Konec ikony mezi světovými cestovními kancelářemi, britské Thomas Cook, je krajně zarážející.
Z klubu abstinentů k CK |
Společnost, která je podle agentury Reuters nejstarší cestovní kanceláří na světě, založil baptistický kněz Thomas Cook. Ten 5. července 1841 uspořádal pro 500 cestujících, kteří jeli na pravidelnou schůzku abstinentů, první hromadnou organizovanou cestu vlakem z Leicesteru do Loughborough.
V roce 1845 už zorganizoval první klasický zájezd do Liverpoolu a následně okružní cestu po Evropě. Pobožný muž nazval cestování náhradní drogou. „Nepij, ale cestuj a poznávej,“ radil svým zákazníkům.. |
Firma s takřka 180letou tradicí nevstupuje do insolvenčního procesu, ale končí rovnou v likvidaci.
Neproběhne tedy ani pokus o záchranu alespoň části společnosti. Veškerý majetek cestovní kanceláře tak nyní bude kvapem rozprodán, aby byli uspokojeny pohledávky věřitelů s přednostním právem takové kompenzace při zániku společnosti.
Rozsáhlý majetek
Přitom majetek kanceláře Thomas Cook je rozsáhlý. Ke konci března vlastnila letadla a letecké součástky za 553 milionů liber, což představuje 16,2 miliardy korun.
V hotovosti disponovala 688 miliony liber, zhruba 20,1 miliardy korun a pohledávky činily 956 milionů liber čili bezmála 28 miliard korun.
Nehmotný majetek kanceláře, který se ovšem likvidací rozplynul jak pára nad hrncem, činil 1,96 miliardy liber neboli 57,4 miliardy korun.
Neckermann součástí Thomas Cook
V Británii bylo jméno „Thomas Cook“ svým způsobem synonymem zájezdového cestování, což podporovala rozsáhlá síť kamenných poboček.
Důsledky krachu Thomas Cook pro Neckermann |
Neckermann jako dceřiná společnost koncernu skupiny Thomas Cook Group, která je v likvidaci, byl nucen zastavit veškerý prodej jak vlastních zájezdů a pobytů, tak zájezdů a pobytů z koncernu skupiny a dalších tour operátorů.
V současnosti má v zahraničí k dnešnímu dni zhruba 1100 českých klientů. O tyto klienty se postará a zajistí jim bezpečný návrat do České republiky jejich plánovaným letem. |
Kancelář Thomas Cook navíc expandovala do zahraničí, v Česku prodávala zájezdy prostřednictvím cestovní kanceláře Neckermann. Zkrátka a dobře, zdá se, že ještě mohlo být co zahraňovat.
Cestovka Thomas Cook se ale ocitá v likvidaci, prostě ze dne na den krachuje, protože nesehnala peníze na další provoz.
Cestovka každoročně inkasovala finanční prostředky hlavně od března do září, kdy vrcholí nákupy zájezdů a samotná sezóna, zatímco od září od března vyplácela své dodavatele.
Neschopnost splácet dluhy
Nyní vedení cestovky a její věřitelé zřejmě shledali, že při vysokém dluhu inkasované prostředky nejsou tváří v tvář zasmluvněným výdajům dodavatelům takové, aby cestovka mohla dále fungovat.
Na horšících hospodářských výsledcích firmy se dlouhodobě podepisoval nástup on-line prodejců zájezdů a letenek a nověji také platforem typu Airbnb. Lidé tak ztrácí zájem o pořízení kompletovaných zájezdových balíčků, takže cestovky musí snižovat své marže.
Výsledkům cestovky Thomas Cook nepomohl ani chystaný brexit, který zvyšuje nejistotu řadového britského spotřebitele (v současnosti je na dovolené s cestovkou 150 tisíc Britů, pozn. red.).
A nepomohlo jim ani napětí v mezinárodních obchodních vztazích, zejména mezi USA a Čínou, které přispívá ke zpomalení čínské ekonomiky, a tedy k ochromení tamního apetitu po turistice.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Greta efekt: nelétat letadlem má být zdrojem hrdosti
Na pozadí sporu Prahy s říší středu: čínských turistů přibývá, z čehož většinou těží čínské firmy
Varování pro Čechy?
Osud cestovky Thomas Cook je varováním i pro české cestovní kanceláře. Čelí a budou čelit stále náročnějšímu prostředí. Jedním ze způsobu, jak se alespoň částečně bránit nástupu on-line světa, je vzájemné slučování se.
V minulém týdnu takový krok oznámily dvě největší cestovky na českém trhu, CK Fischer a Exim Tours.
Vytvořená větší společnost, pakliže sloučení posvětí antimonopolní úřad, bude ovládat třetinu příslušeného tuzemského trhu a disponovat větší vyjednávací silou při cenovém vyjednávání s hotely či leteckými přepravci. To může nové firmě zajistit opětovné navýšení marží, které jsou stlačeny on-line konkurencí.
Zda to ale bude stačit dlouhodobě, je otázka, jak varuje právě až šokující případ krachu tak velké a majetné cestovky, jako je Thomas Cook.