Mohlo by vás také zajímat
Nástup povinného reportování ESG je pro české firmy příležitostí zlepšit byznys
30. října 2024ESG aktivity neznamenají jen ekologické otázky, ale mají významný sociální dopad. Udržitelnost se vzhledem k nastupujícímu povinnému ESG reportingu, bude…
Britské odbory jdou proti labouristům: Zachovejte práci těžařů v Severním moři
František Novák 28. května 2024Odbory, tradiční spojenec Labour Party, se obávají, že budoucí levicový kabinet bude rušit pracovní místa související s těžbou ropy a…
Rolls-Royce jde proti proudu. Staví další továrny, aby mohl dělat luxusní auta pomalu
František Novák, Libor Akrman 8. května 2024Většina automobilek se snaží zvyšovat a zrychlovat produkci svých automobilů. Britský tradiční výrobce luxusních vozů Rolls-Royce jde opačnou cestou. Rozšiřování…
- ČLÁNEK
Letecké společnosti se snaží zbavit nálepky klimatických zabijáků. Zelené palivo ale zdraží letenky
Syntetická paliva mají změnit letecký průmysl, který stojí za vysokými emisemi fosilních paliv. Britská společnost Virgin Atlantic se chlubí, že získala povolení k uskutečnění prvního stoprocentně zeleného letu z Evropy do Ameriky. Cena udržitelných paliv zůstává ale stále několikanásobně dražší než letecký kerosin vyrobený z ropy.
Milníkem v cestě k udržitelnému létaní se stalo nedávné rozhodnutí britského úřadu pro civilní letectví, jež vydalo povolení pro aerolinie Virgin Atlantic k prvnímu transatlantickému letu na použití stoprocentního udržitelného paliva SAF. Aerolinie založil v roce 1984 známý miliardář Richard Branson.
K přelomovému letu má dojít 28. listopadu z londýnského Heathrow do New Yorku na letiště JFK, aby se otestovala proveditelnost létání se stoprocentním zeleným palivem.
Doposud mezinárodní letecké standardy připouštěly přimíchávat maximálně 50 procent této složky do tradičního kerosinu z ropy.
Co je SAF? |
Udržitelné letecké palivo (SAF) je náhradou běžného leteckého paliva. SAF má podobné vlastnosti jako letecký petrolej a lze jej bezpečně smíchat až s 50 procenty s tradičním kerosinem. V závislosti na způsobu výroby existují dva typy SAF: bio SAF a syntetické SAF. Bio SAF se vyrábí z biomasy, odpadních produktů a surovin s nízkým obsahem uhlíku. Pro výrobu syntetického SAF se používá obnovitelná energie, voda a oxid uhličitý. V současnosti se komerčně využívá výroba SAF z kuchyňských a odpadních olejů a tuků. (Zdroj: Kuehne+Nagel) |
Speciální výjimka pro speciální let
Letecká společnost Virgin Atlantic musela speciálně požádat o výjimku, aby mohla tento revoluční let provést. Povolení má zatím od Britů. Aby mohl ale celý let proběhnout, musí získat povolení také od amerického, irského a kanadského leteckého úřadu.
„Je důležité, abychom umožnili průmyslu přijmout udržitelnější postupy a posunuli hranice k vytvoření ekologičtějšího leteckého průmyslu,“ odůvodnil rozhodnutí britského leteckého regulátora jeho šéf Rob Bishton.
Palivo se smí použít pro letecký motor Trent 1000, který vyrábí rovněž britská společnost Rolls-Royce, jež se na vývoji zeleného paliva také podílí. Použití čistého SAF prosazuje i americký výrobce letadel Boeing. Letecké motory Trent 1000 využívá na svých modelech letadel Boeing 787.
Virgin Atlantic zdůraznila, že novou generaci udržitelných paliv, které se nevyrábějí z ropy, lze vyrábět různými postupy. Včetně využití mořských řas nebo syntetických paliv využívajících technologie přímého zachycování uhlíku z atmosféry. Při úplné náhradě tradičního leteckého petroleje by mělo dojít během životního cyklu letadla o snížení emisí o více než 70 procent.
Aerolinie: Je to obrovský úspěch
Generální ředitel Virgin Atlantic Shai Weiss zdůraznil, že se plánovaný let stane klíčovým milníkem a obrovským úspěchem pro všechny týmy, které pracují na tomto historickém letu. Na vývoji paliva se podílí také britská ropná společnost BP. Samotná letecká společnost slibuje, že bude do roku 2030 používat 10 procent SAF při svých letech.
VÍCE K TÉMATU:
Jan Zvěřina (Green0meter): Dokážeme změřit firmám uhlíkovou stopu během pár minut
Německá posedlost umělými palivy není nová. Na e-paliva sázel už Hitler
Falešné zelenání: velké korporace chtějí být udržitelné. Často jde pouze o zelené lži
Weiss apeloval také na britskou vládu, aby celému projektu pomohla a podpořila výrobu udržitelného leteckého paliva. To se v současnosti podílí jen půl procentem na veškerém používaném kerosinu v letecké dopravě na světě.
Aerolinie při používání čistších paliv reagují hlavně na tlak ze strany politiků. V rámci EU europoslanci schválili plán, který má zvýšit podíl syntetických paliv do roku 2025 u evropských letišť na dvě procenta. V roce 2050 už mají e-paliva tvořit alespoň 70 procent.
Obrovská spotřeba obnovitelné energie
Zásadní překážkou je zatím výrobní cena, jež je u SAF třikrát až pětkrát vyšší než u paliva vyrobeného z ropy. Výroba zelených syntetických paliv navíc zůstává stále velmi náročná na spotřebu energií.
Politické zelené tlaky odmítl například šéf německé Lufthansy Carsten Spohr. Aby největší německá letecká společnost dokázala „zezelenat“, musela by na výrobu SAF spotřebovat zhruba polovinu dodávek elektřiny v Německu, namítl německý manažer.
Letecké společnosti se zatím většímu používání SAF brání právě kvůli vysoké ceně. Tu by musely promítnout i do vyšších cen letenek, což zákazníci odmítají. Je velmi pravděpodobné, že by přešli ke konkurenci, která používá letecká paliva vyrobená z ropy.
Kritika zelených aktivistů: Řešením je nelétat
Právě německý dopravce Lufthansa zavedl ekologičtější létaní v rámci programu Green Fares, ale narazil u klimatických a ekologických aktivistů. Ti prosazují hlavně „nelétání“ a označení letenek slovem „zelený“ vnímají jako jednoznačný marketingový podvod.
Plovoucí umělé listy, jež budou vyrábět zelené palivo |
Vědci z Cambridgeské univerzity vyvíjejí umělé „plovoucí továrny“, jež budou vyrábět udržitelné palivo pro letecký a lodní průmysl. Myšlenka je založena na vytvoření umělého listu, jenž bude za pomoci slunečního záření, vody a oxidu uhličitého vyrábět podobně jako rostliny při fotosyntéze umělé palivo. Autoři vynálezu věří, že by se tato technologie mohla v budoucnu uplatnit i v průmyslovém měřítku, informoval britský The Guardian. |
Green Fares od Lufthansy jsou dražší o částku, která má být použita na offsetové programy snižující uhlíkovou stopu letů. Tedy výsadbu nových stromů, které na svůj růst spotřebovávají oxid uhličitý v atmosféře, ale právě také na vývoj udržitelného paliva SAF.
„Takové programy ukolébají cestující do falešného pocitu bezpečí a vedou je k přesvědčení, že jejich emise byly vyřešeny,“ zlobí se Anna Hughesová z britské organizace Flight Free UK. Tvrdí, že ani SAF nejsou řešením a lidé by měli v první řadě přestat létat.