Mohlo by vás také zajímat
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
Kam se vypařil růst německé ekonomiky?
Jan Bureš 22. října 2024Německý ekonomický model již nějakou dobu prochází mizérií. Jde o důsledek rozhodování v oblasti energetické politiky, investic do infrastruktury a…
- KOMENTÁŘ
Náhlý odchod Sergia Marchionneho. Svět aut se loučí s velkým šéfem koncernu Fiat Chrysler
Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne zemřel. Nekompromisní, geniální a charismatický workoholik, který z krachujícího Fiatu udělal jednu z nejvýznamnějších světových automobilek, podlehl následkům chirurgické operace. Bylo mu 66 let. Čím se vyznačoval tento kapitán světového autoprůmyslu?
Svět autoprůmyslu snad nikdy nezažil tak rychlý konec jednoho z největších manažerů, kteří se zapsali do historie tohoto odvětví.
O víkendu byl Sergio Marchionne pro svůj zdravotní stav odvolán z funkcí generálního ředitele automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA), stejně jako z pozice šéfa Ferrari. A jen pár dní poté přichází z koncernu další zdrcující zpráva.
Jedna z největších legend automobilového průmyslu podlehla „zdravotním komplikacím po nepovedeném chirurgickém zákroku ramene“, stojí v oficiálním prohlášení koncernu.
Grande Stevens, dlouholetý advokát Agnelliho rodiny, která vlastní kontrolní podíl ve FCA, pro deník Corriere della Sera ovšem naznačil, že Marchionne bojoval jako silný kuřák s rakovinou plic. Tento typ plicní patologie s sebou nese silné bolesti zad a chirurgický zákrok může u těchto případů znamenat nemalé ohrožení na životě. „Cigarety budou moje smrt, říkal často. A pak si zapálil,“ zavzpomínal Stevens.
„Pan doktor“ přes čísla
Marchionne se narodil v Itálii, ale od třinácti let vyrůstal v Kanadě, kam jeho rodina emigrovala. V Torontu získal i univerzitní vzdělání. Stal se z něj právník a ekonom. Svoji profesní kariéru zahájil ve společnosti Deloitte & Touche, kde získal také pověst finančního génia.
Šéfem Fiatu byl Marchionne od roku 2004. Italskou automobilku převzal v nejisté době, kdy se spekulovalo o tom, zda není na pokraji krachu. Před ním se o její záchranu marně pokoušeli tři ředitelé, kteří se na postu protočili během necelých dvou let.
Na dosazení Marchionneho do funkce šéfa Fiatu měl zásadní vliv dnes dvaačtyřicetiletý prezident FCA John Elkann, který je pravnukem Giovanniho Agnelliho. Muže, který koncem 19. století automobilku Fiat spoluzakládal.
„Poznali jsme se při jednom z nejtemnějších momentů v historii Fiatu a díky jeho intelektu, vytrvalosti a vůdcovským schopnostem se nám podařilo společnost zachránit,“ popisuje Elkann v dopise zaměstnancům. Marchionne nastartoval restrukturalizaci firmy a vrátil ji zpět do zisku.
Ďábelský plán, který vyšel
Peníze na záchranu Fiatu vymohl tento finanční mág z amerického koncernu General Motors. Využil k tomu smlouvy z roku 2000, kdy GM koupil dvacet procent akcií Fiatu a ten za to dostal šest procent akcií amerického podniku.
Součástí dohody byla opce, podle které mohli Italové kdykoliv nabídnout zbytek Fiatu americké automobilce a ta jej musela odkoupit. Marchionne tehdy na GM zatlačil, ten si uvědomil, že by pro něj takový obchod mohl znamenat velké problémy, a radši se z kontraktu vykoupil.
General Motors to stálo jeden a půl miliardy eur za to, že Fiat neuplatní opci, a ještě musel Italům vrátit deset procent jeho akcií. Fiat tak mohl zainvestovat a odstartovat novou éru, která vyústila o tři roky později ve vyhlášení automobilky nejrychleji rostoucím podnikem v oboru.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dostává se evropský autoprůmysl do bodu zlomu?
Neústupný blázen, nebo génius?
Když v roce 2008 udeřila globální krize, Marchionne opět dokázal využít příležitosti, a zatímco se ostatní automobilky soustředily na vlastní problémy a přežití, Fiat poměrně levně nakoupil americký Chrysler.
To, co mnozí považovali za šílený plán, se po čase ukázalo jako racionální kalkul, který jen podtrhl Marcionneho genialitu. Chrysler se v té době vzpamatovával z „rozchodu“ s německým Daimlerem a musel žádat americkou vládu o bankrotovou ochranu.
Marchionne tehdy získal Chrysler od administrativy Baracka Obamy prakticky zadarmo – výměnou za poskytnutí technologií americké automobilce. Celou transakci završil v roce 2014, kdy Fiat odkoupil zbytek akcií a vznikl tak koncern FCA, který je sedmým největším světovým výrobcem aut.
Sídlo nově vzniklého podniku přemístil Marchionne do Londýna, jednoduše proto, že to bylo daňově výhodnější řešení. V témže roce také od koncernu oddělil Ferrari, s jehož akciemi se následující rok začalo obchodovat na newyorské burze.
Koupí Chrysleru si Fiat zajistil přístup na severoamerický i čínský trh, kde začal prodávat evropské vozy skupiny, tedy značky Fiat, Alfa Romeo a Maserati. Hlavně ale s nákupem získal legendární Jeep, který je nyní tahounem růstu celého koncernu. Před pěti lety automobilka FCA prodala 730 tisíc vozů této značky a letos by to mohlo být už 1,9 milionu.
Hrobník Lancie
Ne všechny pokusy o záchranu automobilových legend se Marchionnemu povedly. Bez lítosti například nechal padnout Italy milovanou značku Lancia. V misi za její záchranu nepomohla ani loga Lancie, která Marchionne nechal lepit na americké Chryslery. Evropané ji jednoduše nepřijali. Lancia se postupně stáhla z jednotlivých trhů napříč Evropou a v tuto chvíli už zůstává zastoupena jen s jedním modelem v domovské Itálii.
Nahnuté to v očích „pana účetního“, jak se Marchionnemu občas přezdívalo, měla i Alfa Romeo, na kterou sám dlouhodobě sázel. Ačkoli se mu ji podařilo dostat zpět na severoamerický trh, vize prodat ročně půl milionu vozů této značky úplně nevyšla. Dnes jich koncern prodá asi 100 tisíc za rok.
Dobrý odkaz
Marchionne zanechává svým následovníkům firmu ve velmi dobré kondici. Na konci června tohoto roku koncern zlikvidoval celý svůj dluh a v příštích pěti letech chce na dividendách vyplatit šest miliard eur.
„Zatímco akcionáři našich deseti hlavních konkurentů ztratili průměrně šest procent, hodnota FCA se za mého působení zdvojnásobila,“ poznamenal Marchionne v červnu při svém posledním veřejném vystoupení na veřejnosti.
GRAF: Vývoj akcií FCA
Od roku 2000 do současnosti, v eurech
Zdroj: TradingView
Na Marchionneho místo, tedy post generálního ředitele FCA, byl jmenován Mike Manley, který dosud vedl značku Jeep. Na pozici prezidenta Ferrari ho nahradí John Elkann a na post generálního ředitele Ferrari nastoupí Louis Carey Camilleri, generální ředitel Philip Morris International a od roku 2017 člen představenstva Ferrari.
Sám Marchionne plánoval, že se z funkcí v čele FCA stáhne příští rok. Mnozí však spekulovali o tom, že i nadále bude v pozadí koncern jistým způsobem řídit.
„Nezajímá mě, jak tvrdé bylo pro něj pracovat, náš podnik zachránil. Zaslouží si sochu z bronzu,“ prohlásil Cass Burch, dealer vozů Chrysler a Jeep v americké Georgii. A podobný názor budou mít jistě i ve Fiatu.