Čeká nás peklo, prohlásil před nedávnem Elon Musk při ukázce prvních kusů vozů Tesla Model 3, jejichž sériová výroba se nyní rozjíždí naplno. K prezentaci zvolil zeď svého dalšího výrobního majstrštyku – Gigafactory. Tedy továrny, která má chrlit baterie právě pro elektromobily.
Obří továrna podle slov „otce zakladatele“ nyní vyrábí více baterií než kterýkoli jiný podnik na světě. Letos v lednu začala výrobou baterií pro domácí úložiště Powerpack a Powerwall, v červnu se rozjela výroba baterií pro Model 3.
VIDEO: Jak roste Gigafactory v 15 vteřinách
Zdroj: YouTube.com
Jen třetina stavby
Dluhopisy za 1,5 miliardy
|
Automobilka Tesla v těchto dnech oznámila, že plánuje navýšit svůj dluh o 1,5 miliardy dolarů formou dluhopisů. Hotovost potřebuje pro plné rozběhnutí výroby nového Modelu 3. |
Je ale třeba si uvědomit, že Gigafactory je stále ještě „under construction“ a současná plocha, kde se vyrábí, zabírá podle serveru Electrek.co zhruba 30 procent plánované plochy.
Produkční kapacita se tak neustále navyšuje, i když Elon Musk na přímý dotaz médií při uvádění nových dluhopisů firmy na trh (viz box) odmítl objem kapacity upřesnit. Řekl jen, že je větší než u jakékoli jiné továrny.
Electrek se proto podíval, kolik by to asi mohlo být. Podle serveru některé továrny ve světě vyrobí ročně baterie s celkovou kapacitou okolo 4 GWh (pro srovnání – Temelín loni vyrobil 12,1 TWh, tedy 12 100 GWh, pozn. red.). Roční produkce Gigafactory by tedy měla být na této úrovni, alespoň co se týká roční kapacity.
VIDEO: Jak vypadá Gigafactory ze vzduchu
Video natočené dronem je ze začátku srpna 2017.
Zdroj: Duncan Sinfield, YouTube.com
Plánovaná plná kapacita, které by mělo být dosaženo už příští rok, má nicméně být na úrovni 35 GWh. Před Muskem a spol. je tedy ještě hezký kus cesty. I kvůli masové produkci Modelu 3 potřebuje Gigafactory chrlit baterie, jejichž celková kapacita bude alespoň na polovině plánované celkové výkonnosti.
Stále to však bude ještě rozestavěný projekt. Cílová plná kapacita pro rok 2020 je totiž stanovena na 105 GWh.
Ambiciózní projekt v Austrálii
Podobně tajemný zůstává Musk i u toho, jak velké jsou náklady na jednotlivé baterie pro Modely S, X a 3, upozorňuje server Electrek. Americký vizionář však tvrdí, že Tesla je v tomto směru před konkurencí napřed.
A i když Tesla musí zatím neustále investovat, Musk uvedl, že stran hospodaření zůstává optimistou. Podle něj divize Tesla Energy, která vyrábí baterie pro auta i pro domácnosti, začne do konce roku generovat pozitivní cash flow.
I přes to, že nedávno mimo jiné oznámil gigantický projekt v Austrálii na bateriové úložiště. Jižní část země se má stát domovem největšího lithium-iontového akumulátoru na světě. Jeho kapacita by měla být 129 MWh, přičemž by měl skladovat energii z větrných elektráren francouzské společnosti Neoen (doposud největší podobné úložiště je v Kalifornii, také s bateriemi od Tesly a má kapacitu 80 MWh).
Na celý projekt si Musk stanovil sto dní od podepsání smlouvy. Pokud termín nestihne, náklady na projekt uhradí sám. „Jestli je Jižní Austrálie ochotna riskovat, potom my taky,“ citovala Muska australská stanice ABC. Podle odborníků by se náklady měly pohybovat kolem 50 milionů dolarů.
Bateriové Česko?
Server Electrek také nedávno napsal, že obří továrna na baterie poroste i v Evropě. Jde o projekt společnosti TerraE Holding, který chce primárně stavět v Německu. Je to ale také šance pro okolní země včetně Česka.
O tom se již jako o možném místě pro výrobu baterií hovořilo v souvislosti s Muskovým záměrem postavit nové Gigafactory v dalších částech světa.
Aktuálně by však Česko mohlo mít továrnu od TerraE Holding. Podle agentury Bloomberg by k výběru lokality mělo dojít do září. Pro Česko v obou případech hovoří zásoby lithia, které skrývají Krušné hory.
Pingback: Jak to je u Muska? | ok52 Blog
Jestli tohle bude slepá ulička to bude průser..