Mohlo by vás také zajímat
Silicon Valley zostřuje nátlak, jak dostat lidi do kanceláří. Reakce jsou spíše odmítavé
František Novák 21. června 2023Technologické firmy mají problém. Lidé už nechtějí trávit své pracovní dny v kancelářích jako v dobách před covidem. Po třech…
Česko poskočilo vzhůru v žebříčku svobody médií. Neduhy českých médií však zůstávají
Vojtěch Berger 12. května 2022Česko si v žebříčku svobody médií výrazně polepšilo, mezi 180 zeměmi je na dvacáté příčce, loni bylo čtyřicáté. Vyplývá to…
Lukáš Sedláček: Inovujte, dělat něco neefektivně je v dnešní době blbost
Libor Akrman 8. října 2021„Dlouhodobě se snažím co nejvíce přispět ke vzniku inspirativního a tvůrčího inovačního prostředí v České republice,“ říká zakladatel Týdne inovací…
- ROZHOVOR
Eva Kučmášová (Canon): Rozvíjíme pracoviště budoucnosti, které splňuje vše pro novou epochu práce
O tom, jak moc se změnila práce s dokumenty v současné pandemické době, jsme si exkluzivně povídali s Evou Kučmášovou, nejvýše postavenou Češkou ve společnosti Canon. „Tři čtvrtiny českých firem stále řeší veškeré smlouvy, objednávky a podobně výhradně na papíře,“ říká Kučmášová.
Loňský rok byl v mnoha ohledech zlomový, výrazně zasáhl zejména do po dlouhá léta zažitých způsobů fungování firem i pracovních návyků. A je dost možné, že se podobné podmínky pro práci budou projevovat i letos.
Potvrzuje to i společnost Canon, která zaznamenala změny v odbytu svých tiskových zařízení. „Tím, že obrovské množství zaměstnanců firem bylo nuceno náhle odejít i na několik měsíců na home office, vyvstala nová potřeba mít zajištěné všechny pracovní procesy včetně tisku a skenování i při práci z domova. To vše navíc jednoduše a za rozumné náklady,“ říká v exkluzivním rozhovoru Eva Kučmášová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon.
Podle Kučmášové lze očekávat, že budoucnost kanceláří i home officu bude zcela jistě digitální, a tedy bezpapírový. „Jsme v Canonu na takovou situaci připraveni a hned na začátku pandemie jsme byli schopni zákazníkům nabídnout nejen vhodné produkty, ale i komplexní řešení pro firmy. Nazvali jsme jej Pracoviště budoucnosti a splňuje opravdu veškerá kritéria pro tuto novou epochu práce, která podle všeho změní fungování firem natrvalo,“ dodává.
Eva Kučmášová (39) |
Jediná žena v top managementu středoevropského Canonu. Od roku 2019 zodpovídá za marketing a komunikaci společnosti v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. |
Jak se do byznysu Canonu promítla koronavirová pandemie? Jak si vede Canon v České republice a jak v okolních zemích?
I když bych ráda přišla s radikálními rozdíly mezi zeměmi, není tomu tak. Trhy jsou si velmi podobné a odlišnosti jsou spíše v různých podobách distribuce. Samozřejmě se pandemie promítla do způsobu, jakým pracujeme. Kancelářským produktům přechod na home office neprospěl, na druhou stranu malým domácím zařízením pomáhá velice. Foto průmysl je specifický a pandemie na něj zásadní vliv nemá. Na koncový dopad si nicméně ještě počkejme.
A celkový dopad tedy na váš byznys je jaký? Nahrála vám současná situace, nebo vás spíše zbrzdila?
Nejsme vítězi ani poraženými. Celkově si myslím, že Canon díky rozmanitému portfoliu produktů a služeb tuto situaci přestál se ctí. Kromě už zmíněných segmentů mohu ještě vyzdvihnout růst profesionálních tiskových řešení pro knižní trh podpořený znovunalezenou chutí lidí číst. Logicky naopak ustoupily velké produkční stroje využívané například ve výstavnictví. Vzhledem k jejich kvalitě a efektivitě ale nepochybujeme, že pokles poptávky po nich je jen dočasný.
Jaké jsou rozdíly v prodejích produktů Canon mezi jednotlivými kontinenty? Jakou má Canon pozici v Evropě?
Canon si na všech kontinentech drží již několik let poměrně vyrovnané výsledky. Pro konkrétní představu dodávám, že evropský trh byl z hlediska prodejů v roce 2019 s více než 8 miliardami dolarů druhým nejúspěšnějším. Zaostal jen za Severní a Jižní Amerikou, a dokonce mírně předčil i prodeje v domovském Japonsku. Za rok 2020 sice finální čísla ještě nejsou, ale jsem přesvědčena, že budou velmi podobná.
Nesoupeříme s mobily
Canon je tradičně spojován především s fotoaparáty. Jaké jsou trendy ohledně jejich prodejů a jak moc musíte zohlednit boom smartphonů?
Vidíme narůstající podíl tzv. bezzrcadlovek. Nicméně zrcadlovky si stále drží své fanoušky, a to nejen díky široké nabídce objektivů. Canon plánuje i nadále stejnoměrně rozvíjet obě tyto větve. Co se týká mobilů, nemyslím si, že bychom měli vzájemně soupeřit. Jsou technické limity, které mobily nikdy nepřekročí, proto například nebudou nikdy první volbou profesionálních sportovních fotografů, ale naopak v některých jiných segmentech je jejich použití naprosto legitimní.
Snažíte se nějak přesvědčit zákazníky, že mobil všechno nefotit nedokáže, že fotoaparát má svoje přednosti. Jak? Spolupracujete s komunitou fotografů, popř. jejich zástupci?
V rámci workshopů na naší Canon Academy máme tematické okruhy, například focení koncertů, sportovní workshopy. Na nich mají účastníci možnost vyzkoušet si focení těchto „záludností“ a snadno tak pochopí obrovské přednosti, kterými se zrcadlovky a bezzrcadlovky mohou pyšnit ve srovnání se sebelepším fotoaparátem v mobilu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Canon sází na digitální byznys. V kancelářích i v tiskových službách
Radek Jaroš (horolezec): Sportovních cílů mám dost, ale leze mi do toho i podnikání
Pracoviště budoucnosti
Dalším segmentem vaší produkce jsou tiskárny. Registrujete zvýšený zájem domácností o ně v době rostoucího home officu (u počítačů došlo k velkému růstu odbytu, pozn. red.)?
Zde rozhodně mezi vítěze v našem segmentu patříme. Tím, že obrovské množství zaměstnanců firem bylo nuceno náhle odejít i na několik měsíců na home office, vyvstala nová potřeba mít zajištěné všechny pracovní procesy včetně tisku a skenování i při práci z domova. To vše navíc jednoduše a za rozumné náklady.
Jsem velmi ráda, že mohu říct, že Canon byl na takovou situaci připraven a hned na začátku byl schopen zákazníkům nabídnout nejen vhodné produkty, ale i komplexní řešení pro firmy. Nazvali jsme jej Pracoviště budoucnosti a splňuje opravdu veškerá kritéria pro tuto novou epochu práce, která podle všeho změní fungování firem natrvalo.
Co se týče konkrétních zařízení pro domácnosti, největší boom zažily tiskárny MegaTank, tedy modely s doplnitelnými zásobníky inkoustu schopné tisknout za velmi nízké náklady. Sledujeme i zájem lidí tisknout si doma fotografie, což dále podpořilo i různé druhy spotřebního materiálu.
Jak se projevuje na byznysu Canonu nástup digitalizace a automatizace? Stává se donedávna papírově orientovaná firma digitální?
Canon nabízí svým zákazníkům opravdu široké portfolio služeb a sleduje nejnovější trendy včetně těch, které jsou teprve v plenkách. Rozhodně jsme tedy nebyli zaskočeni překotným vývojem v loňském roce, protože jsme už dříve patřili mezi průkopníky digitalizace a využití cloudových řešení. Spíš nás tedy potěšilo, že na tento trend a jeho nesporné výhody z pohledu efektivity i ekonomiky provozu začíná slyšet stále více firem.
Na digitalizaci dokumentů jsme se v Canonu zaměřili již před několika lety a v roce 2018 jsme dali dohromady i vizionářský think tank Kancelář budoucnosti. V rámci něho profesionálové z různých oborů spolu s experty Canonu prezentují své představy o budoucí podobě pracovního prostředí.
A tento (nejen) váš projekt Kancelář budoucnosti ještě rozvíjíte?
Komunikační projekt zastřešený tímto názvem jsme uvedli v život před dvěma lety spolu s PR agenturou My.cz a podařilo se do něj zapojit mnoho špičkových manažerů, IT odborníků, architektů, designerů či novinářů, kteří přispěli se svými vizemi podoby kanceláře v roce 2037. Celý projekt vyvrcholil odbornou konferencí v DOXu a také oceněním v PR anketě. V následujících letech jsme nadále živili microsite Kanceláře budoucnosti na webu Aktuálně.cz články od relevantních autorit i od našich kolegů ze zahraničí.
Na rok 2021 je i díky našemu silnějšímu regionálnímu propojení v rámci 4CE plánováno další oživení a zapojení odborníků z okolních zemí střední Evropy. Ale chystáme i další čistě lokální aktivity. Rádi bychom udrželi povědomí o Canonu jako kancelářském vizionáři, kterému jde o to, aby se lidé cítili v práci dobře i přes výzvy, které aktuální situace přináší.
Urychlujeme přestup od papírování
Co konkrétně se nejvíc digitalizuje?
Pokud jde o naši praxi, tak ji soustředíme do Delivery Center v Praze a Ostravě, kde probíhá již několik let digitalizace dokumentů a vytěžování faktur mnoha českých i zahraničních firem. Jedna perlička pro ilustraci rozsahu služeb a důvěry našich klientů: v Ostravě vloni začala unikátní digitalizace obřího archivu finské evangelické církve.
Celkově si troufám říci, že Canon pomáhá firmám s přechodem k digitalizaci a automatizaci již několik let, a možná tak i trochu paradoxně přispíváme k urychlení celého procesu přechodu od „papírování“.
Přechod od papíru k virtuálnímu digitálnímu dokumentu ale s sebou přináší důraz na otázku bezpečnosti. Jak tohle řešíte?
Zdálo by se, že v éře digitálních dokumentů je to se zabezpečením „nahnuté“, opak je však pravdou. Nové řady multifunkcí Canon jsou vybaveny nejpokročilejšími bezpečnostními technologiemi, které firemní data ochrání před hackery i náhodnými úniky, a nejvyšší míru zabezpečení vykazuje i oblíbený software pro správu firemního tisku UniFlow Online. Díky němu má management veškeré procesy plně pod kontrolou.
Uvedu příklad z již zmiňovaného konceptu Pracoviště budoucnosti. Pokud je firma napojená na UniFlow Online, každý naskenovaný dokument, který v rámci tohoto prostředí vznikne, je opatřen tzv. elektronickým certifikátem. Představme si ho jako obdobu elektronického podpisu. Díky němu má firemní administrátor detailní přehled o cestě dokumentu a veškerých případných změnách, což je zásadní třeba u faktur.
V době, kdy je mnoho zaměstnanců mimo klasickou kancelář a kdy je nutné dbát na bezpečnost všech dokumentů putujících v rámci firmy, nabízíme také řešení delegace tisku. Ta je zabezpečena unikátním kódem, který obdrží každý zaměstnanec. Skupina těch, kteří mají k dokumentu přístup, je tedy „shora“ kontrolovaná. Šance, že se dokument dostane do nepovolaných rukou, je minimální.
Jste připraveni, že jednou (třeba) používání papírových dokumentů skončí? Co pro to děláte?
Jak jsem již uvedla, jsme si vědomi toho, že vývoj směřuje k digitalizaci zbytečně manuálně náročných procesů ve firmách a čím dál většímu omezování „papírování“. Proto neustále posilujeme naše služby digitalizace a automatizace a přicházíme s komplexními řešeními, které firmy mohou začít používat už nyní a svůj přechod do cloudu významně urychlit.
Mám na mysli třeba také digitální podatelny, s jejichž zaváděním do podniků i veřejné správy rovněž pomáháme. Nicméně si nemyslím, že papír někdy zcela zmizí z kanceláří. Lidem se stále lépe čte z papíru než z počítače. Digitalizace spolu s vývojem nových tiskových technologií navíc otevírá i zcela nové možnost a segmenty trhu. Naše profesionální tisková řešení už dnes dokáží například pomoci s personalizovaným tiskem knih nebo s unikátními zakázkovými tapetami pro interiérové designery vytisknutými v rychlosti a kvalitě, které offset nemůže konkurovat.
Firmy ještě jsou na papíře závislé
Jak jsou na tento trend připraveny firmy a domácnosti, zejména v Česku?
Nechali jsme si v Canonu před časem zpracovat průzkum na reprezentativním vzorku českých firem a závěry jsou jasné: tři čtvrtiny z nich stále řeší veškeré smlouvy, objednávky a podobně výhradně na papíře.
Dále z průzkumu vyplynulo, že čím větší firma je, tím je přechod k elektronické podobě dokumentů vnímán jako důležitější. U velkých podniků s ročním obratem přes 1,25 miliardy korun dosahuje tato důležitost 72 procent, naopak u menších firem s obratem do tří milionů je „bezpapírovost“ důležitá jen z 53 procent.
Globální situace v roce 2020 pochopitelně se všemi trendy zamávala a s hromadnou potřebou home office se otázka po elektronickém řešení firemního workflow stala ještě ožehavější, papír ale zdaleka nevymizel. I vizionáři a odborníci oslovení v rámci projektu Kancelář budoucnosti se shodli na tom, že zcela bezpapírové kanceláře se nedočkáme ani za dvacet let. Nadále půjde o kombinaci papírového a elektronického přístupu.
Mění se nějak jejich požadavky? Existují i rozdíly v regionech, za které zodpovídáte?
Obecně lze říci, že v Česku i na Slovensku zůstáváme konzervativci, kteří spíše než s tabletem půjdou na schůzku vybaveni tužkou a papírem. Polovina v průzkumu oslovených domácích podniků automaticky tiskne veškeré dokumenty, faxy a elektronické faktury dříve, než je předají k dalšímu zpracování. Zhruba stejný počet firem své dokumenty ukládá pouze v šanonu. Situace se samozřejmě mění i zde, ale pomaleji než na západních trzích.
Canon ale nejsou jen foťáky a tiskárny. Vím, že do vašeho portfolia patří mimo jiné i dalekohledy. Chystáte v dohledné době nějaké přelomové produktové novinky?
Máte pravdu, vyrábíme i dalekohledy, které jsou unikátní díky stabilizaci obrazu. Hodí se tak na lodě, pro cestovatele, ale i pro myslivce. Nicméně další výrazný rozvoj tohoto segmentu v Canonu neočekávám. Do portfolia Canon patří mimo jiné medicínské přístroje, bezpečností kamerové systémy i třeba kalkulačky. Nabízíme lifestylové produkty pro širokou veřejnost, ale i profesionální vybavení. Naše nabídka je tedy velice rozmanitá a nepochybně ji plánujeme do budoucna ještě dále rozšiřovat.
Snažím se pochopit zákazníky
Jste nejvýše postavenou Češkou ve strukturách společnosti Canon. Jak hodnotíte svoji kariéru ve společnosti?
Kombinace náhody a pracovních výsledků mi pomohla stát se členem nejvyššího managementu 4CE a jsem za to velmi ráda. Zároveň ale nejsem a nechci být jen někdo, kdo připravuje prezentace a strategie od stolu. Důležitou součástí mé kariéry je snaha pochopit zákazníky, trávit s nimi čas a používat selský rozum.
Co vás motivuje k dalšímu osobnímu i pracovnímu rozvoji?
Lenost. Nejraději vymýšlím, jak si do budoucna zjednodušit život.
Máte při vaší významné pozici volný čas i na rodinu a volnočasové aktivity? Jaké koníčky vám dělají největší potěšení?
Rodina u mě je a vždy bude na prvním místě. Tedy minimálně do doby, než mi dcery utečou z domu. (smích) Hodně sportujeme, bruslíme, lyžujeme, chodíme plavat nebo na kolo. V létě milujeme grilování, ale i cestování. A když už mám čas sama pro sebe, ráda ho strávím s koňmi.