Výhledy české ekonomiky na letošní rok mají jedno společné, a sice předpokládají zpomalení růstu z loňských 4,6 procenta na tři až čtyři procenta.
Příkladem je i poslední prognóza Mezinárodního měnového fondu zveřejněná tento týden, která předpokládá, že české hospodářství letos poroste tempem 3,5 procenta a v roce následujícím už jen tři procenta.
GRAF: Vývoj českého HDP
Za posledních pět let, v procentech
Zdroj: Tradingeconomics.com
Zpomalení růstu naší ekonomiky sice kontrastuje se zlepšenými vyhlídkami světové ekonomiky, ale je vlastně docela logické vzhledem k vyčerpávání kapacit v největším tuzemském odvětví, v průmyslu. Tomu se stále více nedostávají lidé, a navíc přichází i o dřívější podporu v podobě slabé koruny.
Český průmysl = autovýroba
Nadto je průmysl v českém podání především výroba osobních automobilů, která se na HDP přímo podílí zhruba šesti procenty (nepřímo zřejmě více než deseti procenty) a která je orientovaná primárně na evropský trh.
Registrace na tomto trhu přitom rostou téměř nepřetržitě už šestým rokem a všechny další příznivé výsledky vyvolávají otázku, jak dlouho tento trend může pokračovat. Zda se už nezačnou projevovat první známky nasycenosti poptávky v širším měřítku než jen v zemích, kde boom automobilového trhu začal v současném cyklu nejdříve. Nebo jinak, jak dlouho ještě automobilky potáhnou českou ekonomiku nahoru?
Bod „autozlomu“
Aktuálně zveřejněné nové údaje o registracích osobních automobilů v EU za březen by mohly být takovou předzvěstí.
VÍCE K TÉMATU:
Proč je Škoda Auto laboratoří české přehřívající se ekonomiky?
Automechanici nebudou třeba? Nová auta se prý budou umět opravit sama
Počet registrovaných (zjednodušeně prodaných) aut se totiž meziročně snížil o 5,3 procenta a téměř úplně smazal nárůst dosažený v úvodu roku. Když se ovšem podíváme na detailnější čísla, zjistíme, že skoro 90 procent tohoto propadu jde na vrub Velké Británii (–88 tisíc).
Pokles se ovšem nevyhnul ani italskému trhu (–13 tisíc) a německému (–12,2 tisíce). Co z toho v rychlosti usuzovat, respektive je čas začít mít obavy?
Je už čas na paniku?
UŽ JSTE SI OBJEDNALI?
|
|
Útlum britského nebo i dánského trhu není až tak překvapivý s ohledem na fakt, že boom prodejů aut tam začal ze všech zemí EU nejdříve. Větší pozornost si proto zaslouží spíše nelichotivá čísla z Německa.
Aktuální propad spíš vypadá na korekci silných prodejů z úvodu roku. Ve vzduchu je navíc vzpruha v podobě omezování dieselů, která poptávce nahoru ještě pomůže. A nakonec i po nelichotivých březnových číslech se stejně v Německu v prvním čtvrtletí prodalo meziročně o čtyři procenta více aut než loni.
I proto je asi předčasné měnit výhledy na evropské prodeje výrazně k horšímu. Už tak jsme předpokládali za celý rok v podstatě jen kladnou nulu.
Řekl bych že ty nesmyslné omezení emisí zničí automobilový průmysl protože auta budou hodně drahá a nedostupná tudiž to bude jenom pro bohaté lidi ty co na to nemají budou jezdit 15 a více let starýmy auty