Mohlo by vás také zajímat
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Mladí ležáci — staří žebráci. Jaké jsou generační rozdíly u investování?
Štěpán Křeček 30. července 2024Mladší generace je při investování konzervativnější, než starší kohorta a více se straní riziku, alespoň to vyplývá z průzkumu Bank…
Vysílat se nebude! Apple narazil s „drtící“ reklamou na nový iPad
Libor Akrman 10. května 2024Na americkou společnost Apple se na internetu snesla vlna kritiky kvůli reklamě, ve které jsou předměty, včetně hudebních nástrojů a…
- KOMENTÁŘ
Neodmyslitelná součást žití: sociální sítě. Které hrají prim?
Sociální sítě jsou virtuální propojení skupiny lidí, umožňující sdílet různé typy informací. Kromě toho se ale stávají i velkým byznysem, protože v reklamě na nich se točí desítky miliard dolarů.
Sociální sítě dnes neodmyslitelně patří jak k životu jednotlivce, tak společností. Budování on-line prezentace je dnes považováno za klíč úspěchu.
Podle statistik serveru eMarketer v loňském roce sociální sítě používalo celosvětově 2,3 miliardy uživatelů, letos by to mělo být již 2,5 miliardy a hranice tří miliard by měla padnout podle odhadů nejpozději v roce 2021.
GRAF: Počet uživatelů vybraných sociálních sítí
Údaje jsou zjištěny k srpnu 2017, v milionech uživatelů.
Zdroj: Statista.com, sociální sítě
A čím dál víc na chuť jim přicházejí i Češi. Z květnového průzkumu AMI Digital Index vyplývá, že loni mělo účet na třech a více sítích celých 69 procent uživatelů českého internetu, což v absolutních číslech představuje zhruba 7 milionů uživatelů, Na více sociálních sítích tedy „funguje“ skoro 5 milionů Čechů.
Jak ale jednotlivé sítě vidí marketér?
Tato síť je nejsebevědomější a globálně nejpoužívanější sociální sítí s jasnou vizí.
Facebook chce svým uživatelům poskytnout prostředí, ve kterém stráví co nejvíce času a uspokojí veškeré své potřeby. Od informací z více či méně relevantních zdrojů, přes komunikaci s přáteli, nákupy až po organizaci pracovních úkolů.
Facebook tak postupně polyká jednu webovou službu za druhou, ať už akvizicí (WhatsApp, Instagram,…) nebo kopírováním (Facebook Workplace, Insta Stories,…). O tom, že to dělá dobře svědčí jeho narůstající tržní hodnota i růst ceny akcií.
GRAF: Vývoj ceny akcií Facebooku
Za posledních pět let, v dolarech
Zdroj: TradingView.com
Pro firmy toho Facebook nabízí opravdu hodně a stal se plnohodnotným komunikačním, brandovým a hlavně prodejním kanálem. V segmentu B2C je aktivní firemní profil se smysluplnou správou v podstatě povinností. Obrovské prodejní příležitosti přináší Facebook zejména pro oblast e-commerce.
GRAF: Vývoj tržeb a čistého zisku Facebooku
Za posledních deset let, v mil. USD
Zdroj: TradingView
Facebook je v současnosti špičkou sociálních sítí také kvůli nesmírně propracovaným a přístupným možnostem propagace pro firmy. Je pro něj tedy prioritou co nejkvalitnější organizace dat uživatelích, tak aby mohlo být cílení reklam co nejpřesnější.
Zde leží také nejpodstatnější podíl výdělečných aktivit Facebooku. Nově Facebook testuje zobrazování reklam přímo ve svém komunikačním nástroji Messenger, které je velmi kontroverzním krokem, jelikož zásah do soukromých konverzací uživatelů je opravdu na hraně.
Otázkou je jak se mu podaří v budoucnu vypořádávat s novějšími sociálními sítěmi typu Instagram či Snapchat.
Trendovější a mladší bratr Facebooku po své akvizici chytil druhý dech a prakticky vymazal z povrchu zemského konkurenční sociální síť Snapchat.
Povedlo se mu to velmi jednoduchým krokem, okopírováním toho, čím byl Snapchat výjimečný. Tedy přidáním Insta Stories – videí, které za 24 hodin od nahrání zmizí a také přidáním filtrů.
Trend videí a prchavosti informací tak ještě více posílil a sítě nutí své uživatele je prakticky neustále kontrolovat.
Z pohledu marketéra je Instagram určen pro více brandový a méně prodejní obsah. Velmi dobře se na něm daří módním značkám, gastronomickým podnikům a provozům a také menším trendovějším podnikům.
Zároveň nabízí Instagram firmám bezpečnější prostředí, protože je optimističtější a pozitivnější. Méně se tak zde setkáte s negativními komentáři a tzv. trolly, jako je časté na Facebooku.
Snapchat
Tržby a čistý zisk Snapchatu |
Sociální síť, kterou pomalu a jistě posílá výše popsaný Instagram do „propadliště dějin.“
Facebook původně chtěl tuto síť od jejího zakladatele koupit, ten však odmítl, proto se zaměřil na Instagram.
A v novém vlastnictví jednoduše okopíroval Snapchatové služby, které slavily u uživatelů úspěch. Na druhou stranu i Snapchat se snaží odliv uživatelů zastavit a vymýšlí nove funkce, kterými se chce od Instagramu odlišit.
Rok 2017 měl být dle očekávání rokem Snapchatu, ale stal se pouze rokem jeho pádu.
GRAF: Vývoj akcií Snapchatu
Za poslední rok, v dolarech. Čára naznačuje cenu akcií při vstupu firmy na burzu.
Zdroj: TheAtlas.com
Profesní síť, která je využívána zejména pro nábor nových lidí do firem. Profil na LinkedInu tak slouží k prezentaci firem k potenciálním zaměstnancům, nejedná se tak o prodejní kanál, ale kanál brandový.
Hojně je využívám zejména nadnárodními korporacemi a firmami, které hledají zaměstnance mezi vysokoškoláky.
Twitter, postavený na vyjádření myšlenky vtělené do 140 znaků, proslavily známé osobnosti, pro něž se stal jednoduchým nástrojem komunikace s veřejností.
Hrál důležitou roli v amerických prezidentských kampaních (jak Barrack Obama, tak Donald Trump hojně „tweetovali“) a je populární i mezi hvězdami showbyznysu.I u nás ho využívají politici, hojně sledované jsou například tweety Jiřího Ovčáčka, mluvčího prezidenta Miloše Zemana.
Bohužel ale také čelí masivnímu nástupu populárnějších platforem. Twitter nyní hledá cesty, jak přilákat další ke svým více než 300 milionům uživatelů a také jak lépe využít reklamní potenciál, v čemž dominuje hlavně Facebook.
GRAF: Vývoj tržeb a čistého zisku Twitteru
Za posledních sedm let, v mil. USD
Zdroj: Twitter
Google+
Sociální síť Googlu, která měla konkurovat či zcela porazit Facebook. Tento pokus se však nepovedl a tato sociální síť je z hlediska aktivit nevýznamná, někdo ji dokonce nazývá „městem duchů.“
Nicméně Google se nevzdává a rád by využil své velké analýzy dat o chování svých uživatelů. Proto nyní v létě začal se spouštěním news feedu do vyhledávání. Tento feed by měl uživateli přinášet linky na články všech možných témat na základě jeho zájmů.
VKontakte
Ruská obdoba Facebooku, která ho poráží nejen ve své domovině, ale také v Bělorusku, Kazachstánu a na Ukrajině.
Síť není tak propracovaná jako Facebook, a to zejména z hlediska ochrany svých uživatelů a jejich osobních údajů, jako jsou emaily a telefonní čísla.
V síti VKontakte jsou v ohrožení také autorská práva u filmů a hudebních skladeb. Do jednoho status můžete totiž nahrát i celý film, který si pak mohou stáhnout všichni vaši přátelé.
RenRen
V Číně je Facebook stále zakázaný a místní mají mnoho jiných sociálních sítí. Nezměnila na tom nic ani spanilá jízda Marka Zuckerberga po čínských univerzitách, kde zazářil svou plynulou mandarínštinou, kterou se naučil za jeden rok a předvedl v živé diskuzi se studenty.
Čínská obdoba Facebooku, která vypadá vizuálně zcela obdobně, ale má několik funkcí navíc. Kvůli velkému ostychu mladých Číňanů při seznamování slouží také k hledání partnera.
Můžete zde sledovat profil prakticky kohokoliv, aniž by to on sám věděl. Pokud však začne sledovat vás, síť vás propojí a vy víte, že zájem je oboustranný.
Tencent
Tencent je dle tržní kapitalizace 10. největší společností světa. Navzdory tomu se o společnosti v Evropě moc nemluví.
Podrobněji si o Tencentu přečtěte zde
Největší čínská burzovně obchodovatelná firma si však svou dávku pozornosti určitě zaslouží. Za necelých 20 let své existence se dokázala vypracovat na jednu z nejmocnějších čínských, internetových společností.
Tencent se orientuje na vytváření hodnoty na poli internetových a mobilních technologiích, online marketingu a e-commerce. Svým zaměřením se tak podobá Facebooku nebo Googlu. Nicméně jeho domácím trhem je Říše středu, ve které své konkurenty značně překonává.
V Číně jsou zablokovány populární stránky jako Facebook, Google, Youtube, Twitter nebo Instagram. Nevyhledává se přes Google, ale čínští uživatelé používají přes Baidu. A místo Facebooku a Twitteru zabírá právě Tencent.
Budoucnost sociálních sítí? Obrázky a video
Vzhledem k tomu, že se stále více objevují nové sítě, které se zaměřují hlavně na obrazový obsah a videa, lze čekat, že i tímto směrem budou postupovat sociální sítě.
Dokonce i Facebook se chystá produkovat svůj vlastní videoobsah. (více o tomto tématu čtěte ZDE)
Popularita Instagramu a Snapchatu byla důvodem pro řadu dalších následovníků. Základem jsou navíc stále častěji mobilní aplikace, které umožňují rychle zpracovat a „postovat“ obrázky nebo videa.
Uvidíme, jestli se někomu podaří vydobýt si svoje místo na slunci (přeloženo – dost uživatelů, které budou dávat rozumný monetizační smysl). Respektive spíše přežít ve stínu Facebooku.
Děkuji za doplnění informací v oboru sociálních sítí 🙂 Docela dost mi to pomohlo. Přemýšlím totiž o možnosti využití těchto služeb: https://www.mediaunit.cz/socialni-site/ ale nejdříve jsem chtěl blíže pochopit o co se jedná 🙂
facebook mi zrušil 4 přhlášení. už ho odmítám. při tom jsem ho měl skoro 10 let a zrušil při obnově jsem nežádoucí.