Česko v posledních měsících hlásí velmi nízkou nezaměstnanost, která v říjnu klesla na pouhých 3,4 procenta. Zatímco na začátku pandemie se firmy v nejistotě spíše uchylovaly k výpovědím, teď naopak bojují o nové tváře.
Jak úspěšně oslovit nové lidi, teď firmy řeší napříč odvětvími. Stále více zaměstnavatelů si uvědomuje, že nalákat kandidáty na klasické firemní benefity nebo plat už ale nestačí.
Chybí 120 tisíc lidí
Klíčem k úspěchu je lepší prezentace firemní kultury a dlouhodobá investice do značky zaměstnavatele. Na trhu práce teď podle našich dat chybí kolem 120 tisíc zaměstnanců.
Ve srovnání se srpnem 2020 vzrostl v srpnu 2021 počet pracovních nabídek na naší platformě o celých 135 procent, přičemž průměrný zájem kandidátů o jednu publikovanou nabídku v průměru oproti loňsku klesl o 104 procent.
S nedostatkem kandidátů se přitom potýkají firmy napříč odvětvími, ať už je covidová krize zasáhla jakkoli.
Důsledkem tohoto vývoje je i rostoucí poptávka po prezentaci firem a posílení jejich jména zaměstnavatele. O služby posilující značku zaměstnavatele teď mají zájem opět i ty společnosti, které během koronakrize byly pasivní. Sledujeme tak, že se mění pohled firem na důležitost sebeprezentace.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Zaměstnanci chtějí socialismus. Manažeři by však měli dbát na zdravou interní soutěživost
Nový normál v korporátním světě. Zaměstnanci se do kanceláří naplno nevrátí, říkají šéfové českých firem
Stát jako zaměstnavatel příliš neláká. Nemá sexy lídry, kteří by přitáhli mladé
Dobrá image zaměstnavatele investicí do budoucna
Ještě před covidem se české firmy soustředily primárně na krátkodobé cíle, jako je rychlý nábor chybějících zaměstnanců. Řešit nejdříve nábor pracovníků a teprve poté dlouhodobé fungování firmy a její image je přitom nevýhodné.
Pokud mám v rozpočtu více prostředků na nábor než na tzv. employer branding, tak dávám přednost krátkodobému fungování firmy na úkor její budoucnosti. To se většinou nevyplácí.
Alokace prostředků na dlouhodobé fungování, a tedy i na budování brandu zaměstnavatele, versus na nábor doplňujících zaměstnanců by měly být 60 ku 40 procentům rozpočtu.
Výsledky sice nejsou vidět hned, ale v budoucnu si tím firma zajistí dostatek kvalitních a spokojených zaměstnanců.
Covid nás tak zase přiblížil k Západu, například ve Francii je takové dlouhodobé představování identity firmy naprosto běžné a funguje. Jsem rád, že i v Česku postupně začínají firmy chápat důležitost sebeprezentace a přistupují k ní strategičtěji.