Pomalu, ale jistě se blíží doba, kdy se v Česku zavedou zálohy na PET lahve a hliníkové plechovky (pilotní projekty již běží ve vybraných obchodech Lidl a Kaufland, pozn. red.). Češi by ale šli klidně ještě dál, jak vyplývá z průzkumu, který pro společnost Ball, největšího výrobce nápojových plechovek na světě, provedla agentura STEM/MARK.
O průzkumu STEM/MARK pro Ball |
Průzkumu společnosti Ball se během dubna 2023 zúčastnilo celkem 1012 českých občanů starších 18 let, kteří si alespoň jednou měsíčně zakoupí nápoj v plechovce. Respondenti pomocí online dotazníku uvedli, že plechovky kupují nejčastěji na dovolené nebo jednodenních výletech, ale také ke konzumaci doma. Dále uvedli, že plechovky kupují kvůli snadnému skladování, nízké hmotnosti a rychlému vychlazení nápoje. |
Naprostá většina respondentů (85 %) by zavedení systému vratných záloh v České republice uvítala, přičemž 84 procent by podpořilo zařazení všech typů nápojových obalů – nejen PET lahví a plechovek, ale také skleněných lahví a nápojových kartonů.
Stát už má základ pravidel
Ministerstvo životního prostředí nedávno představilo teze legislativní úpravy budoucího řešení zálohového systému pro jednorázové nápojové obaly – avšak pouze pro PET lahve a plechovky.
Paragrafové znění návrhu novely zákona o obalech plánuje ministerstvo předložit do konce roku 2023. Podle ministerstva by zálohový systém mohl začít fungovat nejdříve v polovině roku 2025.
Podle propočtů ministerstva mohli Češi recyklovat přes 2,5 miliardy kusů nápojových plastových lahví a plechovek. Jen v roce 2022 se u nás vyprodukovalo 1,8 miliardy kusů PET lahví a 0,8 miliardy plechovek.
Plechovky a PET lahve tak čeká proces, jaký dnes spotřebitelé dělají s lahvemi od piva. Zákazník při nákupu zaplatí zálohou, která bude stejná jak pro PET lahve, tak pro plechovky. Záloha se mu vrátí při vrácení prázdného neporušeného obalu.
Více záloh neuškodí
Podle průzkumu uskutečněného pro společnost Ball by zvýšení cen nápojů v důsledku zavedení zálohového systému v ČR mělo vliv na nákupní rozhodování.
Zatímco téměř tři čtvrtiny respondentů uvedly, že zálohy neovlivní počet zakoupených nápojů, téměř polovina lidí by zvolila levnější variantu, pokud by nápoj se zálohou byl dražší než stejný nápoj v jiném typu balení bez zálohy.
Z toho vyplývá důležitost uvažování o zahrnutí všech typů obalů (PET, plechovky, jednorázové sklo, karton) do systému záloh. Tuto myšlenku ostatně v průzkumu podpořilo osm z deseti dotázaných, častěji mladí lidé do 29 let.
„Chování spotřebitelů u nás výrazně ovlivňuje cena. Pokud by tedy byly do zálohového systému zahrnuty všechny druhy nápojových obalů, vyhneme se tomu, aby lidé volili levnější, ale méně ekologické varianty. V důsledku toho by vzrostla míra recyklace, což by mělo pozitivní dopad na udržitelnost,“ říká výkonný ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic Radek Mádr.
VÍCE K TÉMATU:
Češi už testují zálohování PET lahví a plechovek. První reakce jsou pozitivní
Hliník zvlášť, kelímky zvlášť… Budoucnost třídění odpadu v Česku ukazuje nová linka v Brně
Zálohy dle velikosti obalu
Zároveň se téměř dvě třetiny (62 %) respondentů domnívají, že výše zaplacené zálohy by měla být úměrná velikosti balení. Na velkou dvoulitrovou láhev by se tedy měla vztahovat vyšší záloha než na malou půllitrovou láhev.
Značné procento spotřebitelů se domnívá, že výrobci nápojů by sami měli nabízet obaly šetrné k životnímu prostředí. To platí zejména pro obyvatele Prahy a dalších větších měst. Podle 83 procent respondentů by samotní výrobci měli omezit sortiment ekologicky nešetrných nápojových obalů a nabízet varianty co nejpříznivější z hlediska udržitelnosti.
„Sestavili jsme soubor deseti doporučení pro nastavení parametrů zálohového systému. Jedním z nich je stanovení správné výše zálohy, která by se odvíjela od velikosti nápoje a motivovala spotřebitele k vracení všech typů jednorázových obalů. Musela by být vybudována příslušná infrastruktura, která by spotřebitelům usnadnila vracení zálohovaných obalů, a to i na cestách“ vysvětluje manažerka pro udržitelnost ve
společnosti Ball Jelena Petljanski.
Podle ní by jednoznačně měla být využita také digitalizace k maximálnímu zjednodušení systému pro spotřebitele. „Nebo by měl vzniknout systém, který by byl kompatibilní s ostatními zeměmi, což by lidem umožnilo praktikovat své návyky kdekoli na světě,“ dodává manažerka.