Mohlo by vás také zajímat
Jak ovlivní Trumponomika 2.0 vývoj kurzu koruny?
Dominik Rusinko 20. listopadu 2024Donald Trump se vrací do Bílého domu a s ním i obavy o evropskou ekonomiku. Jaké dopady by mohla mít…
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
- Komentář
EU je dominiem Německa? Ne, to jen dramatické titulky zakrývají podstatu politických kompromisů
Administrativa Donalda Trumpa vidí Evropskou unii jako imperiální državu Německa. To však prozrazuje víc o jejím vnímání světa než o každodenním fungování EU. Systematické výzkumy ukazují, že žádný stát rozhodování EU nedominuje. Platí to i pro reformy eurozóny, které zavedly nejhlubší změny v ekonomickém nastavení unie od uzavření Maastrichtské smlouvy v roce 1992.
Předvolební slogany o navrácení domněle ztracené velkoleposti svádí voliče Donalda Trumpa i ministry k nacionalistickému vidění světa. Z toho pohledu jsou mezinárodní organizace buď omezením národní suverenity, nebo pouhou zástěrkou, kterou dominantní velmoci maskují svůj vliv.
Obojí vnímá současný obyvatel Bílého domu jako hrozbu, proto nepřekvapilo, když jeho ministr zahraničí Mike Pompeo v Bruselu prohlásil, že mezinárodní organizace musejí být reformovány či eliminovány.
Euroskeptici na našem břehu Atlantiku tleskají. Německu s gustem předhazují, že dominanci, které nedosáhly tanky nacistů, se podařilo nastolit zahraničním investicím a euru. Jako příklad jim slouží pokusy o stabilizaci Řecka a reformy eurozóny v průběhu poslední dekády. Avšak systematický výzkum to vyvrací.
Klíčová reformní rozhodnutí v eurokrizi často padla nad ránem, na některém ze dvou tuctů summitů na nejvyšší úrovni. To svádí k personalizaci politiky, kdy média rozmáznou klíčovou roli kancléřky Angely Merkelové. Dramatické titulky však zakrývají dva důležité aspekty, které jsou zřejmé až při podrobnějším zkoumání.
Koalice v zákrytu a dominance trpaslíků
Zaprvé, Německo nikdy nerozhodovalo samo. Za jeho požadavky stála koalice dalších států, kdy především Nizozemí a Finsko obvykle prosazovaly ještě striktnější pravidla. Slovensko a Česko také většinou stály na jeho straně.
Při pohledu na agregované preferované pozice členských států Evropské unie v případě 47 kontroverzních návrhů reforem eurozóny zjistíme, že unie byla celkem systematicky rozdělena. Severní koalice kolem Německa prosazovala rozpočtovou disciplínu, zatímco ta jižní, srocená kolem pozic Francie, preferovala návrhy na větší sdílení rozpočtů i finančních rizik.
Agregované preferované pozice států EU
Zdroj: Lehner and Wasserfallen 2019
Zadruhé, dramatické summity rozhodují o základních politických kompromisech, o jejichž přesném nastavení se pak ještě tak rok či dva vyjednává.
Evropská unie stojí na vládě práva, takže jakoukoli reformu musí Evropská komise nejprve formulovat jako legislativní návrh, který následně musejí schválit národní vlády v radě a poslanci v Evropském parlamentu.
Když se na summitu rozhodlo o eurovalu, bankovní unii či hlídání rozpočtových deficitů, diplomaty a úředníky v Bruselu i ve všech hlavních městech čekalo dlouhé vyjednávání o konkrétních právních postupech, které zajistí naplnění politických kompromisů.
Žádné „o nás bez nás“
Evropská unie je sice velmi složitá, ale zároveň i neobvykle transparentní politická struktura. Z oficiálních dokumentů i mediálních vyjádření se tak dá poskládat databáze o tom, co zástupci jednotlivých zemí prosazovali. Z výsledných dat se pak dá odhadnout, čí vyjednávací pozice byla nejblíže výslednému kompromisu.
Kdyby Německo bylo imperátorem v EU, nejspíš by úspěšně prosadilo vlastní pozici, což se ale, jak je patrné z následujícího grafu, neděje. Opak je pravda, neboť Německo i Francie jsou méně úspěšné než menší členské státy jako Slovinsko, Irsko či Estonsko. Trumpova hypotéza je tedy mimo mísu.
Graf: Průměrná úspěšnost vyjednávání členských států o reformách eurozóny
Zdroj: Lundgren et al., 2019
Cesta vyvážených kompromisů
Politický systém EU je od počátku nastaven tak, že malé státy mají disproporčně velký vliv. I když zprávy z vyhrocených summitů mohou připomínat velmocenskou politiku z minulých století, politické dohody jsou jen prvním krokem k definování společných pravidel pro celou EU.
Následné mravenčí vyjednávání vede k vyváženým kompromisům, kdy velké státy ustoupí ze svých pozic a akceptují námitky ostatních, které by klasická velmocenská politika prostě ignorovala. V EU neplatí, že se rozhoduje „o nás bez nás“.
Je pochopitelné, že Trumpovi spojenci, jako je Alternativa pro Německo či strana Marine Le Penové ve Francii, Evropskou unii nenávidí, když omezuje suverenitu velmocí. Měně pochopitelný je postoj kritiků EU v malých státech, v jejichž prospěch unie redistribuuje vliv na důležitá rozhodnutí, jejichž důsledkům se nemohou vyhnout. Paradox je také to, že Česko, Maďarsko i Polsko spolurozhodují o reformách eurozóny, které jsou definovány v legislativě celé EU, aniž by společnou měnu přijaly.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vyhrálo Německo nad migrační vlnou? Zdá se, že ano – práci má čtvrtina uprchlíků
Systematický výzkum poskytuje vyváženější obrázek fungování EU než dojmologie z okamžiků, kdy bruselské dění plní přední stránky novin. I přes svou společenskovědní nedokonalost nám empirická data poskytují přesnější obrázek toho, jak EU funguje a co nám přináší.
Expertní analýzy a obrázky lze sice šmahem zesměšnit jako nudné bláboly, které posluchače unavují, ovšem realita časem ukáže, kdo lépe porozuměl přínosům a nákladům EU, tak jak to teď začínají chápat i mnozí příznivci brexitu.
„Administrativa“ Donalda Trumpa… Vláda tupče vláda!!!
Při argumentaci, prosím, bez nadávek
Kvalitní a nepochybně pravdivý komentář, děkuji.
V některých věcech se extrémně protikladné zájmy Německa a Francie přirozeně přetaví do kompromisu bližšího řadě malých zemí. O údajné „dominanci trpaslíků“ to ale nic nevypovídá.
Výzkum o EU financovaný EU že by nedopadl ve prospěch EU?
To je teda článek. Evropský parlament je absolutně nefunkční z jednoho prostého důvodu. Když tam přijdou po volbách nový poslanci, jestli je to Němec, Polák, Slovák, Čech, tak po první výplatě která je 500 až 700 tisíc Kč, okamžitě zapomenou odkud přišli, a odhlasují všechno co jim EU komise a ožralý Junker nařídí. A to nemluvím o lobistech kteří jim sypou další těžké prachy. Další příjem mají kdyby se i přesto všechno šprajcovali od NVO. Tito poslanci budou vždy kopat za toho kdo dá víc. Za pár let jsou z nich multimilionáři. EU je odporný moloch který je nereformovatelný. Jediná cesta ven je tato: zrušit EU parlament, EU komis, a znovu a důkladně oživit EHS bez vlivu NVO a padesáti nejbohatších rodin světa, které ten moloch řídí.
Tak nevím ,ale štikou EU je rakousko či finsko knim by se mněla připojit V4 dominance německa upadá a francie má tolik problémů , že nemá sílu být dominantní v EU USA díky politic svého presidenta strácí svoji autoritu .
„Cesta vyvážených kompromisů“ 🙂
Tak to bych rád slyšel jeden jediný případ, kdy se nám nebo někomu z východu se podařilo prosadit něco proti vůli starých členů. Ovšem myslím něco důležitého, ne zahnuté okurky, vždyť nemáme ani tak jednoduchou věc jako stejně kvalitní potraviny (když už mají stejný obal) 🙁
„mravenčí vyjednávání vede k vyváženým kompromisům“ 🙂
Mohl bych vidět jeden případ, kdy jsme my prosadili něco proti vůli Francie a Německa a nedostali za to nálepku nevděčníků a xenofobů ?
Myslím něco důležitého, ne zakřivené okurky, vždyť ani tu stejnou kvalitu potravin ve stejných obalech se nám po deseti letech nepodařilo prosadit 🙁