Mohlo by vás také zajímat
Michal Pivrnec (Green Future): Plasty ze žlutých popelnic zrecyklujeme všechny kromě PET lahví
Libor Akrman 17. května 2024Česká společnost Green Future představila revoluční technologii na termochemickou recyklaci plastů. Dokonce se chlubí, že jako první na světě vyvinula…
Blíží se revoluční změny v oblasti obalů
Veronika Kudrnová 11. srpna 2023V Bruselu začalo projednávání rozsáhlých změn právních předpisů týkajících se obalů a obalových odpadů. Revize ovlivní jak spotřebitele, tak obchodní…
Virtuální nákupy e-commerce neovládnou. Mohou být ale skvělý doplněk, který přivede nové zákazníky
Martin Kováč 12. července 2023Autentický zážitek z obchodu, vyšší konverze a menší míra reklamací. To vše slibuje koncept virtuálních nákupů, který získal na síle…
Materiálová krize i změny návyků, které v nás zanechal covid, přinášejí secondhandovou revoluci
Covid globálně nastartoval nebo urychlil trendy, které mění celé secondhandové prostředí. Změnit návyk, že staré je na vyhození a k nepotřebě, a znovu se naučit, že co jednou posloužilo, poslouží i podruhé, to je něco, co může začít zásadně transformovat konzumní společnost.
Nakupování zboží z druhé ruky není žádná novinka. Děláme to my, dělají to na Západě i na Východě, každý vlastním způsobem. A přesto se v posledních měsících o secondhandech překvapivě mluví jako o „nové velké věci“, která začíná měnit trh.
Důvod je, jak se zdá, prostý. Covid globálně nastartoval nebo urychlil trendy, které mění celé secondhandové prostředí. Z undergroundového nakupování začíná dělat mainstream – v maloobchodu i mimo něj.
Je zajímavé procházet si dílčí výzkumy nebo trendové články, které v tomto kontextu v posledních měsících vyšly. Výzkumy realizované v Evropě a Americe se většinou shodnou: respondenti začali kupovat více věcí z druhé ruky. Více věcí zároveň prodávají.
A co je podstatné, rekordní množství lidí to zkouší vůbec poprvé. Platí to i pro trhy, kde je nové zboží považováno za prestižní a kde má prvovýroba extrémně silné postavení, třeba pro Čínu. To už něco znamená.
Načasování změn
Otázka je, proč tato změna přichází právě teď. Tady už se výklady liší. Na prvním místě se v odpovědích objevuje cenová racionalita, tedy potřeba v nelehké ekonomické situaci, která přišla s covidem, ušetřit při nákupu nebo naopak vydělat při prodeji.
Hned na druhém místě však překvapí podobně silný argument – širší výběr nebo možnost koupit starší, ale kvalitnější produkty. Tedy reakce na přesycení trhu nekvalitními výrobky a zároveň malou pestrostí.
Třetím důvodem je jednoduše větší dostupnost secondhandů v online prostoru. Pandemie a digitální prostředí, u kterého nerozhoduje prostředí prodejny nebo potřeba si zboží „osahat“, daly novému i staršímu stejné šance. A ukázalo se, že v takovém případě secondhand dokáže dobře konkurovat.
Konkurenceschopný Knihobot
Co je Knihobot? |
Knihobot je knižní second-hand, který pomáhá lidem jednoduše dostat znovu do oběhu přečtené knihy. Knihy nafotí, vystaví na e-shopu a po prodeji se rozdělí o dosaženou cenu. Přes Knihobot se podařilo dostat k novým čtenářům už více než 200 000 knih. Pobočky má v Praze v Holešovicích a ve Vysočanech. Pokud nemůžete knihy přinést, kurýr přijede pro knihy kamkoli v Česku. |
Zjistili jsme to i my. Letošní jaro pro nás bylo důkazem, že dokážeme konkurovat například běžným knihkupectvím. Duben a květen totiž patří každoročně novým titulům, uváděným na trh tak, aby si je čtenáři stihli koupit na jarní a letní sezonu.
Ostatně to, že se v létě čte nejvíc z celého roku, asi nikoho nepřekvapí. Nové bestsellery provázejí marketingové kampaně s rozpočty, kterým zatím nedokážeme konkurovat. Takže nám připadalo logické, že jakmile se opět otevřou obchodní centra, na Knihobotu to pocítíme.
Nestalo se. Naopak, máme nejsilnější sezonu v historii. A to i s odhlédnutím od růstu, který jsme si naplánovali. Loňské obraty se nám podařilo překonat už 11. června, počet odeslaných knih pak o pár dní později.
A vyrostl nám zásadně také další důležitý parametr – průměrný věk knížky. Dnes jsme na tom tak, že každá osmá knížka, která se v Knihobotu objeví, je maximálně tři roky stará. Prodeje těch, které vyšly letos, bychom mohli pohodlně počítat po stovkách.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nový trend pro život v kanceláři? Konec s odpadky a přechod na cirkulární ekonomiku
Knihy v oběhu
O čem to vypovídá? Především o tom, že jsme s našimi zákazníky našli cestu, jak pohodlně vracet knihy do oběhu. A když jdou vracet knihy, mohou se stejně vracet i další věci.
Trh se tak konečně roztáčí i v Česku, kde mají nákupy z druhé ruky dlouholetou tradici. Naštěstí nejsme rozhodně sami, kdo to tak vidí.
Za všechny si dovoluji ocitovat Milana Šmída ze Zásilkovny: „Pokud je dnes hlavní kariérou cirkulace zboží v maloobchodu to, že ho není možné jednoduše vrátit do oběhu, pak máme ambici být jedněmi z těch, kdo tento problém vyřeší.“
Čím více takových hráčů bude, tím lépe pro trh, zákazníka i přírodu.
Kabelka od Vuittona i staré trámy z chalupy
Právě lákavá představa o celkovém potenciálu secondhandového trhu na něj v posledních měsících přivedla nové velké hráče – IKEA, H&M, Levi’s. Se secondhandovými platformami se spojují nečekané značky jako třeba Walmart. Podle odhadů ThredUp jen v USA vzroste hodnota tohoto trhu během deseti let z 28 miliard v roce 2019 na odhadovaných 80 miliard v roce 2029.
Výdělky, které secondhand slibuje, totiž mohou velice brzy vytvořit podstatnou část příjmů ze stávajících, ale i nových trhů. Téměř vše, co se vyrobí, můžete v ideálním případě znovu prodat, ať už jako výrobek, nebo odpad.
Opakované prodávání možná ve výsledku vydělá tolik, ne-li více, než kolik vydělá prvovýroba.
Hledání velikosti trhu
Budoucí velikost trhu s použitým zbožím však nezná nikdo. Pomyslné hledání nejzazší hranice – tedy alespoň v případě knih – osobně považuji za jeden z nejdůležitějších cílů.
Velikost trhu totiž zformují především vnější faktory, které v minulých letech viděl málokdo. Krásně to ukazuje příklad z již zmiňované Číny, kde statusové luxusní zboží narazilo na strop kupní síly a nákup nových výrobků se začal přelévat právě do secondhandu.
Skutečnost, že se v cirkulaci začaly točit peníze, vedla k tomu, že do infrastruktury pro prodej použitého zboží zainvestovali velcí online hráči v čele s Alibabou a dali vzniknout
tržišti, které dnes využívá přes 75 milionů lidí. A svůj čínský protějšek má dokonce i Knihobot.
Cenové nůžky se rozevřou
Jsou tu ještě zásadnější trendy. Materiálová a logistická krize související s covidem jasně
ukázala, že udržet nízké ceny bude u celé řady výrobků nemožné.
Pokud se navíc kvůli narušení globálního obchodu začnou továrny z Asie přesouvat zpátky do Evropy, můžeme očekávat výrazný nárůst výrobních cen u věcí, které jsme dnes zvyklí kupovat levně a příliš o ně nepečovat.
Cenové nůžky mezi novým a starším, ale funkčním se tak ještě více rozevřou – logicky bude levnější koupit již vyrobené než zaplatit za výrobu z materiálů, kterých je málo.
Když čtu o tom, jak dnes české firmy kupují staré stodoly, aby získaly levně kvalitní trámy pro novostavby, protože dřevo prostě není, vlastně si říkám, že to všechno může být jedno velké vítězství a návrat ke zdravým kořenům.
Protože změnit návyk, že staré je na vyhození a k nepotřebě, a znovu se naučit, že co jednou posloužilo, poslouží i podruhé, to je něco, co může začít zásadně transformovat konzumní společnost, která tu poslední dvě dekády vznikala. A my tuto změnu pomůžeme lidem naplňovat, alespoň co se knížek týče.