekt také zkoumá možnosti vzdělávání založeného na multidisciplinárním modelu učení, jež má lépe naučit žáky a studenty řešit problémy v pozdějším životě a podporuje jejich aktivní přístup.
Kromě tradičních předmětů se studenti budou učit také o recyklaci odpadů a udržitelnosti v rámci provozu městských služeb. Předmět se bude jmenovat Waste Basketball a využívá oblibu litevského národního sportu – košíkové. O předmět je už nyní velký zájem.
Do výuky posledního ročníku středních škol se zapojil i startup Ovoko, který využívá v sektoru e-commerce umělou inteligenci. Studenti se budou učit matematické modely (funkce, matice a vektory) aplikovat na moderní vědu a vytváření umělé inteligence.
Lepší příprava na reálný život
„Učení mimo tradiční školní prostředí umožňuje prohloubit znalosti v různých předmětech s pomocí učitelů a odborníků z oboru a přizpůsobit nově získané dovednosti reálným úkolům. Třídy byly vytvořeny ve spolupráci s učiteli a specialisty z institucí a podniků s cílem maximalizovat jejich efektivitu a posílit zapojení studentů,“ řekla Unė Kaunaitė, ředitelka Vilnius Education Progress Center, která stojí za celým projektem.
Zásadní přínos spočívá právě v zapojení ze strany soukromých firem a veřejných institucí pro dosažení cílů projektu. Studenti tak mohou rozvíjet co nejefektivněji své dovednosti pro pozdější profesionální kariéru, která bude vyžadovat všestrannost. V případě veřejných institucí se do projektu zapojil například litevský Červený kříž, ministerstvo obrany nebo státní datová agentura.