Spiknutí pumpařů při nastavování marží podle všeho nabývá kolosálních rozměrů a nákaza se z Česka šíří už i za hranice naší kotliny!
Ani v USA totiž vývoj cen ropy a produktů v poslední době neodpovídá historickým zkušenostem. Alespoň soudě dle vývoje cen nafty v New Yorku, která od ledna vzrostla asi na dvojnásobek. Tedy násobně více než cena surové ropy (WTI zdražila asi třikrát méně). A teď o něco vážněji…
GRAF: Vývoj ceny pohonných hmot v USA
Za posledních 25 let, v USD za litr.
Zdroj: tradingeconomics.com
Různé trhy
Uvedený příklad ilustruje, že s nezvyklou dynamikou cen ropných produktů se skutečně nesetkáváme jen u nás. Jde o globální fenomén a jednoduché porovnání vývoje cen surové ropy a např. benzínu nebo nafty může být snadno zavádějící.
Vždy je totiž třeba mít na paměti, že ceny produktů jsou s cenou ropy sice úzce spjaty, ale v podstatě jde o dva různé trhy. A ty se proto denně vypořádávají se společnými, ale i se svými specifickými šoky.
Trh s tzv. středními destiláty (mj. nafta, letecké palivo) vstřebává překvapení hned několik. A to není dobrá zpráva, protože dieselové motory pohání nejen přepravu zboží, ale například i zemědělství. A drahé energie následně tlačí i na růst cen spotřebitelských.
Poptávkový šok souvisí s nečekaně rychlým oživením ekonomiky po COVIDu, která podobně jako v případě jiného zboží aktuálně naráží na nedostatečnou nabídku.
Kdo by převážel ropu z Ruska?
Nabídkový šok je však v současnosti zásadnější a souvisí hlavně s nedostatkem ruské nafty. Ten spíše než sankce reflektuje neochotu firem ruskou ropu převážet.
Třeba firma Shell by mohla vyprávět, že obchodovat s ruskou ropou je sice finančně velmi výnosné, ale není to zrovna nejlepší reklama.
Od ruské ropy a produktů tak dávají ruce pryč i nejtvrdší hráči na trhu, jako je například společnost Trafigura. Obchodníkům navíc prodražuje a komplikuje financování obchodů extrémní cenová volatilita a nepomáhají ani rostoucí sazby.
Zásoby dieselu v oblasti Rotterdamu se tak nepříjemně tenčí. Ve zmíněném New Yorku jsou nádrže plné nejméně za 32 let (delší data nejsou).
K tomu připočtěme to, že dle čerstvých agenturních zpráv v květnu vývoz ruské nafty z Kaliningradské oblasti poklesne oproti dubnu asi o třetinu (Rosněft a Lukoil absentují). Dieselová krize tak prozatím rozhodně není u konce…