Mohlo by vás také zajímat
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Pražský DPP mění vedení; MMF věří české ekonomice a pokuta ČD a ÖBB za újmu RegioJetu aneb souhrn ekonomických událostí 42.týdne 2024
Libor Akrman 25. října 2024ČEZ koupí menší podíl v Rolls Royce; firem v insolvenci bude letos víc; světový trh M&A ožívá; v Česku AI…
Německá recese už má oběti. Stále více firem krachuje, roste objem fúzí a akvizic
František Novák 25. října 2024Německá ekonomika se stále nemůže postavit na nohy a vybřednout z ekonomické recese. Pro německé firmy to znamená pohromu, množí…
- Článek
Kolik stojí vybudování říčního kanálu v Evropě? Česko uvažuje o velkém soustu
Český ministr dopravy Dan Ťok na začátku listopadu zveřejnil výsledky studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe. Propojení těchto tří řek by vyšlo na 582 miliard korun. Jak vypadají podobné projekty v ostatních zemích Evropské unie?
O vodním propojení povodí Dunaje, Odry a Labe (DOL) údajně uvažoval už Otec vlasti Karel IV. Kanál propojující tyto řeky dlouhodobě podporuje český prezident Miloš Zeman.
Ministerstvo dopravy nedávno přišlo se studií, z níž vyplývá, že by výstavba přišla na 582 miliard korun a byla ekonomicky „efektivní“. Stavět by se podle této studie teoreticky mohlo začít v roce 2030 u Ostravy.
MAPA: Doporučené trasování kanálu Dunaj–Odra–Labe
Zdroj: studie proveditelnosti MD
Studie proveditelnosti DOL |
Studie hodnotila dopady kanálu z dopravního, vodohospodářského, energetického i rekreačního hlediska. Materiál ovšem nezahrnuje investiční náklady na zvýšení splavnosti jednotlivých řek. K těmto projektům budou studie teprve vznikat. Náklady na zprovoznění kanálu se tak nejspíš zvýší.
Prezentaci studie naleznete ZDE DOL v číslech 167 km – délka dunajské větve Zdroj: Ministerstvo dopravy / Studie proveditelnosti DOL |
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zároveň při jejím představení odmítl námitky, že by stavbou došlo k odvádění vody z okolní krajiny a hrozila by sucha, jak varují zástupci ekologických organizací. Ti zároveň zdůrazňují, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy.
Propojení Dunaje s Odrou přes řeku Moravu by mělo stát 281 miliard korun. Nejnáročnější na výstavbu
by byla labská větev, ta by přišla na 301 miliard korun.
Polsko již předběžně s projektem vyslovilo souhlas, české ministerstvo chce přesvědčit i Slovensko, protože studie počítá i s variantou napojení kanálu na Dunaj u Bratislavy, případně přes Váh.
Uvažuje také o pomoci Francie, jež staví podobný kanál na severu země, který má propojit řeky Seinu a Šeldu.
Německý příklad
Kanál DOL se nejčastěji přirovnává k propojení Rýna s Dunajem přes řeku Mohan (Rýn Mohan–Dunaj).
Tento umělý kanál se budoval od města Bamberk na Mohanu přes Norimberk do Kelheimu, který leží na soutoku řek Altmühl a Dunaj.
Stavba byla započata v roce 1960 a dokončena v roce 1992. Je dlouhý 171 kilometrů. Výškový rozdíl 175 metrů pomáhá lodím překonat 16 zdymadel. Šířka kanálu u hladiny je 55 metrů, hloubka čtyři metry. Kanálem mohou proplouvat plavidla až do 190 metrů na délku s ponorem 2,7 metru.
Celkové náklady na stavbu se uvádějí na 4,7 miliardy marek, to odpovídá asi 2,3 miliardy eur (při současném kurzu by se jednalo o 60 miliard korun). Průplav spojuje Severní moře s Černým mořem.
SCHÉMA: Převýšení trasy kanálu Rýn–Mohan–Dunaj
Zdroj: jailbird / CC0
Současným problémem říční dopravy na Rýnu je ale nedostatek vody. V tomto roce musela být výrazně omezena doprava po nejrušnější řece Německa. Na přelomu října a listopadu v Kolíně nad Rýnem klesla hladina na pouhých 77 centimetrů.
V tomto období přitom bylo běžné, že dosahovala až do výše čtyř metrů. Nízký stav vody se projevil i na objemu přepravy na kanálu, který se propadl na třetinu obvyklého množství.
Kamiony vítězí nad kanálem
V případě německého kanálu se navíc nenaplnila optimistická očekávání ohledně objemu přepravovaného zboží. Od roku 1992 sice objem stoupal z 2,95 milionu tun až na 8,53 milionu tun v roce 2000, poté ale objem poklesl a pohyboval se okolo šesti milionů tun za rok.
V roce 2016 dosáhl pouze 4,8 milionu tun. Společnost Rhein-Main-Donau (od ledna 2018 se z akciové společnosti stala společnost s ručením omezeným) přitom v roce 1992 předpokládala, že se už v roce 2002 objem přepravovaného zboží vyšplhá na 18 milionů tun. K tomu ale nikdy nedošlo.
„Kanál Mohan–Dunaj je zcela nesmyslný a pro přírodu devastující projekt,“ řekl loni při výročí 25 let od otevření kanálu předseda německého ekologického Svazu pro životní prostředí a ochranu přírody v Německu (BUND) Hubert Weiger.
Podle něj se jedná z ekologického i ekonomického hlediska doslova o noční můru Bavorska. Nákladní dopravu v tomto regionu ovládají kamiony na dálnicích. Kanál využívají zejména výletní lodě.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Rusko mění Arktidu v dopravní tepnu. Do akce jdou nové supersilné ledoborce
Recept na dopravní zácpy? Ohlídejte si i odstup aut jedoucích za vámi
Francie navyšuje rozpočet
V současné době se na severu Francie plánuje výstavba průplavu Seina–severní Evropa (Seine-Nord Europe). Má délku 107 kilometrů a propojí řeky Seinu a Šeldu.
Kanál má vést od města Compiègne ke kanálu Dunkerk-Escaut. Má umožnit velkým plavidlům (tlačené soupravy až do 185 metrů s maximálním ponorem 2,8 metru) plout mezi přístavy Dunkerk, Antverpy a Rotterdam až do Paříže.
S hlavní výstavbou se má začít v roce 2020, termín dokončení se uvádí v roce 2027. Projekt byl původně rozpočtován ve výši 2,6 miliardy eur (68 miliard korun), nyní se hovoří o částce 4,5 miliardy eur (117 miliard korun).
Počítá se s výstavbou sedmi plavebních komor. Projekt má financovat francouzský stát, místní regiony a částečně také Evropská unie.
Velké sousto pro českou ekonomiku
Pokud bychom srovnali velikost ekonomik Francie, Německa a České republiky s ohledem na plánovanou výstavbu kanálu Dunaj–Odra–Labe, je zjevné, že by si česká vláda a potažmo daňoví poplatníci ukousli největší sousto.
Zatímco Německo je čtvrtou největší ekonomikou světa a pustilo se do výstavby kanálu v délce 171 kilometrů za zhruba 60 miliard korun, sedmá největší ekonomika světa Francie uvažuje o výstavbě kanálu v délce 107 kilometrů za zhruba 117 miliard korun.
Česká republika, která je podle velikosti HDP na 49. místě, by musela vybudovat kanál v celkové délce 476 kilometrů za 582 miliard korun.
TABULKA: Srovnání síly ekonomik Německa, Francie a ČR
Za rok 2017, velikost HDP je v mld. USD, podíl na světovém HDP v procentech, HDP na hlavu pak v USD.
Zdroj: Tradingeconomics.com/ Světová banka
Na rozdíl od dvou největších evropských ekonomik by to mohlo být poměrně velké sousto, i kdyby nám na projekt přispěla Evropská unie.
blbiny to by jim šly
Demet Zeman
Zde nejde o vybudování žádného kanálu. Hradní skvadra potřebuje docílit stavu, kdy by se začaly vykupovat pozemky na Jižní Moravě, kolem řeky Moravy, které zakoupili za babku a prodali by je za miliony. To je za tím třeba hledat! A tomu se teď podřídí vše, klika Hrad – Babaiš to rozjedou naplno, protože to už potřetí mají v koaliční smlouvě, kterou vytvořil Zeman, vážení.