Téměř sedmdesátiletá tradice obchodního domu Otto ani v nejmenším neznamená, že by firma se sídlem v Hamburku nevěděla, kudy vede cesta k budoucnosti.
Obchodník, jenž v posledním hospodářském roce utržil přes 12,5 miliardy eur, z toho sedm miliard eur z on-line prodejů, a který tak patří k největším internetovým obchodům světa, sází na umělou inteligenci.
Společnost vyvinula vlastní technologii, která využívá big data a díky tomu dokáže ušetřit miliony eur ročně.
„Robot“ se nejprve učí pochopit a rozeznávat zákazníky, jejich vkus a vytváří pro ně nabídku dělanou na míru. To samo o sobě není žádný velký zázrak, podobní roboti jsou už pro každé větší eso pomalu nutností.
Místo analýzy částic zákazníci
„Zázrak“ přichází až v dalším kroku. Tento nástroj umělé inteligence totiž díky analýze vytvoří propracovanou prognózu, která říká, co budou lidé v dalších týdnech nejvíc kupovat.
Technologie, již pro Otto vytvořil startup Blue Yonder, původně vznikla pro účely výzkumu částic v ženevské laboratoři CERN.
Systém analyzuje okolo tří miliard minulých transakcí, které porovnává s dalšími asi 200 proměnnými (včetně třeba předpovědi počasí).
Díky tomu dokáže určit, co si lidé objednají, dávno předtím, než sami sednou k počítači a otevřou stránky e-shopu: s přesností 90 procent pro následující měsíc.
Rychlost znamená prodej
Díky tomu se může obchodník nejen dobře připravit na budoucí poptávku, ale dokáže pak i zkrátit dobu doručení zboží. Zároveň tak předejde tomu, že by lidé vraceli zboží zpátky. Ukázalo se totiž, že pokud zákazník dostane svoji zásilku během dvou dnů, je mnohem nižší riziko, že ji vrátí – na náklady obchodníka.
Čím déle naopak na zboží čeká, tím je větší pravděpodobnost, že mezitím najde u konkurence stejné nebo podobné výrobky s lepší cenou, případně si nákup úplně rozmyslí. To platí zejména u oblečení a módy, jež představují pro Otto polovinu obratu.
GRAF: Srovnání vývojů on-line tržeb Otto Group vs. Amazon
Za posledních pět let, v mld. USD
Zdroj: Statista.com
Předpověď = win-win situace
Jak píše magazín Economist, ještě jednu věc (kromě čekání) nechtějí lidé, kteří nakupují na internetu: být zavaleni mnoha balíčky. Ideální – i pro prodejce – je poslat všechno zboží v jedné zásilce. Právě proto je co nejpřesnější předvídání poptávky tak důležité.
S využitím umělé inteligence mohl Otto snížit své zásoby (a zásoby jsou peníze) o pětinu, zároveň se výrazně snížil počet vrácení zboží a ve výsledku profitují i zákazníci, kteří mají svůj nákup dřív.
Za chvíli nakoupí stroje za nás
Obchodníci na celém světě se snaží přijít s podobnými systémy, jež by jim pomohly odhadnout chování zákazníka a připravit se na něj. Využívají k tomu analýzu z prodejních dat, dík čemuž zkoumají obchodní trendy a možný vývoj poptávky.
Big data mají už dlouho, nyní se naplno rozjíždí doba, kdy se bude zlepšovat jejich využití. „Věříme v dualitu obchodu,“ řekl pro deník Morgenpost člen vedení skupiny Otto Rainer Hillebrand.
NOVINKA – Přihlaste se k odběru newsletteru – NOVINKA
Podle něj bude vedle e-shopů dál fungovat i prodej v kamenných obchodech. Kdo si ale bude chtít udržet svůj současný význam, musí se víc zaměřit na služby pro zákazníky.
Jít zákazníkovi naproti
Dialog přitom neznamená jen vstřícné prodavače, ale právě s rostoucím rozvojem e-commerce i využití větší personalizace služeb a intenzivnější komunikace se zákazníky.
„On-line prodej potřebuje individuální oslovení zákazníků, které je pro ně relevantní a hodí se k nim,“ dodává Hillebrand.
Tradiční obchodník Otto pracuje i na dalších inovacích. Nedávno představil například nový nástroj, který analyzuje uživatelská hodnocení zboží.
Zákazník tak už nemusí na e-shopu pročítat desítky nebo stovky popisů věcí, algoritmus je přečte za něj, rozpozná nejčastější a nejdůležitější prvky v hodnoceních a vytvoří přehledné shrnutí.