Mohlo by vás také zajímat
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
V Evropě roste silný hráč ve výrobě tofu s kořeny na Slovensku
Veronika Kudrnová 16. října 2024Společnost The New Originals Company GmbH, vídeňský podnik stojící za značkou tofu a rostlinných pomazánek Lunter, výrazně rozšířila své působení…
Další otřesná čísla. Německo prohlubuje dál svůj ekonomický propad
Kryštof Míšek 25. září 2024Ekonomika našeho souseda si již delší dobu prochází složitým obdobím. Můžeme s jistotou říci, že tamní ekonomika je nemocná, a…
- ČLÁNEK
Ekonomickému rozvoji po koronavirové krizi by mohly pomoci i meziregionální spolupráce
Pandemie koronaviru se posunula do fáze uvolňování. Vlády evropských zemí postupně uvolňují i podmínky pro provozování podnikatelských a dalších činností. Týká se to také přeshraničních spoluprací, které by mohly pomoci například s obnovou turismu a cestovního ruchu.
Současná situace kolem koronaviru se výrazně podepsala na chodu ekonomiky. Zasáhla mimo jiné do segmentu cestovního ruchu a turismu, když řada zemí v rámci prevence zavřela své hranice. V Česku i okolních státech se teď situace v rámci možností vrací do normálu.
K tomu by mohly pomoci i programy meziregionální spolupráce známé pod názvem Interreg. Jedním z příkladů je spolupráce v rámci programu Evropské unie Interreg V-A Rakousko – Česká republika, která trvá již šest let.
Projekty ve čtyřech oblastech, zahrnujících například výzkum a inovace nebo zlepšování životního prostředí, jsou financovány z fondů Evropské unie. Na bezmála 60 přeshraničních projektů Interreg poskytl v letech 2014 až 2020 skoro 98 milionů eur (přes 2,6 miliardy korun).
Za českou stranu se do projektu zapojily tři kraje – Jihočeský, Jihomoravský a Vysočina.
Cyklostezka Železné opony
Jedním z konkrétních projektů v rámci česko-rakouského Interregu je pomyslný „most“ obou zemí v podobě cyklostezky, která kopíruje dřívější hraniční pás mezi Rakouskem a Českou republikou. Ten je i jakousi nápravou historie v souvislosti s třicetiletým výročím pádu železné opony, která obě země z ideologických a politických důvodů oddělovala.
„Když dnes vidím, jak obě země mohou spolupracovat a místo ostnatých drátů slouží hranice k aktivní relaxaci rodinám z těchto zemí, upřímně mě to dojímá,“ uvedl ke vzniku cyklostezky Hannes Weitschacher, ředitel společnosti Weinviertel Tourismus, která je vedoucím partnerem projektu Kultura a příroda na Zeleném pásu.
Jen do podpory cykloturistiky přitekly z programu bezmála dva miliony eur. Právě podobné podporované projekty, které mají za cíl oživit turismus v daném regionu, by mohly být vhodnou pomocí cestovnímu ruchu, který byl jedním z nejvíce zasažených sektorů.
I díky podobným projektům se daří vracet život do příhraničních oblastí, které byly kvůli politice v době normalizace často násilně vysídleny. Nemluvě o tom, že obnovení fungování v těchto oblastech má ekonomický přínos pro místní obyvatele.
Dyje zase přírodní
Dalším příkladem projektu, který z této spolupráce vzešel, je obnova přírodního prostředí řeky Dyje. Vodohospodáři a experti na ochranu přírody obou zemí obnovili na toku řeky tři původní meandry, o něž řeka přišla narovnáním v sedmdesátých letech minulého století.
Díky evropskému projektu s názvem Dyje 2020 / Thaya 2020 tak prodloužili tok řeky o zhruba devět set metrů.
„Znovu se napojily meandry mezi rakouským Bernhardsthalem a Rabensburgem a Břeclaví a Lanžhotem na českém břehu,“ popsal detaily David Veselý, který je zodpovědný za projekt Dyje 2020 / Thaya 2020 jako partner zastupující správce toku, státní podnik Povodí Moravy. Podle něj vynaložené náklady dosáhly výše téměř milion a osm set tisíc eur.
Vzácné prvky i ekologicky
Evropské peníze z Interregu pomohly i ve vývoji technologických inovací, které se dotýkají životů nás všech. Jde o vzácné prvky, které jsou potřeba pro výrobu a fungování mobilních telefonů či počítačů. Konvenční těžba těchto kovů je bohužel náročná a poškozuje životní prostředí, nemluvě o vysokých cenách na světových trzích.
„Přes 90 procent produkce drží Čína, která si diktuje cenu prodeje a těžbu provádí z ekologického hlediska v naprosto katastrofálních podmínkách. Proto se snažíme najít sekundární zdroje. Mezi ně patří například elektronický odpad,“ popsala motivaci k projektu vedoucí výzkumného týmu Milada Vítová.
Výzkumný projekt IMC Fachhochshule Krems a Centra Algatech Akademie věd České republiky se proto zaměřil na recyklaci prvků vzácných zemin z elektronického odpadu. A to zcela bez zátěže na životní prostředí s pomocí bakterií a řas. Ty totiž dokážou z „elektronické drti“ tyto vzácné kovy absorbovat.
Výsledným produktem je biomasa obsahující vzácné kovy. Tu lze využít jako vydatné hnojivo, popřípadě jejím spálením získat přímo samotné kovy. Vědci chystají i další návazné projekty s takzvaným červeným kalem.
„Jedná se o vedlejší produkt výroby hliníku, který se tvoří v obrovském množství a skladuje se v nádržích. Ukládá se do něj i velké množství vzácných zemin. Rádi bychom proto červený kal využili jako sekundární zdroj, odkud můžeme tyto suroviny získávat,“ popisuje další plány Milada Vítová z detašovaného pracoviště Mikrobiologického ústavu Akademie věd ČR v Třeboni.
Nejen Rakousko
Podobně jako Interreg V-A Rakousko – Česká republika fungují i další meziregionální programy. Nadstavbový je Interreg Central Europe, na němž participují zástupci pětice zemí: Česka, Německa, Rakouska, Itálie a Slovinska.
Další bilaterální spolupráce v rámci Interregu probíhá například na Liberecku mezi Českem a Polskem nebo mezi Českem a Německem v oblasti česko-saského pomezí.
Ve všech případech šlo o projekty v nejrůznějších oblastech, od vědy a výzkumu, podpory kulturního a přírodního dědictví přes ochranu přírody a biodiverzity, vzdělávání až po spolupráci organizací. „Vytvořily se také četné a pevné profesní i osobní vazby a to je klíčem k úspěšnému pokračování přeshraniční spolupráce i do budoucna,“ uzavírá Pavel Pacal, náměstek hejtmana pro oblast regionálního rozvoje Kraje Vysočina.