Mohlo by vás také zajímat
Česko-britská jaderná spolupráce: Obětované české projekty a zbytečně promrhané miliardy?
Radek Škoda 19. listopadu 2024Česko-britská jaderná spolupráce nabírá na obrátkách, nicméně kvůli ní zřejmě skončí v zapomnění několik českých projektů malých modulárních reaktorů.
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
27. 11. 2024 – NERS 2024: výroční konference o jaderné energetice
Redakce 2. listopadu 2024Aktuální témata spojená s výstavbou nových jaderných zdrojů v Dukovanech na jednom místě. Konference NERS 2024 se tematicky dotkne projednávání…
- KOMENTÁŘ
ČEZ nechal v září vydělat Rolls Royce desítky miliard, teď mu přihodí pár miliard i za menšinový podíl
AKTUALIZOVÁNO Skupina ČEZ koupí v britské společnosti Rolls-Royce zhruba pětinový podíl. Již předtím se ČEZ dohodl na spolupráci s divizí Rolls Royce SMR, že s ní bude s ní spolupracovat na vývoji a výstavbě modulárních jaderných reaktorů. Podle odborníka na jadernou energetiku Radka Škody zatím na partnerství vydělali Britové, pro Čechy to bude ještě běh na dlouhou trať...
ČEZ v září oznámil, že naváže strategické partnerství s britskou firmou Rolls Royce SMR, s kterou chce spolupracovat na vývoji malých modulárních reaktorů. O měsíc později již je těsně před podpisem dohoda o kapitálovém vstupu ČEZu do britské firmy.
Aktuálně oznámili to premiér Petr Fiala (ODS) a zástupci obou společností, že ČEZ koupí zhruba dvacetiprocentní podíl, za nějž zaplatí jednotky miliard korun. O záměru získání podílu již minulý týden hovořil nový ministr průmyslu Lukáš Vlček, který nahradil Josefa Síkelu, v rozhovoru pro server iRozhlas.cz. „Investice do odnože Rolls-Royce bude podle něj v řádu „několika stovek milionů anglických liber“ (v přepočtu jednotek miliard korun),“ uvedl tehdy.
Spolupráce je podle Fialy připravována na několik desetiletí. Především počítá s tím, že ČEZ se bude přímo podílet na vývoji nové technologie modulárních reaktorů i na jejich výrobě v globálním měřítku. Nepůjde tak pouze o nákup nebo dodávku hotových zařízení. Premiér uvedl, že české firmy dostanou prostor nejen při vývoji zařízení, ale i v dodavatelských řetězcích.
Od motorů k luxusním autům
Ohledně spojenectví s Brity je několik zajímavých věcí. V prvé řadě značku Rolls Royce má asi většina z nás spojenu s luxusními automobily, která však patří již více než 20 let do rodiny německé automobilky BMW.
V minulosti se kromě aut také zaměřovala na výrobu motorů, nejprve leteckých a později i lodních, nicméně výroba aut byla v roce 2000 prodána Němcům.
Firma ale dále funguje, i když se zaměřuje na výrobu pohonných jednotek a komponentů pro civilní i vojenské letectví, ale i produkci lodní techniky a energetiky. Od roku 2003 je holdingovou společností se sídlem v Londýně, jejíž součástí je i firma Rolls Royce SMR, s níž si plácnul ČEZ. Pobočka, která se zaměřuje na jadernou energetiku sídlí v Derby.
Ponorková zkušenost
Tento Rolls Royce nikdy nevyráběl jaderné elektrárny, ale jaderné zkušenosti má, protože pomáhal vyvíjet a stavět reaktory do britský jaderných ponorek. A právě tato zkušenost má být základem společného byznysu s ČEZ.
Česká skupina si vybírala z několika variant „malých reaktorů,“ které chce v prvé řadě umístit v temelínské lokalitě a později i jinde.
Co jsou SMR reaktory? |
Tzv. SMR reaktory mohou znamenat dvojí význam. Tato zkratka znamená buď Small Medium Reactor (malé a střední reaktory, pozn. red.) nebo Small Modular Reactor (malé modulární reaktory, pozn. red.). Častěji se používá marketingový název pro ty druhé reaktory, tedy o výkonu menším než 300 megawattů (MW), kde M se bere jako „modulární“ (nikoli původní medium, pozn. red.), i když některé modulární rozhodně nejsou. |
V cílové rovince, než se ČEZ rozhodl pro Brity, byly tři typy reaktorů, resp. tři potenciální dodavatelé.
- BWRX 300 od americko-japonského podniku společnosti GE Hitachi o výkonu těsně na 300 MW,
- dále reaktor AP 300 od amerického Westinghouse s výkonem 330 MW
- a reaktor SMR rovněž od Rolls Royce SMR s výkonem 470 MW.
Jak vyplývá z výše uvedených údajů a infoboxu vpravo, ani jeden z nich nesplňuje definici malého reaktoru (SMR). Dříve tam zapadal i francouzský Nuward, jehož projekt koncern EDF s technologickou dceřinou firmou Framatome aktuálně přehodnocuje.
A nakonec byl tedy vybrán reaktor od Rolls Royce, který se výkonem rozhodně nepřibližuje ani definici malého modulárního reaktoru.
Valuace Rolls Royce vzrostla
Pozornost v prvé řadě zaslouží, jak se česko-britské partnerství odrazilo na burze. Když před několika týdny premiér Petr Fiala oznámil dohodu ČEZu a Britů, vzrostla cena akcií Rolls Royce o 12 procent. Když si vezmeme, že tržní kapitalizace holdingu Rolls Royce je zhruba 60 miliard dolarů, tak nárůst o 12 procent by stačil na postavení minimálně dvou takovýchto středních reaktorů.
GRAF: Vývoj ceny akcií Rolls Royce
Za posledních 6 měsíců, v eurech.
Zdroj: InFront
Co tím získala česká strana těžko říci, protože na akcie ČEZu nemělo oznámení žádný dopad. A kdo jiný z toho něco mohl mít si netroufám odhadovat.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ K TÉMATU:
Chiméra malých modulárních reaktorů – na českou elektřinu NE, pro teplo ANO
Výsledek jaderného tendru: radost v Koreji, smutek v Evropě. Tři překážky ale zůstávají
Stovky miliard korun ve hře: Čeká nás jaderný tunel místo solárního?
Nicméně partnerství je rozhodně zajímavé z toho pohledu, že Rolls Royce nemá zkušenosti s jadernými elektrárnami. A navíc v Británii, která plánuje také stavět podobný typ menších reaktorů, vybrali jinou firmu. Britové sami si vybrali technologii amerického Westinghouse, zmíněný AP 300.
Otázkou tedy je, proč chce Česko dělat pro Rolls Royce testovacího králíka, když sami Britové u sebe doma touto cestou nešli?
Spojení dává jistý smysl na papíře, ale v realitě je to složitější. Myšlenka, že Britové mají technologii – nicméně ne pro jaderné elektrárny, ale pro ponorky, nám asi nic moc nepřinese.
A myšlenka, že my Češi máme lidi a kapacity, především dříve ČEZem koupený podnik Škoda Jaderné strojírenství (Škoda JS) v Plzni, tedy že ČEZ může využít tamní kapacity a případně se opřít o další český strojírenský průmysl, také představuje spíše papírový potenciál, kde je dost velký prostor pro zlepšení. Uvidíme tedy ve finále, k čemu tato česko-britská svatba povede…