Mohlo by vás také zajímat
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Trump do Bílého domu; Rohlík v Německu pomůže Amazonu a ČNB i Fed posílají sazby níže aneb souhrn ekonomických událostí 45. týdne 2024
Libor Akrman 9. listopadu 2024Škody po povodních dosáhnou až 50 mld. Kč; Toyota otevřela v Kolíně obří hub; softwarové společnosti Y Soft pomůže EIB;…
- Článek
Interakce digitálního a fyzického nákupu: italská vize supermarketu budoucnosti
Vizionářský koncept obchodu budoucnosti, který akcentuje především nákupní zážitek zákazníka – to je Supermarket budoucnosti, který poprvé uvedly do praxe společnosti Coop Italia ve spolupráci s firmou Accenture. Přicházíte s plným košíkem k pokladně, vykládáte zboží na pás a pokladní vám produkt po produktu sčítá vaši útratu, aby vám po chvíli sdělila, kolik máte zaplatit. Před tím jste […]
Vizionářský koncept obchodu budoucnosti, který akcentuje především nákupní zážitek zákazníka – to je Supermarket budoucnosti, který poprvé uvedly do praxe společnosti Coop Italia ve spolupráci s firmou Accenture.
Přicházíte s plným košíkem k pokladně, vykládáte zboží na pás a pokladní vám produkt po produktu sčítá vaši útratu, aby vám po chvíli sdělila, kolik máte zaplatit. Před tím jste ale strávili procházením obchodu a vybíráním potřebného zboží několik desítek minut.
Před nedávnem jsme vám představili obchod budoucnosti, který vyvíjí internetový gigant Amazon. (v článku: Amazon převrací svůj byznys. Otevřel první kamenný obchod). Nyní se pojďme podívat jakou budoucnost nakupování chystá italský Coop Italia – tzv. Future Food District.
Ten poprvé ukázal italský urbanista a architekt Carlo Ratti ze SENSEable City Lab na MIT na loňském veletrhu Expo v Miláně. Nyní ho ale již ne jako koncept ale reálný projekt uvedl začátkem prosince do praxe právě řetězec Coop Italia ve spolupráci se společností Accenture.
„V návaznosti na úžasný úspěch a pozitivní ohlas na prezentaci konceptu Supermarketu budoucnosti na Expu v Miláně 2015 jsme se pustili do realizace naší vize,“ uvedl Marco Pedroni, prezident společnosti Coop Italia.
Prvními zákazníky se stanou lidé v komplexu milánské univerzity v oblasti Biococca.
Nový zážitek z nakupování
Supermarket budoucnosti představuje nový zážitek spojený se nákupem a vlastně i stylem stravování.
Spojuje fyzický svět s digitálním a vytváří atmosféru lokálních trhů pod širým nebem, která se snoubí s inovativními digitálními řešeními, jež nabízejí užitečné informace o výrobcích, a zároveň zlepšují orientaci v obchodu.
„Digitální expertiza společností Accenture a Avanade nám pomohla nově definovat zážitek z nakupování potravin, a to prostřednictvím digitálních řešení, která uspokojují poptávku zákazníků po informacích, jsou jednoduchá a fungují intuitivním způsobem,“ dodává Pedroni.
Koncept v podstatě vychází z toho, jak se mění trendy ve stravování. Spousta zákazníků se totiž snaží preferovat lokální suroviny, nakupování na internetu včetně dovážky domů.
I když se jedná o vizi do budoucna, Ratti se svým týmem na úplném začátku čerpal inspiraci z minulosti. Vycházel z toho, že v místech, kde docházelo ke směně, resp. prodeji zboží, spolu lidé komunikovali a měli k sobě osobnější přístup než dnes.
Přehledná nabídka
Záměr byl jasný: dostat zákazníky do větší interakce, vytvořit nákupní pohodu a dost možná zvýšit i prodeje, protože jak známo, když člověk vidí, co do košíku dávají ostatní, minimálně se zamyslí nad tím, zda to nepotřebuje také.
Klíčová je přehlednost nabídky, velké množství jednoduše dosažitelných informací k nabízenému zboží, dostupnost dalších užitečných informací, a především celkově příjemná atmosféra prodejny.
Interiér supermarketu je koncipovaný tak, aby zákazník měl hned od vstupu výhled téměř na všechno, co obchod nabízí. Jednotlivé potraviny jsou vystaveny v šikmých nebo vodorovných regálech, nad nimiž visí ploché obrazovky, na kterých se zobrazují informace o zboží.
VIDEO: Jak vypadá nakupování v Supermarketu budoucnosti
„Díky Supermarketu budoucnosti objevujeme způsob, jakým je fyzické a digitální prostředí schopno se propojit, aby vytvořilo poutavý a přitažlivý zážitek i z takové činnosti jako je nakupování potravin,“ uvedl Alberto Pozzi, výkonný ředitel Accenture’s Retail Practice v Itálii.
Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou tzv. uhlíkové stopy.
Zákazník vezme do ruky produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží.
Zákazníci také mají možnost individualizovat svou nabídku – prostřednictvím aplikace mohou nahrát do profilu své preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je potom může po prostoru navigovat a nabízet jim zboží a slevy na míru.
Zboží podle čerstvosti a zpracování
Vzhledem k tomu, že tvůrci chtěli vyvinout větší povědomí o tom, co jíme, pojali odlišně i samotné rozmístění zboží. Vznikly tři sekce – super čerstvá, čerstvá a „suchá“, ve kterých řazení zboží odpovídá přirozenému postupu ve výrobě – na začátku sekce je vždy výchozí surovina a na konci ta nejvíce zpracovaná (hroznové víno láhve s vínem, mléko sýr).
Čerstvé produkty navíc nejsou rozděleny podle toho, zda jde o ovoce, nebo zeleninu, ale podle barev. Snadno tak vedle sebe nalezete třeba hrušky, papriky a cibuli. Je dost možné, že v novém způsobu řazení byl, mimo snahy o dodržení přirozeného řetězce, skrytý ještě další záměr – dostat zákazníky do překvapivých situací a přimět je jinou formou uvažovat o tom, co vlastně (ne)potřebují.
Během cesty obchodem může zákazník také sledovat velkou informativní obrazovku, na níž se zobrazují například cenové nabídky značky Coop.
Ostatně do podobných situací se dostáváme už dnes, kdy řetězce běžně přemísťují zboží z jednoho konce obchodu na druhý a nechávají zákazníky „hledat“ nákup tak, aby si ve výsledku odnesli i to, co nepotřebují.
Během cesty obchodem může zákazník také sledovat velkou informativní obrazovku, na níž se zobrazují například cenové nabídky značky Coop, zvláštní denní nabídky, tipy pro vaření, informace ze sociálních médií jako posty na facebookovém účtu řetězce, nejprodávanější výrobky a akce nabízející další možnosti interakce se zákazníky.
Drahá záležitost?
Otázkou je, zda se podobné supermarkety budoucnosti budou množit. Jen částka za výstavbu ukázkového obchodu se na milánském Expu vyšplhala na 15 milionů euro.
V Česku zkouší uvádět moderní technologie do praxe řetězce Globus a Tesco.
V budoucnu by se přitom nemělo jednat o supermarket pro bohaté, ale běžný stánek řetězce. Představa, že se většího množství podobných obchodů dočkáme v blízké budoucnosti, proto zatím pokulhává.
Vzhledem ke zrychlující se době a zvyšujícímu se trendu dovážky nákupu až domů, zůstává také otázkou, zda samotný zákazník bude chtít opět trávit více času v supermarketu.
V Česku zkouší uvádět moderní technologie do praxe řetězce Globus a Tesco. Služba s názvem Scan&Go umožňuje zákazníkům, aby si postupně pomocí čárových kódů na zboží načítali jednotlivé položky, čímž mají přehled o ceně i celkové útratě.