Evropský průmysl vysílá trochu rozporuplné signály. Celkový pohled není nijak optimistický a je jasné, že z motoru oživení se ke konci roku 2021 stává jeho brzda.
Na druhou stranu ne všude jsou výpadky v subdodávkách, špatná logistika a drahé energie stejně velkou brzdou.
Automotive pod tlakem
Z odvětví je nejvíce zasažena výroba automobilů, kterou daleko více než jiné sektory zasáhl výpadek polovodičů. Výrazné problémy s produkcí hlásí v eurozóně více než 90 procent firem z odvětví automotive.
Zatímco v textilním nebo potravinářském průmyslu (významném ve Francii a Španělsku) je to jen necelá třetina firem. Německý automotive se podílí na HDP zhruba 5 procenty, což je výrazně více než francouzský nebo italský (zhruba 1 procento HDP).
Pravděpodobně i proto je daleko více zasažen celý německý průmysl. Ten se na konci září pohyboval více jak 15 procenty pod svými maximy z roku 2017 (německý autoprůmysl byl dokonce 50 procent pod svými maximy).
Možná trochu překvapivě italský, španělský i francouzský průmysl odolává pandemii lépe a pohybuje se o poznání blíže předkrizovým maximům.
GRAF: Srovnání vývoje zpracovatelského průmyslu v Německu a Itálii
Od roku 2015 do září 2021, bazický index (2017 = 100), v bodech.
Zdroj: autor, Eurostat, INSEE, DESTATIS, istat, INE
Menší čínská závislost?
Kromě nižšího podílu sektoru automotive to může být i důsledek menší propojenosti italského a španělského průmyslu s asijskými ekonomikami (odkud váznou dodávky nejvíce).
A svoji roli mohou sehrát i menší problémy s nedostatkem zaměstnanců v italském a španělském průmyslu. Německý trh práce je o poznání přehřátější – nedostatek pracovníků je podle posledního průzkumu Evropské komise (EK) problémem pro více než třetinu německých průmyslových firem, ale pouze pro 5 procent italských firem.
I přes tyto rozdíly ale nakonec pravděpodobně šlápne na brzdu průmysl v celé eurozóně. Konec roku bude proto ve znamení o poznání slabšího růstu celé Evropy.
Očekáváme, že růst v celé eurozóně nepřekoná ve čtvrtém kvartále 1 procento mezikvartálně a největší evropská ekonomika Německo může dokonce opět poklesnout.