Mohlo by vás také zajímat
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
- ČLÁNEK
Mistr outsourcingu Foxconn: Nechce dělat jen elektroniku, bude vyrábět i elektromobily
Tchajwanský elektronický gigant Foxconn si vybudoval svou pověst výrobou elektrotechniky a součástek pro počítače, kterou dodává pro ostatní firmy, jako je Apple, Hewlett-Packard, Dell, Sony nebo Cisco. Nyní se chce pustit i do výroby „outsourcovaných“ elektromobilů pro jiné automobilky.
Tchajwanská společnost Foxconn se za bezmála 50 let stala největším výrobcem elektroniky a součástek do počítačů na světě. (V Číně i na Tchaj-wanu se jmenuje Hon Hai Technology Group a byla založena roku 1974, pozn. red.)
V roce 2022 dosáhla tržeb 214 miliard dolarů a patří mezi největší globální firmy světa. Svůj úspěch postavila na tom, že vyrábí součástky pro celou řadou významných firem z oboru IT a elektroniky. Jen namátkou: Apple, Hewlett-Packard, Dell, Sony nebo Cisco.
Společnost založil dnes třiasedmdesátiletý Terry Gou. Foxconn zaměstnává 767 tisíc lidí po celém světě, a má pobočky i v Česku – v Pardubicích a v Kutné Hoře. Odhaduje se, že za posledních 10 let vyrobily továrny Foxconnu zhruba 40 procent veškeré spotřební elektroniky prodané na světě.
Nejisté vyhlídky
Protože ale globální poptávka po chytrých telefonech klesá, hodlá tchajwanský gigant výrazně vstoupit i do sektoru výroby elektromobilů. Současný šéf Foxconnu Young Liu, který vedení firmy převzal v roce 2019, se netají tím, že firma hodlá rázně vstoupit i do tohoto sektoru.
Jedním z míst nové expanze je bývalá továrna General Motors v Ohiu, kde se již automobily nevyrábí. Americká společnost před čtyřmi lety ukončila po pěti dekádách produkci v průmyslovém komplexu Lordstown. Loni pak továrnu koupil Foxconn s tím, že tu bude montovat elektromobily americké firmy Fisker. Výroba má začít na začátku roku 2025.
Má jít o reakci vedení firmy na to, že se tchajwanský elektronický gigant dostal do nezdravé závislosti na produkci v pevninské Číně. A to není bez rizik zejména v době geopolitického napětí mezi Pekingem, Tchaj-pejí, ale také ochlazováním vztahů mezi dvěma největšími ekonomikami světa – Spojenými státy a Čínou.
Umíme „rozjet“ levnější výrobu
Agentura Bloomberg napsala, že se Foxconn bude snažit budovat automobilové linky nejen v Americe, ale také na dalších místech světa. Do budoucna se hodlá zaměřit právě na výrobu elektromobilů, protože očekává, že poptávka po nich bude v dalších letech růst.
Místo kompletace iPhonů pro Apple by tak tchajwanská firma mohla i pro další automobilky sestavovat elektromobily nebo jejich jakékoliv části. Levněji, než by to sami výrobci vozů dokázali. Snad kromě americké Tesly.
Foxconn má obrovskou výhodu v tom, že na rozdíl od malých technologických start-upů má bohaté zkušenosti s tím, jak levně vybudovat továrnu a rozjet výrobu ve velkém. Vždyť v provozu v čínském Šen-čenu zaměstnává přes 300 tisíc lidí.
Ford na elektromobilech prodělává
Navíc samotné americké automobilky se potýkají s tím, jak levně vyrobit vlastní vozy s elektrickou zástrčkou. Například Ford Motor na každém prodaném elektrickém pickupu F-150 Lightning prodělává. Za celý tento rok by měla kumulovaná ztráta Fordu činit za prodej elektrických aut 4,5 miliardy dolarů. Američtí výrobci se totiž potýkají se stále vyššími požadavky na výši mezd od odborů v automobilové branži.
Pro tchajwanského výrobce se nicméně jedná o riskantní krok na neprobádané byznysové území. Zatímco kompletace iPhonu se skládá ze stovek komponent, elektromobil jich má deset až patnáct tisíc.
Navíc zkušenosti s výrobou ve Spojených státech má minimální. Výrobce přímo v Číně uplatňuje velmi přísné nároky na své zaměstnance. I možná kvůli tomu se dočkal v roce 2010 obvinění z nárůstu sebevražd jeho dělníků. Takové zacházení by u amerických odborů určitě neprošlo.
Zajímavá varianta pro malé výrobce
Zakladatel nizozemského start-upu Lightyear Technologies Lex Hoefsloot, který chce prodávat elektrický crossover, jenž je částečně poháněný solárními panely na střeše, přiznává, že outsourcing výroby může být pro malé „neznámé“ značky elektromobilů velice zajímavou variantou. Navíc o úspěchu bude stále více rozhodovat čas uvedení nového elektrického auta na trh.
Outsourcing výroby elektromobilů by mohl mít v roce 2025 hodnotu 36 miliard dolarů, v roce 2030 ale už 144 miliard dolarů, predikují analytici investiční banky Goldman Sachs.
Foxconn plánuje, že bude v Ohiu vyrábět půl milionu elektromobilů ročně. Chce využívat interní platformu Mobility in Harmony, jež klientům umožní navrhovat vozidla z předem vybraných komponentů. O výrobu už má zájem desítka různých značek, například dánská společnost Fisker. Ostatní zájemce tchajwanská společnost tají.
V oblasti výzkumu a vývoje Foxconn dále pracuje na variantě, kdy spolu budou jednotlivé části auta komunikovat bezdrátově. To by dále zlevnilo a zjednodušilo výrobu elektrických vozidel. Kromě Spojených států plánuje vyrábět auta také v Indii, Saúdské Arábii, později také v Evropě.
Navíc dlouhodobá spolupráce pro Apple může znamenat i to, že by se asijská společnost mohla podílet na výrobě autonomního elektrického auta, na kterém Apple pracuje už více než dekádu.