Mohlo by vás také zajímat
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
Deindustrializace v praxi: německý byznys model se vyčerpal. Nastane úpadek země do bezvýznamnosti?
František Novák 25. listopadu 2024Automobilový průmysl, chemický průmysl i strojírenství v Německu upadají. Německu se nedaří vrátit k ekonomickému růstu před covidem-19.
- Článek
Evropské rekordy Lidlu nestačí. Řetězec pospíchá do USA
Už letos v létě si Američané budou moci ve 20 prodejnách říci "Lidl is cheap", což je parafráze na slogan "Lidl je levný", který u nás používal před několika lety. Do konce roku by počet obchodů německého řetězce měl stoupnout na celou stovku, přičemž všechny se budou nacházet na východním pobřeží USA.
Evropa je malá. Přinejmenším pro Lidl to platí určitě. Německý řetězec, který má pověst velmi tvrdého obchodníka, chystá expanzi do USA.
Vedení společnosti oznámilo, že během jednoho roku otevře na východním pobřeží na sto svých supermarketů a vytvoří okolo čtyř tisíc pracovních míst. Prvních dvacet obchodů s modrožlutým logem Lidlu přivítá v USA zákazníky už letos v létě.
Zrychlená americká expanze
Lidl tím překvapil konkurenci i odborníky na maloobchodní trh. O jeho chystaném kroku za oceán se sice vědělo, podle původních plánů se ale měla americká expanze rozjet nejdříve příští rok.
Nový šéf Lidlu Jesper Hojer, který vede řetězec teprve od začátku února, si ale nejspíš řekl, že není na co čekat. „Vstup Lidlu na trh bude největší událostí pro americký maloobchod v následujících letech,“ komentoval to pro list The Washington Post odborník na maloobchod Mike Paglia ze společnosti Kantar Retail.
Rivalita Aldi vs. Lidl |
Lidl ovšem není první německý řetězec, který se vydá do USA. Jeho úhlavní nepřítel, společnost Aldi, má pořádný náskok – na tamním trhu už působí přes 40 let.
Ačkoli se může zdát, že sto obchodů Lidlu během jednoho roku je pořádně rychlý rozjezd, proti Aldi to je zatím jen nepatrné množství. Německý konkurent už totiž v USA provozuje na 1 600 poboček, a jak nedávno oznámili šéfové Aldi, chtějí v nejbližší době investovat zhruba 1,6 miliardy dolarů do rozvoje své sítě a do konce příštího roku díky tomu plánují v Americe otevřít dalších 400 obchodů.
Našli díru na trhu
Sázka německých obchodníků v nejnižším cenovém segmentu na USA je logická. V Evropě sice Lidl roste a neustále dosahuje nových rekordů ve svém hospodaření, proti vývoji amerického diskontního trhu jde spíš o „drobné“.
Diskonty tam totiž rostou mnohem rychleji než například na domácím německém trhu. Navíc Aldi (a nově to nejspíš bude i případ Lidlu) tam dokázal objevit prostor na trhu, kde se zákazníci dřív museli rozhodovat mezi kvalitou a levným zbožím.
Podle výzkumné agentury Planet Retail se odhaduje, že v roce 2020 dosáhne Aldi obratu v USA kolem deseti miliard dolarů, když v roce 2015 to byla zhruba polovina.
V tomto směru je rychlý růst přisuzován i Lidlu. Zdaří-li se expanze, pak již druhý rok amerického působení by Lidl mohl mít obrat dvě miliardy eur a o pět let později (v roce 2023) by to mohlo být dokonce devět miliard. Alespoň tak zní prognóza další výzkumné firmy Kantar Retail.
Německé diskonty ale už dříve v Evropě předvedly (v případě Lidlu i v Česku), že umějí díky své tvrdé obchodní strategii, která se točí kolem cenových válek, a propracované logistice dostat ceny velmi nízko, a přitom udržet relativně vysokou kvalitu nabízeného zboží.
Konkurence v USA ještě přiostří
Rozdělení maloobchodního trhu s potravinami v USA |
Zdroj: CNBC, Statista.com |
Lidl je známý nejen coby velmi tvrdý obchodník, ale také jako uzavřená a mlčenlivá společnost.
Její zástupci nijak dál nekomentovali ani to, že expanze v USA začne o rok dřív, než se původně plánovalo.
Aldi ale se svými brzy dvěma tisíci prodejnami nebude ani zdaleka stačit na lídra amerického trhu diskontů, řetězec Walmart, který provozuje v USA na 5 200 obchodů, 3 500 supercenter a dalších 440 diskontů.
Příchod dalšího německého obchodníka, který se zaměřuje na nejnižší cenovou skupinu, ovšem jistě ještě zostří konkurenci na trhu a mnozí se obávají, že Lidl dokáže v USA zopakovat svůj raketový růst, jímž se úspěšně ukázal (a pořád ukazuje) ve Velké Británii.
Navíc, jak podotýkají odborníci, Lidl se produktově poněkud vzdálil diskontnímu rivalovi Aldi, když v posledních letech sází na svoje značky zboží, čerstvou zeleninu a také vlastní pekárny přímo v obchodech. A také koketuje s e-commerce.
Varování z Británie
„Velký úspěch Aldi a Lidlu ve Velké Británii je varováním pro obor. Je načase, aby obchodníci s potravinami kvůli tomuto ohrožení zpozorněli,“ napsal americký magazín Forbes.
Během pár let totiž dravé německé diskontní řetězce Aldi a Lidl zvládly pořádně zamíchat s britským maloobchodním trhem a výrazně ubraly zákazníky i tržby klasickým domácím hráčům na trhu, jako je třeba Tesco.
GRAF: Vývoj tržeb Lidlu ve Velké Británii a největší prodejci potravin v Evropě
Pro rok 2016 jde o odhad tržeb Lidlu ve Velké Británii a pro roky 2017–2020 o prognózu, všechny údaje jsou v mil. USD. Největší prodejci jsou seřazení dle obratu za rok 2015, v mld. eur.
Zdroj: Planet Retail, Retail-index.com
„Podle aktuálních studií zvýšily Aldi a Lidl během tří let svůj tržní podíl ve Velké Británii na dvojnásobek,“ uvádí například magazín Stern. Celkem tak nyní kontrolují zhruba deset procent tamního trhu a očekává se, že jejich podíl dál poroste. Naopak tržby tradičních obchodníků postupně klesají.
Lidlu (a Aldi) se nedaří jen ve Velké Británii. Také v Česku, kde působí již od roku 2003, vykazuje tento řetězec každým rokem nové rekordy.
VIDEO: Reklama na Lidl z roku 2007 – „Lidl je levný“
Zdroj: YouTube.com
V uplynulém finančním roce 2015/2016, který skončil koncem února, vytvořil rekordní zisk před zdaněním ve výši čtyři miliardy korun, což znamená nárůst oproti předchozímu roku o 55 procent. Jeho tržby dosáhly 38,3 miliardy korun.
V Evropě provozuje Lidl na deset tisíc obchodů ve 27 zemích. Naposledy dosáhl obratu 64,6 miliardy eur. Značka je součástí skupiny Schwarz (kam patří i řetězec Kaufland), jež očekává v současném obchodním roce celkový obrat 94 miliard eur. Lidl má přispět 70 miliardami eur a dosáhnout tak svého nového rekordu.