Mohlo by vás také zajímat
Nečekaný (a nechtěný) efekt Green Dealu? Zkolabuje-li autoprůmysl, spousta Evropanů bude hledat práci
Lukáš Kovanda 11. prosince 2024V EU krachuje výroba elektrobaterií v podání evropských firem, zato ty asijské dále expandují. Asie tak upevní své místo v…
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
- ČLÁNEK
Ikonické značky Stock a Škoda Auto slaví významná jubilea
Zatímco výrobce lihovin Stock Božkov letos v prosinci slaví 140 let od svého založení, kdy v italském Terstu zahájil výrobu v Distilleria a vapore Camis & Stock. Od té doby se rozrostl do významného evropského i světového výrobce lihovin, který působí na více než 50 prodejních trzích. Automobilka Škoda Auto zase již 125 let vyvíjí a vyrábí vlastní motory, kterých za tuto dobu vyprodukovala 15 milionů. Pojďme se blíže podívat do historie obou značek.
Od konce 19. století se značka Stock, která překonala hospodářské krize, dvě světové války i další turbulence výrazně rozrostla. Ale pojďme nejdříve ke kořenům příběhu jehož strůjcem byl Lionell Stock.
Ten se v roce 1884 ocitl v italském přístavu Terst, kde ho v tamním přístavu zaujaly lodě nakládající sudy určené pro francouzský koňak. Francie tehdy trpěla nedostatkem vína a vinných destilátů, za což mohlo zničení evropské vinné révy mšicí fyloxérou. Tato situace trvala více než tři desetiletí a ovlivnila výrobu vína a vinných destilátů v celé Francii. Vznikla tak potřeba dovozu dalmatského vína a sudů místní výroby.
Lionello Stock dospěl k názoru, že pokud lze vyvážet místní vína a vyrábět z nich francouzský koňak, není důvod, aby nápoje nedestilovaly jinde. Tento sled událostí a myšlenek inspiroval Stocka, aby si splnil svůj sen a založil vlastní podnik. Vybaven 2 000 florény vypůjčenými od svého otce spojil Lionello síly se svým přítelem Veronesem Carlem Camisem a jejich podnikatelské dobrodružství začalo. Vznikla společnost Camis & Stock Trieste, která 26. prosince 1884 zahájila výrobu.
Koňak pro zdraví středních vrstev
Stěžejním produktem se stal Cognac Stock Medicinal, který byl podle Codex Alimentarius
Austriacus (soubor norem a požadavků týkajících se potravin a nápojů, pozn. red.) označen slovem „Medicinal“, aby se zdůraznily jedinečné vlastnosti produktu a jeho předpokládaný přínos pro zdraví.
Středním vrstvám – včetně žen – se líbila asociace „léčivý“, která dávala spotřebitelům záminku vychutnat si tento nápoj bez obav z kritiky ze strany konzervativnějších vrstev společnosti. Přišly i další výrobky, které odpovídaly rychlým socioekonomickým změnám ve světě a nápoje společnosti brzy sklízely úspěch daleko za hranicemi Terstu a Rakouska-Uherska.
Pak sice přišla 1. světová válka, ale ni ta nezbrzdila chod společnosti, což následně nezastavila ani ekonomická krize ve 30. letech minulého století. Po první světové válce však podnikání v Itálii nekvetlo, a tak se Lionello Stock rozhodl přestěhovat do nově vzniklého Československa. Koupil pozemky v Božkově a postavil zde malý lihovar s názvem Stock Cognac Medicinal.
Zpočátku se výrobky vozily z Terstu do Božkova a tam se stáčely do lahví. Podnik tehdy zaměstnával přibližně patnáct manuálních pracovníků, čtyři úředníky, vrchního úředníka a ředitele. Postupně dodávky z Terstu skončily a závod začal fungovat samostatně. V roce 1927 právě zde zahájil výrobu dodnes známého nápoje Fernet Stock, který je stálicí
portfolia současné společnosti Stock Spirits v České republice a na Slovensku.
Světová expanze
Tento posun výroby se ukázal jako prozíravý a Stockova společnost se brzy stala jednou z největších svého druhu v Evropě. Firma profitovala především z produkce brandy a dalších vinných destilátů. V roce 1935 se ke značce Cognac Stock Medicinal připojila značka 1884 Cognac Fine Champagne, která byla následně v roce 1955 přejmenována na Brandy Stock 84 a prodává se dodnes.
Vysoká cla a daně zavedené po pádu Rakouska-Uherska po válce logicky vedly k otevření
místních výrobních závodů v zemích, jako je Rakousko, Československo, Maďarsko a
Jugoslávie. Stock si také uvědomoval, že měnící se svět přináší nové příležitosti, a proto
inicioval vznik nových lihovarů a poboček v Egyptě, Palestině, USA a Brazílii.
Druhá světová válka výrazně narušila růst společnosti Stock. Válečná fronta blokovala přísun vín z Itálie, což zastavilo jeden druh výroby. Nedostatek vinného destilátu měl však paradoxně pozitivní vliv na výrobu likérů.
Firma celý konflikt znovu přežila, ale v důsledku znárodnění komunistickou vládou přišla o jeden ze svých největších výrobních závodů v tehdejším Československu. Lionello Stock zemřel bezdětný v roce 1948 a zanechal společnost a svůj odkaz širší rodině a dalším generacím.
Nový začátek
Komunistický puč v roce 1948 mj. přinesl i masivní vlnu znárodňování podniků. Došlo i na Stock, který byl na konci roku 1949 přejmenován na Stock státní podnik (Stock s.p.). Ale i „národních rukou“ si udržela své místo na trhu a obnovila růst růst, který přerušilo vypuknutí války.
Společnost využila nově vznikající masmediální formáty rozhlasu a televize k rozvoji moderních marketingových strategií a reklamních kampaní. V tomto období „socialistického boomu“ společnost vzkvétala, vstupovala na nové trhy, rozšiřovala své
portfolio výrobků, zvyšovala výrobní kapacitu, a to vše při zachování kontroly nad celým
výrobním procesem – od vinné révy až po hotový výrobek.
Po sametové revoluci došlo k privatizaci firmy a spojení evropský podniků. V květnu 1995 společnost Stock Italia a její rakouské a české dceřiné společnosti koupila německá společnost Eckes A.G. Vzniklá společnost Eckes & Stock GmbH se stala jedním z
předních výrobců a distributorů lihovin v Evropě a zůstala jím až do svého převzetí
americkým investičním fondem Oaktree Capital Management v roce 2007. O rok později se společnost Eckes & Stock GmbH spojila s polským výrobcem Polmos Lublin a vytvořila skupinu Stock Spirits Group.
V roce 2012 byla výroba přesunuta z Terstu do České republiky a v roce 2013 byla společnost uvedena na londýnskou burzu. Od listopadu 2021 je Stock Spirits Group součástí portfolia společností vlastněných private equity společností CVC Capital Partners.
Více než 80 značek
V srpnu a září 2023 skupina Stock Spirits Group dokončila akvizice společnosti Polmos Bielsko-Biała v Polsku, společnosti Borco (vlastníka ikonické značky Sierra Tequila a značky ginu Finsbury) v Německu, jakož i společnosti Dugas a značky skotské míchané whisky Clan Campbell, obě ve Francii.
Za 140 let tak vznikl silný výrobce lihovin a destilátů, který ve výrobních závodech v Česku, Polsku, Německu, Itálii a Franci zaměstnává více než 1800 lidí. V rámci skupiny Stock Spirits Group prodává více než 80 značek ve více než 50 zemích světa. Mezi přední značky patří Stock 84, Żołądkowa Gorzka, Amundsen, Milhill’s, Božkov, Fernet Stock, Republica, Limonce, Keglevich, Grappa Distillerie Franciacorta, Grappa Julia, Clan Campbell a Sierra Tequila.
125 let motorů ze škodovky
Pouhé čtyři roky po založení společnosti Laurin & Klement roku 1895 byla nabídka jízdních kol značky Slavia rozšířena o motocykly. Nejprve šlo o pomocný benzinový motor a záhy i o první motocykl Slavia Typ A, který spatřil světlo světa v roce 1899. Byl vybaven jednoválcovým motorem vlastní konstrukce o výkonu 1,25 k.
Právě tento moment stál na počátku 125leté tradice výroby motorů v Mladé Boleslavi. V roce 1904 vznikl první řadový čtyřválec v motocyklu L&K typ CCCC na světě, o rok později pak byl spalovací motor v podobě čtyřdobého kapalinou chlazeného litrového dvouválce do V poprvé použit i u prvního automobilu L&K Voiturette A.
Roku 1907 ve voze Laurin & Klement představili model FF, první řadový osmiválec svého druhu ve střední Evropě a o tři roky později byl vyroben letecký motor L&K Typ EL. V roce 1929, tedy již pod značkou Škoda, byla v Mladé Boleslavi zahájena velkosériová pásová výroba.
Agregátové portfolio tehdy zahrnovalo nejen spolehlivé litrové čtyřválce, ale i řadové šesti- a osmiválce a vznětové motory. Významným momentem pro vývoj a výrobu motorů v Mladé Boleslavi bylo aplikování metody tlakového lití hliníku pro výrobu bloků motorů vozu Škoda 1000MB v roce 1964. Tento původní český patent byl ve své době velmi inovativní. Metoda tlakového lití hliníku je využívana i na nejmodernějších motorech řady EA 211.
Význam pro celý koncern VW
V roce 1991 značka Škoda vstoupila do koncernu Volkswagen. A již za šest let začala dodávat motory i dalším koncernovým značkám.
Schopnost vlastního vývoje moderních, výkonných a hospodárných agregátů, jakož i jejich precizní výroba ve velkých sériích získaly automobilce Škoda vysoké globální renomé, které bylo dále umocněno v roce 2012 zahájením výroby motorů řady EA 211 tehdy novými typy 1,2 TSI a 1,4 TSI.
Automobilka následně převzala zodpovědnost za kompletní vývoj agregátů MPI pro celý koncern. V roce 2014 otevřela zcela nové motorové centrum, které disponuje kromě jiného i špičkovou zkušebnou s možností testovat motory o výkonu až 400 kW.
Historický milník 125 let si Škoda Auto připoměla výrobou pětimiliontého motoru řady EA 211. Celkový počet vyrobených motorů od roku 1899 přesáhl 15 milionů kusů. Zahrnuje i technicky výjimečné agregáty jako například první řadový osmiválec ve střední Evropě (1907), motory s tlakově litým hliníkovým blokem v litrové třídě (1964) i moderní pohonné jednotky MPI a TSI.
Vysokou kompetenci výroby motorů v Mladé Boleslavi dokazuje i pověření značky Škoda vývojem zážehových motorů do objemu 1,6 litru pro celý koncern Volkswagen.