Mohlo by vás také zajímat
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
- Článek
Dilema zpracovatelů hovězího: burgery by lidé rádi, ale místo kožených bot letí tenisky
Eticky uvědomělí zákazníci způsobují vrásky zpracovatelům hovězího dobytka. Lidé sice jedí více hovězího masa, ale přestávají toužit po kožených botách. Raději nazouvají tenisky z jiných materiálů. Průmysl pro zpracování hovězího dobytka tak zůstává s přebytkem kůží, jejichž cena rapidně klesá.
Mezi obuví a hamburgery je symbiotický vztah. Čím více lidé jedí hovězí maso, tím více je kůží pro obuvnický průmysl. Bohužel současný trend tuto symbiózu narušuje. Zákazníci se totiž odvracejí od kožených bot, a tak na trhu průmyslových odvětví, která se zabývají „zpracováním“ dobytka, zůstává přebytek hovězích kůží.
Právě obuvnický průmysl je totiž největším odběratelem hovězích kůží, které jsou vedlejším produktem produkce masa, jež končí v restauracích a obchodech s potravinami.
Podle agentury Bloomberg se na celkové poptávce kožedělného průmyslu podílí ten obuvnický z 55 procent. Tento většinový poměr zajišťoval, že jen málo z hovězího dobytka skončilo jako odpad.
Křehká rovnováha je však narušena. Světová populace, zejména pak Američané, jedí více hovězího masa (ať už ve formě steaků, či hamburgerů), ale odbyt kožených bot zažívá opačný trend. Důsledkem toho, jak Bloomberg uvádí, je přebytek hovězích kůží, a tím i klesající cena, neboť nabídka kůží poptávku převyšuje.
Sbohem, lodičky. Vítejte, tenisky!
Sucho, které v roce 2014 zasáhlo Spojené státy, bylo příčinou úbytku hovězích stád. Tehdy proto logicky klesla nabídka hovězích kůží a jejich ceny prudce vzrostly, což způsobilo zlom v poptávce kožedělného průmyslu.
Kvůli rostoucím nákladům totiž někteří výrobci bot a jiných kožených doplňků přešli na jiné materiály. A i když později došlo ke korekci cen hovězích kůží, neznamenalo to opětovný příklon k tomuto materiálu. Obuvníci zůstali u nových materiálů.
GRAF: Cena za libru kůže z mladého amerického býka
Od roku 2009 do roku 2017, v USD
Zdroj: TheAtlas.com, IMF
V roce 2016 světový trh s kůží dosáhl hodnoty 93,2 miliardy dolarů. V minulém roce ale začaly ceny kůží opět prudce klesat, což bude znamenat i pokles hodnoty trhu.
Ceny kůže jsou nejnižší od roku 2009 a podle předposlední měsíční zprávy od ministerstva zemědělství USA klesly až o 24 procent oproti předchozímu roku a téměř o polovinu od vrcholu v roce 2014.
Etičtí zákazníci a pokles konvence
Podle Bloombergu k poklesu odbytu přispěli více eticky uvědomělí zákazníci, kteří volí raději výrobky z umělé kůže či jiných materiálů. A jelikož výroba umělé kůže natolik pokročila, vzali ji na milost už i mnozí luxusní návrháři, jejichž zákazníci nyní předvádí svůj „společensky uvědomělý“ životní styl.
Pokud jde ale čistě o obuvní průmysl, hlavním viníkem klesající poptávky po kůži nebude ani tak masové etické uvědomění zákazníků, jako spíše uvolněnější společenské konvence.
Lidé už nenosí sportovní obuv od světových značek, jako jsou třeba Nike, Adidas a další, jen při volnočasových aktivitách.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
70 let po hádce bratrů Dasslerů jejich pohrobci Puma a Adidas bodují
Jak se šije pro Decathlon na Srí Lance
Hvězdy NBA už nekupují nemovitosti, ale investují do startupů
Ačkoli si kožená obuv stále připisuje největší podíl na celkových prodejích obuvi v USA, podíl tenisek stoupá. V roce 2016 se prodeje sportovní obuvi podle serveru Statista zvýšily o 14,3 procenta, zatímco kožených bot se prodalo o 12 procent méně, což je trend, který by měl pokračovat.
Všestrannost tenisek vyhrává
Tenisky lidé kupují pro jejich pohodlí a všestrannost a při současném uvolňování dress codu jsou přijatelnou volbou pro všechny příležitosti kromě těch nejformálnějších. Běžně jsou k vidění v kancelářích a začínají se objevovat dokonce už i na svatebních recepcích.
Kulturní vliv tenisek jednoduše roste do té míry, že se stávají symbolem životní úrovně mužů i žen. Není se pak čemu divit, že z trhu vytlačují jiné typy obuvi, jako jsou lodičky nebo lakýrky, které jsou zpravidla vyrobeny z kůže.
Regály maloobchodních řetězců s obuví přetékají nabídkou tenisek. Těch z pravé kůže je ale minimum. Převahu získávají nekožené materiály, pletené polyesterové svršky, gumové či pěnové podrážky a další materiály, které možná ani nebudete schopni identifikovat.
Jedním z takových materiálů je třeba superlehký termoplastický polyuretan, z něhož podrážky bot vyrábí například Adidas.
Náhrada? Třeba plasty?
Nové materiály nejsou jen budoucností obuvního průmyslu, ale třeba i toho automobilového, kde donedávna byly symbolem luxusu kožené sedačky.
Navíc jak automobilky, tak i výrobci bot směrují peníze do vývojových kapacit, které se hovězího jako materiálu týkají. Není možná daleko doba, kdy se plasty, jež znečišťují oceány, stanou vstupní surovinou pro výrobce obuvi i dalších odvětví.
Je tedy velmi nepravděpodobné, že se svět vrátí k propracovanému a úžasnému kožedělnému designu, což ale znamená, že americký hovězí průmysl možná bude potřebovat najít nové kupce pro své přebytečné kůže.
Dočasně se sice nabízí uplatnění kůží v interiérech automobilů, i ty ale čím dál častěji kupují eticky smýšlející spotřebitelé. Mnohem častěji dnes automobilky řeší objednávky „čistě veganských“ modelů vozů.
Kůže už prostě není v kurzu. Jestliže dříve byly vysoké kožené kozačky chloubou a sportovní vůz v kůži ukázkou společenského statusu, dnes se na tento luxus díváme poněkud jinou optikou. A co vy? Máte už svoji vegan kabelku i peněženku?
U spousty lidí podle mě rozhoduje cena. Ne každý si může nebo chce dovolit kožené boty. Přece jen většinou ceny začínají na 1500 a jdou nahoru (nemluvím o akcích).
A také je není potřeba kupovat tak často, pokud se o ně člověk správně stará.
Mno, nevím. Mám od Bati kožené tenisky české výroby za cca 500 Kč…
Jo jasne, proc bych si mel koupit boty z kuze, co mi vydrzi 10let kdyz si muzu koupit tenisky, ktery za polovicni cenu do te doby vymenim 3x.
Více plastů, více ftalátů a pravé kůže budeme pálit. A ještě to nazveme uvědomělým přístupem 😀
Jura: To je jednoduché. Protože spousta lidí na tak vysoký jednorázový výdaj prostě nemá, mladý blahobytný příteli.
Kůže je dobrý materiál. Jak píše výše Petr, je lepší bota s kůže, než z umělé hmoty a dalších umělotin. Umělé hmoty se hromadí a nikdo neví, co s tím. Kůže je pravý opak. Takže o nějaké uvědomělosti nemůže být ani řeči.
Je zvláštní, že lidé odmítají kůži z jakýchsi etických důvodů, ale zajít si na burger nebo gril nikomu nevadí.