Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan si splnil sen a projel se prvním národním tureckým autem. Elektrický vůz se vyrábí pod názvem TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu A.Ş.) a pro prezidenta se jedná o prestižní projekt, aby běžným obyvatelům ukázal, že se pod jeho vedením stává z Turecka regionální velmoc. V zemi, která leží na evropském i asijském kontinentu, žije více než 85 milionů obyvatel.
Automobil vyvíjí konsorcium tureckých firem a slavnostně byl zahájen provoz továrny 29. října, tedy na den výročí založení Turecké republiky před 99 lety. Cílem projektu je ukázat, že moderní Turecko nemusí být závislé na zahraničních dodávkách a „umí“ vyrobit vlastní špičkový automobil.
FOTO: Turecký národní elektromobil není laciný
Zdroj: Zdroj: HakanISt/CC BY-SA 4.0
„Je to důležitý krok přispívající ke vzestupu tureckého automobilového průmyslu,“ zdůraznil místní automobilový expert Emre Özpeynirci. V příštím roce se má podle plánů rozběhnout výroba natolik, že se ročně vyrobí 17 až 18 tisíc elektromobilů v továrně nedaleko Istanbulu. Do pěti let by ale měla produkce stoupnout až na 175 tisíc aut.
První auta těsně před volbami
Vozidla zatím nejsou dostupná na trhu, první série by měla sjet z výrobních linek v březnu 2023, jen několik týdnů před prezidentskými volbami, jež se konají 18. června. Erdogan usiluje už o třetí zvolení tureckým prezidentem.
Úspěch vozu by měl přispět k jeho opětovnému zvolení, kdy v roce 2016 potlačil v zemi pokus o vojenský puč a o rok později prosadil referendum o změně ústavy, která ze země prakticky udělala prezidentský systém a byla zrušena funkce premiéra. Prezident má nově funkční období na pět let.
I když je národní turecké vozidlo považováno za výkladní skříň turecké ekonomiky a zároveň je vykreslováno jako ideální a dostupné auto pro široké vrstvy, cena bude vysoká.
Lidové auto za 700 tisíc korun
Erdogan přitom v minulosti sliboval, že půjde o lidové auto a lidé očekávali, že bude dostupné pro každého v Turecku, připomenul Özpeynirci. Masivní státní investice do automobilky nicméně konkurenceschopnost nových vozů komplikují. „Je to problém, tohle auto polarizuje názory,“ říká Özpeynirci.
Model SUV se má prodávat za 900 tisíc tureckých lir (720 tisíc korun), což je pro většinu turecké společnosti nedosažitelná suma. Auto by se mělo prodávat za zhruba půl milionu lir, aby bylo široce dostupné.
FOTO: Turecký národní elektromobil TOGG
Zdroj: TOGG
Navíc země nemá dostatečnou infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů. „Infrastruktura Turecka ještě není připravena na přechod na elektrická auta,“ prohlásil generální ředitel Automotive Data Hüsamettin Yalçın.
Obyčejní zákazníci by neměli řešit při koupi takto drahého vozu, zda bude na trase Ankara – Istanbul, jež měří přes 400 kilometrů, dostatek nabíječek, zdůraznil. Vozy mají mít podle zvolených akumulátorů dojezd 300 až 500 kilometrů.
Vozidla TOGG jsou sice navrhována a montována v Turecku, velká část komponentů pochází ale ze zahraničí. Ty nejdůležitější, jako jsou baterie nebo motory, se dovážejí. Nicméně 51 procent materiálů je turecké výroby.
Turecký ministr průmyslu Mustafa Varank řekl, že chce v příštích letech zvýšit tento podíl až na 65 procent a zlepšit dostupnost vozů pro turecké zákazníky. Stejně hovoří i ministr financí Nureddin Nebati, který slíbil, že koupi nových aut budou podporovat turecké banky speciálními úvěry.
Rekordní inflace
Turecký „sultán“ se potýká s vysokou mírou inflace, která trápí turecké hospodářství. V září inflace dosáhla 83,5 procenta a byla nejvýše od roku 1998. Je to dáno kroky zpolitizované centrální banky, která nezvyšuje úrokové sazby navzdory rostoucí inflaci. Erdogan totiž tvrdí, že vysoké úroky inflaci naopak podporují.
GRAF: Míra inflace v Turecku
V procentech.
Zdroj: tradingeconomics.com
V srpnu banka snížila navzdory 80procentní inflaci sazby o jeden procentní bod na 12 procent. Nezávislí ekonomové dokonce tvrdí, že turecké instituce falšují skutečné údaje a inflace v září atakovala hranici 186 procent.
Snižování úroků centrální banky naopak odrazuje zahraniční investory a turecká lira oproti dolaru nebo euru výrazně oslabila. Vůči dolaru za poslední rok lira ztratila už 50 procent.