Mohlo by vás také zajímat
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Trump do Bílého domu; Rohlík v Německu pomůže Amazonu a ČNB i Fed posílají sazby níže aneb souhrn ekonomických událostí 45. týdne 2024
Libor Akrman 9. listopadu 2024Škody po povodních dosáhnou až 50 mld. Kč; Toyota otevřela v Kolíně obří hub; softwarové společnosti Y Soft pomůže EIB;…
- Analýza
Facebook je pět let na burze: Mark Zuckerberg už „ovládá“ dvě miliardy lidí
Konkurence mezi sociálními sítěmi je čím dál větší, nicméně jedna stále výrazně vyčnívá – Facebook. Ve vydělávání peněz i v nárůstu počtu nových uživatelů, kterých už brzy budou dvě miliardy. Původně jen studentský projekt Marka Zuckerberga nedávno oslavil pětiletku od vstupu na burzu. Pojďte se podívat, čeho dosáhl a co také chystá.
„Měli bychom zkusit zavést základní příjem, abychom si byli jistí, že každý z nás má čas na to, zkoušet nové nápady,“ to jsou nedávná slova Marka Zuckerberga, zakladatele a šéfa nejrozšířenější sociální sítě Facebook. Adresoval je americké vládě při svém nedávném projevu na Harvardově univerzitě.
Jsou zároveň dokladem toho, že Zuckerberg si může dovolit s nápadem univerzálního příjmu, který je mnohými odborníky považován za ekonomickou utopii, útočit na politické špičky, jež mu navíc budou naslouchat.
Zuckerberg za toto postavení vděčí Facebooku, který vybudoval před 13 lety původně jako síť pro vysokoškolské studenty. Již za deset měsíců od spuštění ale vykazoval přes milion uživatelů.
Letos na jaře pak uplynulo pět let od té doby, co Facebook vstoupil na burzu. Jak se mu během této doby vedlo?
Očekávaná katastrofa
Jestliže deset měsíců po spuštění měl Facebook přes milion uživatelů, na konci roku 2016 hlásil přesně 1,7 miliardy aktivních uživatelů, přičemž tato čísla nezohledňují uživatele aplikací WhatsApp, Instagram ani Facebook Messenger, které Facebook vlastní. V současnosti se již blíží hranici dvou miliard uživatelů.
Zajímavá čísla o Facebooku |
Denně Facebook používá okolo 1,18 miliardy lidí, z toho 80 procent mimo Spojené státy americké.
Facebook šel oficiálně na burzu 18. května 2012. Tehdy jeho vstup na burzu nikdo neoznačoval jinak než jako katastrofu a prvních pár měsíců poté panovaly obavy investorů, zda bude síť schopna ustát přechod uživatelů z pevných počítačů na mobilní zařízení.
Jak je dnes vidět, Facebook obstál na jedničku. Ze současných 1,94 miliardy uživatelů přichází na Facebook skoro 85 procent přes mobilní zařízení. Více než miliarda uživatelů ho přitom využívá pouze přes mobilní zařízení.
V samotný den vstupu na burzu navíc provázely Facebook jen potíže, ať už to byly technické problémy NASDAQ, nebo stížnosti investorů, že kvůli technickým problémům nebyli schopni dané akcie nakoupit.
Není divu, že si akcie Facebooku prvních pár měsíců po vstupu na burzu nevedly vůbec dobře. Počáteční cena 38 dolarů se dokonce propadla na obchodovatelnou cenu 17 dolarů za akcii.
V polovině roku 2013 ovšem přišel obrat a od té doby ceny akcií skoro nepřetržitě rostou. Důvodem obratu bylo hlavně rozšíření přístupu na sociální síť přes mobilní zařízení a s tím související prodej reklamy.
Úspěch potvrdilo oznámení v červenci 2013, kdy Facebook uvedl, že příjmy z reklam na mobilních zařízeních dosáhly 40 procent podílu na celkových příjmech. To klesající trend akcií otočilo a jejich cena začala růst. A roste v podstatě dodneška.
GRAF: Vývoj ceny akcií Facebooku
Od vstupu na burzu 18. května 2012 do současnosti, v dolarech
Zdroj: Theatlas.com
V současné době se akcie Facebooku obchoduje na úrovni 153 dolarů, což je skoro čtyřnásobný růst oproti původní ceně a téměř devítinásobný růst od nejnižší obchodovatelné ceny.
Facebook tak svým investorům přinesl od počátku vstupu na burzu 256procentní zhodnocení počáteční investice a svůj roční příjem zvýšil o 422 procent. Celková tržní kapitalizace Facebooku je okolo 440 miliard dolarů, což z něj činí pátou největší společnost na světě.
A ztráta času…
K pátému výročí vstupu Facebooku na burzu vydalo CNBC zajímavou statistiku, která spočítala, že pokud by lidé v USA a Kanadě místo „lajkování“ a trávení času na Facebooku pracovali za minimální mzdu, mohlo by to americké ekonomice přinést o jeden trilion dolarů více a pět trilionů dolarů celosvětově.
I to je důkaz, jak silný Facebook ve skutečnosti je.
GRAF: Růst celkového počtu uživatelů Facebooku
Zdroj: Theatlas.com
Facebook a akvizice
Od dob začátků se navíc Facebook rozrostl a učinil řadu akvizic, které jeho pozici ještě posílily. Až doposud nakoupil celkem 68 společností.
Mezi tři největší akvizice v jeho historii patří nákup aplikací WhatsApp, Instagram nebo Oculus VR. Jednoznačně největší akvizicí byl nákup WhatsApp Messengeru za 19 miliard dolarů v únoru 2015.
VIDEO: Ukázka virtuální reality pomocí Oculus VR
Zdroj: YouTube.com, Oculus
Oculus VR koupil Facebook za dvě miliardy dolarů v říjnu 2014 a Instagram ho přišel na miliardu dolarů v dubnu 2012. Když nákup Instagramu ohlásil, čítala tato sociální síť jen něco okolo 30 milionů aktivních uživatelů. Příjmy z ní byly v té době minimální, blížící se nule.
Dnes, pět let od nákupu, čítá Instagram na 600 milionů aktivních uživatelů a řadí se mezi nejrozsáhlejší sociální sítě na světě.
Srovnání s giganty
Z hlediska světa technologií je Facebook často srovnáván s dalšími giganty – Applem, Microsoftem, Amazonem a Googlem (respektive Alphabetem).
Souhrnná tržní kapitalizace pěti největších amerických technologických firem dosahuje téměř tří bilionů dolarů, jejich kumulované tržby za loňský rok jsou 555 miliard dolarů a souhrnný čistý zisk za loňský rok dosahuje téměř 100 miliard dolarů.
Zajímavé je, že zdroje tržeb čtyř z pěti amerických technologických obrů jsou jen velice málo diverzifikované. V případě Applu k celkovým tržbám nejvíce přispívají příjmy z prodeje mobilních telefonů iPhone. Alphabet a Facebook z většiny vydělávají na reklamě a Amazon stojí především na maloobchodním prodeji.
Výkon dobře vystihuje graf srovnávající vývoj jejich akcií na burze v prvních pěti letech.
GRAF: Amazon, Facebook a Google: prvních pět let od vstupu na burzu
Graf ukazuje vývoj cen akcií od vstupu na burzu, v dolarech.
Zdroj: Google, Thestreet.com
Plány, vize, budoucnost
Úspěch na jedné straně zavazuje, na druhé straně dává možnosti dalšího rozvoje. A ten podle Marka Zuckerberga bude více než velkolepý.
Šéf Facebooku ve svém manifestu z února 2017 vydal prohlášení, že posledních 13 let strávil propojováním celého světa, což je prý bohužel pravý opak toho, co dnes dělá většina světových politiků.
Nastínil proto i budoucí plány. Pomocí virtuální reality by chtěl i nadále propojovat svět a zaměřit se hlavně na omezení šíření falešných zpráv po sítích Facebooku. Z toho byl Facebook obviněn hlavně po zvolení Donalda Trumpa do prezidentského křesla USA, kdy kritici Zuckerbergovi vyčítali, že právě tento nešvar je jednou z příčin Trumpova zvolení.
Facebook se tak do budoucna snaží vyvinout lepší postupy, aby dokázal falešné zprávy odhalit, potlačit nebo alespoň označit.
Dalším plánem je virtuální realita prostřednictvím koupené Oculus VR. Některé ukázky z ní již byly veřejnosti představeny, především produkt Spaces. Každý má ve světě virtuální reality svého avatara, který je schopen v reálném čase reagovat, a dokonce vést konverzace. Virtuální realita je propojená s Facebookem, takže v ní lze používat Messengera nebo postovat přímo na sociální síť.
VIDEO: Mark Zuckerberg letos v dubnu prezentoval projekt Spaces
Zdroj: YouTube.com
Zuckerberg plánuje investovat do virtuální reality během příštích deseti let minimálně tři miliardy dolarů.
A jedním z nedávno oznámených projektů je, že Facebook by se mohl stát spolutvůrcem a šiřitelem videoobsahu. Podobně jako třeba Netflix nebo další internetové televize.
Tématu jsme se věnovali v článku: Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku
Dále pracuje na dronech, satelitech a laserech, aby rozšířil svůj projekt Internet.org. „Myšlenkou je, že v budoucnu dokážeme zprostředkovat pomocí paprsku přístup k internetu z letadla nebo satelitu – se zemí budou komunikovat velice přesné lasery, které přenášejí data,“ opakuje Zuckerberg.