Mohlo by vás také zajímat
Kdo může za výpadek? Jednoznačně Evropská unie, tvrdí Microsoft
Lukáš Kovanda 23. července 2024Mnoho firem z celé řady oborů po celém světě postihla v pátek série výpadků. Důvodem byla aktualizace bezpečnostního softwaru od…
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
Čtyřdenní pracovní týden není utopií. Generace Z s pomocí AI tomu jde naproti
Libor Akrman 14. června 2024Čtyřdenní pracovní doba se v Evropě stává trendem. Svým zaměstnancům ji nabízejí například firmy na Islandu, v Belgii, Švýcarsku nebo Německu,…
- ČLÁNEK
I umělá inteligence potřebuje lidi, odůvodňuje šéf Ataccamy firemní expanzi
Málo českých firem dokáže konkurovat gigantům jako Oracle či IBM. Softwarový nástroj na práci s daty, který vyvinula karlínská firma Ataccama, má ale před nimi dokonce náskok. Společnost totiž pustila na data umělou inteligenci, která práci s nimi významně zrychluje.
Žijeme v době dat, kterých neustále přibývá. Podle odhadů serveru Statista.com jen letos dosáhne objem dat, která lidé vytvoří, pošlou, zkopírují nebo jinak využijí, výše 59 zettabajtů. (Jeden zettabajt obsahuje miliardu terrabajtů, respektive 10 na 21 bajtů, pozn. red.)
Notný kus takto velkých dat umí zpracovávat česko-kanadská firma Ataccama, která sídlí v pražském Karlíně. S datovým managementem pomáhá světovým velikánům, jako jsou HP, American Airlines, General Electric nebo velké americké banky.
„Vyšli jsme z oblastí retailu a bankingu, ale jsme aktivní i v oblastech healthcare, farmacie a financí. Mezi naše významné klienty patří i společnost First Data (nedávno se přejmenovala na Fiserv, pozn. red.), což je největší zpracovatel kreditních karet v Americe, nebo třeba největší maloobchodní řetězec v Kanadě Canadian Tire,“ říká Michal Klaus, generální ředitel společnosti.
Ataccama přitom nepatří mezi nejznámější česká jména mezi mladými technologickými firmami, ale v tom, co dělá, se řadí mezi absolutní světovou špičku. V půli loňského listopadu představila novou verzi platformy – tzv. Gen 2, která zákazníkům Ataccamy umožňuje zkoumat, profilovat a spravovat data. Nicméně posunem od předchozí verze je daleko širší zapojení umělé inteligence a strojového učení.
Self-driving platforma
Jak už bylo v úvodu řečeno, dat neustále přibývá a celý svět se je snaží co nejlépe využít. Šéf Ataccamy však podotýká, že využití dat je čím dál složitější. Zaprvé je složité propojovat data z různých zdrojů, kterých neustále přibývá, zadruhé mají různě generovaná data velmi rozdílnou kvalitu a třetí velkou roli hraje oblast regulací a pravidel pro data management.
„Při vývoji jsme si řekli, že dokážeme zohlednit všechny tři uvedené roviny a umožníme s daty nakládat z pohledu jejich konzumenta. Tím může být firma, konkrétní koncový uživatel nebo jen konkrétní systém, který má potřebu data využít. Například data o zákaznících, transakcích, o počasí za nějaký časový úsek, popřípadě o demografii,“ popisuje roli platformy Klaus.
Zároveň vše poběží v automatizovaném modu, takže koncový odběratel pouze vyjádří, co chce, a platforma Ataccama ONE mu to umožní a udělá to. Různá kvalita dat a jejich přibývající množství také otevírají odběratelům možnosti zlepšit a zrychlit svoje procesy o desítky procent. Navíc již nejde jen o data pro proces rozhodování na nejvyšší úrovni, ale především pro firemní procesy, kde se buduje hlavní hodnota firmy.
Michal Klaus to připodobňuje samořiditelným vozům, kterým člověk jen zadá cíl, do něhož by pak měly samy dojet. „U naší platformy uživatel řekne, co od ní požaduje, a platforma sama najde požadovaná data, zpracuje je, zanalyzuje a poskytne je uživateli nebo dalšímu systému. To vše bez toho, aby uživatel potřeboval velké technické znalosti.“
Lákáme lidi na něco těžšího
Konkurenční náskok chce společnost ještě rozvíjet, takže nyní probíhá expanze a firma nabírá další pracovní síly. Expanze si podle Klause vyžádá investice ve výši několika milionů až nízkých desítek milionů dolarů.
Nábor se rozeběhl již loni, a tak v Ataccamě v devíti kancelářích v různých částech světa nyní pracuje přes 270 zaměstnanců zhruba 25 národností s přibližně třetinovým podílem žen. Během 12 měsíců podle ředitele firmy vzroste jejich celkový počet zhruba o 120 lidí. Za poslední půlrok podle něj přišla padesátka lidí do vývoje, aby v nové verzi platformy urychlili rozvoj komponent unikátních „self-driving“ vlastností.
„Self-driving funkcionalita je dostupná jen v části nové platformy a potřebujeme pracovat nejméně celý letošní rok, aby celý produkt fungoval v tomto konceptu. A na širší zapojení umělé inteligence potřebujeme nové lidi,“ popisuje Klaus.
Expanze lidských zdrojů se odehrává také v oblasti prodeje, kde chce Ataccama posílit svou již tak silnou pozici na severoamerickém trhu, ale nejen na něm. „Součástí personálních změn bude i rozšíření managementu a upravení jeho struktury,“ dodává Klaus.
Růst nad plán
Kromě vývoje se expanze dotkne i rozšíření prodejních kanálů. Ataccama, jejíž tržby mají neustále rostoucí trend, generuje tržby řádově ve výši desítek milionů dolarů.
„Náš nový fiskální rok, který začíná v říjnu, odstartoval výborně a již nyní vidíme, že jsme několik desítek procent nad plán. Je znát, že jsme posílili naše aktivity v oblasti marketingu i prodejů a také že naši klienti naštěstí neškrtí svoje rozpočty,“ říká Klaus s tím, že se rovněž výrazně více zaměřují i na partnerství a budování partnerských týmů.
Firma je silná na třech hlavních trzích. Na severoamerickém trhu – tedy v Kanadě a USA, kde generuje zhruba polovinu celkových tržeb a kde chce být i nadále velmi aktivní. Dalšími oblastmi odbytu jsou Evropa s Velkou Británií a pak Austrálie spolu s částí Asie.
Podle Klause je tržní potenciál všech tří jimi obsluhovaných teritorií obrovský a věří, že s novou verzí platformy zvýší svůj tržní podíl. „Primárně půjdeme po těchto trzích, ale budeme se rozhlížet i dál. Odhadujeme, že jsme na desetině toho, kde můžeme být,“ podotýká.
I proto chce firma z Karlína s rozšířeným týmem vylepšovat a vyvíjet svoji platformu. „Je to podobné jako u samořiditelných aut. Na řadě míst už dokážou jet zcela sama, ale většinou zatím potřebují asistenci řidiče. Nicméně systémy míří k té plné samořiditelnosti. I my máme náš samořiditelný základ, který potřebujeme přenést do celé platformy a umožnit, aby byla pro zákazníky snadno konzumovatelná,“ tvrdí Klaus.
VÍCE K TÉMATU:
Rada pro všechny manažery: Zapomeňte už na svou intuici, klíčová jsou data
Denisa Parkosová (ČSOB): Zákony robotiky naši roboti a umělá inteligence v bance dodržují
Algoritmy vs. bacily. Jak umělá inteligence pomáhá v boji proti koronaviru?
Přijde investor?
Dalším milníkem v růstu by pro Ataccamu mohl být vstup investora. Vedení již loni zahájilo hledání, ale částečně v důsledku pandemie i nabízených vstupů se rozhodlo s „námluvami“ počkat.
„Také se ukázalo, že původní plán nabídnout investorům zhruba desetiprocentní podíl se tak zcela napotkává s jejich požadavky, chtěli spíše více. Přehodnotili jsme tedy naše plány, jsme ochotní nabízet až 25procentní podíl, ale tím, že pustíme ven více equity, adekvátně očekáváme i nabídku vyšší valuace,“ dodává Klaus s tím, že si na toho správného partnera klidně počkají.