Mohlo by vás také zajímat
Pražský DPP mění vedení; MMF věří české ekonomice a pokuta ČD a ÖBB za újmu RegioJetu aneb souhrn ekonomických událostí 42.týdne 2024
Libor Akrman 25. října 2024ČEZ koupí menší podíl v Rolls Royce; firem v insolvenci bude letos víc; světový trh M&A ožívá; v Česku AI…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
Tykač posiluje v Asii; e-shop CZC.cz jde pod Allegro a Mars kupuje výrobce Pringels aneb souhrn ekonomických událostí 33. týdne 2024
Libor Akrman 17. srpna 2024Křetínský chce s EPH většinu ve Slovenských elektrárnách; inflace v Česku mírně vzrostla; Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny;…
- Článek
Největší továrna roste v Nevadě. Mohla by vyrůst i v Česku?
Obří projekt Tesla Motors s názvem Gigafactory vyrůstá v Kalifornii. Další tisíce pracovních míst, miliardové investice i celosvětovou prestiž by automobilka mohla přinést i do Evropy a možná i do Česka. V jakém stavu je však její pilotní nevadský projekt? Americká společnost Tesla staví již třetím rokem v Nevadské poušti nedaleko Rena obří továrnu na výrobu […]
Obří projekt Tesla Motors s názvem Gigafactory vyrůstá v Kalifornii. Další tisíce pracovních míst, miliardové investice i celosvětovou prestiž by automobilka mohla přinést i do Evropy a možná i do Česka. V jakém stavu je však její pilotní nevadský projekt?
Americká společnost Tesla staví již třetím rokem v Nevadské poušti nedaleko Rena obří továrnu na výrobu lithium-iontových baterií. Tempo výstavby rozhodně nepolevuje, nicméně původní plán mít v roce 2017 hotovo bude o tři roky opožděn.
Společný gigantický projekt, na němž se podílí i japonský Panasonic, je klíčovým projektem vize šéfa Tesly Elona Muska směřující k produkci levných, a přitom velmi výkonných baterií, které chce používat ve svém „lidovém“ vozu Model 3. Jeho cena by měla činit 35 tisíc dolarů, zatímco modely S a X stojí více než třikrát tolik.
Továrna míří ke světovému prvenství. Má jít o největší továrnu na světě, jejíž rozloha bude stejná jako 107 fotbalových hřišť (jen pro srovnání, obří sklad Amazonu v Dobrovízi u Prahy zabírá plochu 13 fotbalových hřišť, pozn. red.). Otázka je, kdy bude Gigafactory reálně dostavěna, neboť Tesla ani Musk žádný termín zatím nezveřejnili a víceméně veškeré informace o budování podléhají utajení.
Pod pokličku stavby měli nedávno šanci nakouknout za přísných podmínek reportéři lokálních nevadských médií. List Reno Gazette Journal (RGJ) uvedl, že součástí podmínek pro vpuštění do továrny bylo například to, že kterýkoli z pracovníků, který je doprovázel, mohl být citován pouze jako bezjmenný „mluvčí Tesly“.
Gigafactory v číslech |
Podle jednoho z nich by měl být celý projekt dokončen v roce 2020. „Původně jsme plánovali postavit celou továrnu najednou, ale to přestávalo dávat smysl, protože jsme potřebovali zahájit výrobu dříve,“ uvedl.
V továrně se zatím vyrábí baterie pro domácnosti PowerWall a baterie pro síťové účely PowerPack, které Musk představil před necelými dvěma lety.
Pod drobnohledem stavebníků
Stavba Gigafactory je velmi sledována. Server BuildZoom, který sdružuje stavební komunitu, se podíval na povolení, jež Tesla dostala. Podle zjištění serveru úřady v Storey County firmě udělily 29 doplňujících povolení. Ta pokrývají náklady na stavbu ve výši 542,65 milionu dolarů, což je přibližně polovina odhadovaných nákladů na stavbu.
Nejdražší povolení dostala Tesla loni v prosinci, kdy pracovní náklady byly vyčísleny na 404 milionů dolarů. Tesla nedávno také uvedla, že celkové náklady na stavbu Gigafactory by se mohly vyšplhat až na pět miliard dolarů.
List RGJ ve své reportáži dodává, že Tesla musí s Panasonicem během deseti let investovat 3,5 miliardy dolarů, aby splnila podmínky daňových úlev státu Nevada. Podle listu však zatím investovaly o něco více než desetinu této částky. Nevadské úlevy ale byly více než štědré – 20 let daňových prázdnin u DPH a deset let u daně z nemovitosti. Podle RGJ dosáhnou úlevy celkové částky 1,5 miliardy dolarů.
Bateriové úložiště
Od léta 2014, kdy byla stavba Gigafactory zahájena, vydaly úřady celkem přes 150 povolení. Většina se jich týká instalací vybavení továrny – jako třeba „dusíkového skladu“, skladiště pro termální energii a skladových prostor Panasonicu.
VIDEO: Pohled z dronu na Gigafactory z června 2016
Zdroj: Electrek.com, YouTube.com
Jak ale podotýká Jack Cookson ze BuildZoomu, jde jen o výčet povolení, jejich obsah je tajný. „Je těžké Gigafactory srovnávat s jiným projektem, protože nic tak velkého zatím nikdo nepostavil,“ dodává Cookson.
Podle RGJ zatím Tesla zastavila necelou polovinu celkové plánované plochy – zabírá 7,4 hektaru z celkové plochy přesahující 17 hektarů rozložených ve čtyřech patrech. V současné době funguje konferenční místnost, open air kanceláře a část výrobních prostor.
„Obří paže robotů montují PowerWall a PowerPack, další pracovníci buší do klávesnic a lidé na stavbě pokračují jak venku, tak uvnitř na kombinaci ocelových nosníků a betonových výplní,“ začíná svoji reportáž list RGJ.
V nevadské poušti se zatím nevyrábějí bateriové články. Ty jsou dováženy z továrny v kalifornském Fremontu. V Gigafactory nyní probíhá jejich montování do úložišť PowerWall a PowerPack. Podle listu RGJ by měla výroba prvních článků a baterií pro auta v Gigafactory začít už letos. „Jsme teprve na začátku,“ řekl listu další z anonymních „mluvčích“.
Fázovaná stavba
Továrna Gigafactory vyrůstá postupně v několika fázích. Právě díky tomu mohou Tesla, Panasonic a další partneři již vyrábět v těch částech, které jsou hotové. S tím, jak se bude továrna rozrůstat, se bude rozšiřovat produkce. I díky tomu vlastně může Tesla a spol. neustále a za běhu vylepšovat jak konstrukční prvky, tak i provozní procesy a vybavení.
„Postupujeme modulárně, takže z toho, co postavíme, si bereme poznatky pro další části stavby,“ citoval list RGJ dalšího z „mluvčích“.
Již začátkem letošního druhého čtvrtletí by se v Nevadě v Gigafactory měla rozjet masová produkce lithium-iontových baterií. Tyto akumulátory budou používat také nové vozy Model 3, na které Tesla eviduje již více než 400 tisíc registrací.
Tesla nedávno oznámila nový typ lithium-iontových článků s označením 2170, které jsou podle firmy nejlepší a nejlevnější pro využití jak u elektrovozů, tak v energetice. Podle Muska bude společnost nový typ článků využívat ve většině své produktové řady v příštím desetiletí.
Evropská Gigafactory
Kromě toho, že tedy pokračuje budování v Nevadě, Tesla velmi reálně uvažuje o vybudování tzv. Gigafactory 2 v Evropě a v dalších zemích. „Jak bude potřeba a kde bude poptávka dost silná,“ prohlásil Musk.
Jednou z možných lokalit je Česko. Pro hovoří několik aspektů – Česká republika má veliké zásoby lithia a relativně silné evropské zastoupení zde má i partner Tesly Panasonic. Nemluvě o vhodné geografické poloze.
Na nedostatek zájemců si však Tesla zřejmě stěžovat nebude. Vysněnou investici v řádu minimálně stovek milionů dolarů by na svém území přivítal asi každý evropský stát. Muskovi už nadbíhají Němci, Portugalci či Nizozemci.
Nedávno se po jejich bok zařadili i Litevci, kteří zvolili originální způsob a vybudovali virtuální podobu továrny ve hře Minecraft.
VIDEO: Litevská virtuální Gigafactory, kterou vytvořili sami Litevci
Zdroj: YouTube.com
Jak uvedl server Electrek.com, litevská Gigafactory 2 je v ekonomické zóně u města Kruonis. Zároveň se ve městě nachází jediná přečerpávací elektrárna v Pobaltí, která by mohla továrnu zásobovat čistou elektřinou.
Tesla by evropskou lokaci pro tzv. Gigafactory 2 měla oficiálně oznámit údajně ještě letos.