Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Krizi potvrdily i…
ČLÁNEK
Novým trendem v autoprůmyslu jsou virtuální továrny. BMW už má digitální dvojče fabriky v Maďarsku
Technologickou novinkou v automobilové branži je využití virtuálního dvojčete továrny. K tomu přistoupila mnichovská BMW, když zahájila virtuální produkci nových elektromobilů v maďarském Debrecínu ve spolupráci s americkou společností Nvidia.
Budoucnost výroby automobilů ovlivní virtuální továrny, které zvýší efektivitu produkce. (Ilustrační foto) Zdroj: Nvidia
Digitální dvojče továrny na elektromobily má usnadnit budoucí produkci, která má začít v roce 2025. Společnost BMW Group už nyní oznámila, že odstartovala „virtuální výrobu“ ve spolupráci s technologickou společností Nvidia.
Virtuální dvojčata se používají při plánování a optimalizaci výroby, aby se ušetřil čas, prostor i peníze. Mají se zlepšit i výsledky při rozběhnutí nové produkční linky, takže by měla být už od začátku výroby zajištěna vysoká kvalita produkce i bezpečnost práce zaměstnanců.
BMW proto v rámci výše zmíněného partnerství využije platformu Nvidia Omniverse. Ta umožňuje firmám vytvářet digitální dvojčata jejich průmyslových zařízení a procesů. Za dva roky se i díky ní má v Maďarsku spustit reálná výroba elektrických vozidel na platformě Neue Klasse, napsal web Automotive News Europe.
Virtuální továrny ušetří miliardy
Zakladatel a generální ředitel společnosti Nvidia Jensen Huang společně se šéfem výroby BMW Milanem Nedeljkovićem oznámili start virtuálního plánování pro všechny továrny mnichovské automobilky na výroční konferenci vývojářů GTC společnosti Nvidia.
„Integrace virtuálních továren může světovému průmyslu ušetřit miliardy dolarů,“ řekl Huang v hlavním projevu.
Stavba továrny v maďarském Debrecínu už začala a má být otevřena v roce 2025. I proto už nyní BMW testuje procesy a úpravy produkce ve svém digitálním dvojčeti. BMW zdůrazňuje, že je to první továrna svého druhu, jež bude kompletně virtuálně naplánována už od začátku výstavby.
I další závod automobilky v Regensburgu je plně digitálně zmapován. Jeho virtuální dvojče se používá pro plánování budoucích konfigurací továrny. A digitální dvojčata už mají také americká továrna ve Spartanburgu v Jižní Karolíně a závod v Mnichově.
Globální spolupráce v reálném čase
„Virtualizace a umělá inteligence zrychlují a zpřesňují naše plánování. Díky různým plánovacím systémům v rámci digitálního dvojčete mohou naše týmy po celém světě spolupracovat v reálném čase. Díky tomu se mohou rozhodovat rychleji a na základě přesnějších podkladů,“ shrnul hlavní pozitiva technologické novinky Milan Nedeljković.
Větší rychlost a efektivita samozřejmě znamená snížení nákladů, což je v dnešní globalizované ekonomice zásadní faktor pro další přežití nejen výrobních firem.
Systém Omniverse Enterprise BMW využívá pro optimalizaci návrhu robotiky a logistických systémů ve virtuálním prostředí digitálních dvojčat.
Huang připomenul, že digitalizace postupuje nejrychleji právě v automobilovém průmyslu a BMW tuto vizi dále rozvíjí. Budoucnost vidí v nové generaci inteligentních a propojených továren po celém světě.
Virtuální plánování výroby do nejmenších detailů
Pracovníci BMW při demonstraci nové platformy ukázali, jak lze ve virtuálním prostředí přidat robota v produkční lince až do takových detailů, jako je přeskupování přihrádek na součástky. Nový digitální výrobní systém nazývají iFactory.
Příprava na tvorbu digitálních dvojčat začala už v roce 2020, kdy bylo nutné vytvořit dokonalé 3D skeny výrobních linek. Veškeré nové úpravy jsou pak nově skenovány, aby byly kopie aktuální.
Americká Nvidia se prezentuje jako světový lídr v používání umělé inteligence. Kromě BMW se chlubí i dalšími podobnými zakázkami. Podle sdělení firmy už má nasmlouváno v autoprůmyslu zakázky v hodnotě 11 miliard dolarů.
Čínská spolupráce
Mezi její nové klienty pak patří i čínská automobilka BYD, jež bude využívat ve svých elektromobilech počítačovou platformu Nvidia Drive Orin. Obě firmy propagují vizi, že v následujících letech budou nové automobily zároveň i velmi výkonné počítače a bude je možné neustále vylepšovat aktualizacemi.
Nvidia v autobranži soutěží s dalšími výrobci nových technologických řešení – elektrifikace, autonomní řízení, konektivita a infotainment –, jako jsou Qualcomm a Mobileye (izraelskou firmu v roce 2017 koupil Intel).
Loni v září pak představila nejvýkonnější automobilový čip, Drive Thor, který dokáže ovládat veškerá zařízení v autě od autonomního řízení až po sledování programů Netflix na monitorech u zadních sedadel spolujezdců. Vyrábět se bude od roku 2025.
František Novák se věnuje globálním ekonomickým tématům. Dříve psal pro servery iHNed.cz, Respekt.cz, tabletový týdeník Dotyk BYZNYS a Euro.cz. V internetové žurnalistice se pohybuje od roku 2003. V současnosti působí jako redaktor týdeníku Hrot. Více...
Všimli jsme si, že používáteAdBlock. Reklamy jsou však pro náš server důležitým zdrojem příjmů, díky nimž můžeme tvořit bezplatný a kvalitní obsah pro naše čtenáře.
Prosíme, podpořte nás a při návštěvě Peak.cz pozastavte nástroj AdBlock.