Práce z domova byla doposud příjemným bonusem pro zaměstnance mnoha firem po celém světě. Tento trend ale není tak jednoznačný, jak se na první pohled zdá. Ukazuje to rozdílný příklad dvou amerických technologických firem.
Firma Automattic, která vyvinula blogovací platformu a stránky WordPress.com (na této platformě mimochodem běží i Peak.cz) měla moderní prostory v bývalém skladu v San Franciscu. Místnosti s vysokými stropy, obsáhlou knihovnou, dostatkem prostoru, kde si zaměstnanci mohli sednout prakticky kamkoliv a nerušeně pracovat.
Jen tři zaměstnanci
Nově zrekonstruovaných prostor se ale firma musela nakonec vzdát, protože do nich téměř nikdo z pracovníků nechodil.
Její šéf Matt Mullenweg vysvětlil, že Automattic prostory získala před sedmi lety, ale do kanceláří s rozlohou asi 1 400 metrů čtverečních chodili pravidelně pouze tři zaměstnanci z více než pěti set, což de facto znamenalo 466 metrů na jednoho (průměrný třípokojový byt má kolem 75 metrů čtverečních, pozn. red.).
Většina pracovních míst zůstávala obvykle neobsazená. Důvodem bylo, že 550 pracovníků firmy mělo možnost pracovat mimo kancelář, která byla koncipována jako komunitní coworkingový prostor.
Podobné to je i v dalších městech – v Kapském Městě nebo v Portlandu v americkém státě Maine.
Dalším důvodem, proč lidé do Automatticu nechodili, bylo, že měli navíc proplácené náklady ve výši až 250 dolarů, pokud chtěli používat coworkingové prostory kdekoliv jinde. Dokonce jim firma proplácela i kávu, pokud vysedávali s notebookem v kavárně Starbucks.
Návrat ke kořenům
Na druhou stranu některé firmy jdou proti tomuto „hippie stylu“ organizace práce a utahují šrouby dříve uvolněné firemní kultury.
Marissa Mayerová z Yahoo už v roce 2013 napsala podřízeným, že je třeba pracovat „bok po boku“, aby firma dosáhla co nejlepších výsledků.
Tímto směrem se nyní vydává i gigant IBM, jenž byl jedním z prvních zaměstnavatelů, kteří umožnili svým zaměstnancům práci mimo kancelář. Tisíce jeho amerických pracovníků ale nyní musí začít opět pracovat v kancelářích.
Pro mnohé z nich je ale zvýšení firemního ducha malou útěchou, většina už si zvykla pracovat z domova.
Přitom plných 43 procent zaměstnanců ve Spojených státech alespoň někdy pracuje mimo kancelář, uvedl průzkum firmy Gallup ze začátku tohoto roku. Od roku 2012 jde o nárůst o čtyři procenta.
GRAF: Čas strávený prací mimo kancelář v amerických firmách
Srovnání za roky 2012 a 2017, v procentech
Zdroj: Gallup
Bez centrály
Na druhou stranu firmy mají vyšší náklady, když chtějí, aby všichni jejich lidé chodili do kanceláře.
Softwarová firma Elastic nemá dokonce žádnou centrálu, přitom má 500 zaměstnanců v 35 zemích. Pro utužení kolektivu a firemní kultury pořádá jednou za půl roku společné mítinky, buď ve Spojených státech, nebo v Evropě.
Sektory, kde se nejvíce pracuje mimo firmu
(v roce 2016) |
Zdroj: Gallup |
Její šéf Shay Bannon tvrdí, že osobním setkáním se zabrání nedorozuměním a hádkám, ke kterým může dojít, pokud lidé mezi sebou komunikují jen virtuálně.
„Pokud nevidíte výraz obličeje, může dojít k nepochopení,“ vysvětlil. Zabránit vyostření konfliktu pomůže i videokonference a vyjasnění si problémů „z očí do očí“ alespoň přes kameru.
Výměra klesá
Jak uvedla agentura Bloomberg, průměrná výměra kanceláře pro pracovníka ve Spojených státech klesla z 28 metrů čtverečních před deseti lety na 16 metrů a stále klesá.
Coworkingové kanceláře jsou možná hezčí, moderněji zařízené, ale lidé se v nich cítí jako v hotelu, který šetří životní prostředí tím, že nepere ručníky.
Tímto příměrem si někteří pracovníci stěžují na uzpůsobení kanceláří, jež nemusí každému vyhovovat.
Mnohým lidem, zejména těm, kteří potřebují pro svou práci kreativitu, stísněný prostor nemusí pomoci.
Co před desítkami let nevadilo, například při mechanické práci bez počítačů v obrovských kancelářích plných psacích stolů, může dnes některé lidi svazovat.
Šťastnější domácí pracovníci
Americká firma Tinypulse, jež se specializuje na firemní poradenství v oblasti lidských zdrojů, ve svém loňském průzkumu shrnula argumenty milovníků home office. Proč si tací raději vyberou práci pro firmu, která práci z domu umožňuje?
Zaměstnanci, kteří mohou pracovat mimo kancelář, což neznamená pouze z domova, měli na škále 1 až 10 označit svůj pocit spokojenosti. Průměrné skóre mezi pětistovkou „full time“ zaměstnanců, již nemusí chodit do kanceláře, bylo 8,1. Běžní zaměstnanci pak oznámkovali spokojenost o něco níže, skóre bylo 7,42.
Z domova jsme produktivnější
První skupina byla o něco šťastnější, jak to shrnul časopis Forbes a dodal další benefity. Pracovníci mimo kancelář se cítili být pro firmu přínosnější i produktivnější než kolegové v kancelářích. Dokonce 91 procent z nich bylo přesvědčeno, že z domova podávají kvalitnější výkony, což by mělo být i pro manažery firem vodítkem k tomu, aby lidem umožňovali, pokud je to jen trochu možné, práci z domova. „Pak je ale důležitá komunikace s těmito pracovníky na dálku,“ dodal Forbes.
Také si musí vyjasnit a přesně určit, jakou práci mají zvládat a kdy má být hotova. Pokud je pro firmu důležité, aby zaměstnanci pracovali v kanceláři, měli by mít možnost být někde, kde mají klid na práci a cítí se jako doma.