Historicky největší akvizice Alphabetu míří do kyberbezpečnosti; Evropa odložila odvetná cla; primát pro letouny Primoco UAV; hudební průmysl roste; Kellnerová…
Německá vláda v reakci na dlouhodobé růstové problémy ekonomiky a probíhající rozklad evropské bezpečnostní architektury ustupuje od vysoce konzervativního přístupu…
Poté, co americký prezident Donald Trump uvalil cla ve výši 25 procent vůči Kanadě a Mexiku a rovněž dovozními cly…
ČLÁNEK
Mercedes chce porazit Teslu. Nabízí dojezd 750 kilometrů
Na mnichovském autosalonu, který propaguje zejména udržitelnou mobilitu, představila německá automobilka Mercedes-Benz nový elektromobil s revolučními akumulátory. Mají mít dojezd 750 kilometrů na jedno dobití a porazit v tomto parametru oblíbené americké vozy Tesla.
Automobilka Mercedes-Benz v Mnichově představila nový plně elektrický vůz třídy CLA. Zdroj: Mercedes-Benz
Konkrétní datum sériové výroby ale vedení automobilky neupřesnilo. Nicméně do roku 2039 chce automobilka vyrábět pouze uhlíkově neutrální vozy.
Americké elektrovozy z dílny společnosti Elona Muska mají nyní maximální dojezd 380 mil, tedy 608 kilometrů. Německý producent prémiových vozů by měl americkou konkurenci v tomto klíčovém parametru elektromobilů porazit a navýšit dojezd o více než pětinu.
Nový elektrifikovaný koncept třídy CLA bude nabízet čtyři nové modely: sedan, kombi a dvě SUV. Automobilka slibuje také rychlejší dobíjení nových luxusních elektromobilů. Ukazuje to také na stále ostřejší konkurenci v sektoru elektromobilů.
VIDEO: Jak vypadá nový elektrický koncept značky Mercedes-Benz trídy CLA
Zdroj: YouTube
Na výstavě se snaží zabodovat i ostatní evropské značky. Velcí producenti, jako je Volkswagen nebo Renault, musí čelit nejen americké konkurenci Elona Muska (Tesla vybudovala u Berlína obrovskou gigafactory s cílem z ní vytvořit největší automobilku v Evropě), ale také čínským výrobcům, kteří mohou těžit z nižších cen a velkorysé podpory komunistického režimu.
Snaha oslovit další zákazníky
Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius tvrdí, že nový elektrický koncept má dobré šance oslovit další zákazníky, protože bude možné na jedno nabití dojet z Mnichova až do Hamburku, tedy prakticky přes celé Německo. Přitom tento faktor často rozhoduje u kupujících, zejména těch firemních, od koho si nový elektromobil koupí.
Podle analytiků švýcarské banky UBS budou mít novinky stuttgartské automobilky pozitivní vliv na její pozici na trhu. Management společnosti Mercedes-Benz navíc tvrdí, že produkce nových plně elektrických aut zachová vysokou ziskovost této značky, kterou dosahuje u luxusních vozů se spalovacími motory.
Na evropském trhu s elektromobily si ale stále silnější postavení chtějí vybudovat čínské automobilky. Zejména se jedná o automobilku BYD (Build Your Dreams) z Šen-čenu. Ta už loni v produkci elektromobilů předběhla Teslu s 1,9 milionu vyrobených vozů. Produkci dokázala automobilka meziročně zvýšit o 211 procent.
Tesla v roce 2022 vyrobila 1,3 milionu elektromobilů a rostla meziročně „jen“ o 40 procent. BYD si i na domácím čínském trhu buduje stále silnější pozici a loni prodal více aut než konkurenční Volkswagen.
GRAF: Produkci elektromobilů vévodí čínské automobilky Produkce elektromobilů v roce 2022
Zdroj: Visual Capitalist
Čínský útok na evropský trh
Čínský výrobce nyní plánuje ve velkém prodávat auta i na evropském trhu. V Mnichově představil nových šest modelů. Výhodou čínského státního koncernu je v tom, že dříve vyráběl baterie do chytrých telefonů a využívá know-how v segmentu produkce akumulátorů.
Autobaterie nepotřebují nikl, kobalt ani mangan a proto je jejich výroba mnohem levnější, než u evropské nebo americké konkurence, napsal web německé Deutsche Welle. Čínští výrobci také dokázali pokročit v posledních letech ve vývoji softwaru a digitálních aplikací pro elektromobily.
I když zatím BYD loni prodal v Německu 1448 vozů (Volkswagen pak přes 200 tisíc elektromobilů), analytici předpokládají, že se prodeje čínských producentů budou na evropském trhu strmě růst. Zejména kvůli výrazně nižší ceně.
Tento vývoj se dá přirovnat k japonským a korejských výrobcům v 80. a 90. letech minulého století, kdy byla tato auta na americkém i evropském trhu zesměšňována. Nyní už mají ale pevné místo na globálním trhu s automobily. Dokázaly se prosadit vysokou kvalitou a často nižšími cenami než u západní konkurence.
I když se prodeje evropských automobilek po pandemických letech zvedají, následující roky budou ale pro výrobce ze starého kontinentu velice náročné. „Čína je na dobré cestě stát se automobilovou velmocí,“ napsala ve zprávě pro investory poradenská firma z New Yorku AlixPartners. Varovala evropské producenty, že jejich zlatý věk se chýlí ke konci.
Podobně se vyjadřuje i poradenská společnost EY, která varuje před „silným protivětrem“ pro evropské výrobce na domácích trzích, který přichází z asijské říše středu. Navíc analytici předpokládají, že také největší trh světa, ten čínský, ovládnou místní značky. Do roku 2030 by si mohly „ukousnout“ až 65 procent prodejního koláče.
František Novák se věnuje globálním ekonomickým tématům. Dříve psal pro servery iHNed.cz, Respekt.cz, tabletový týdeník Dotyk BYZNYS a Euro.cz. V internetové žurnalistice se pohybuje od roku 2003. V současnosti působí jako redaktor týdeníku Hrot. Více...
Všimli jsme si, že používáteAdBlock. Reklamy jsou však pro náš server důležitým zdrojem příjmů, díky nimž můžeme tvořit bezplatný a kvalitní obsah pro naše čtenáře.
Prosíme, podpořte nás a při návštěvě Peak.cz pozastavte nástroj AdBlock.