ANKETA PEAK VOICE
Je reálné, že by se společnost Meta, respektive její služby Facebook a Instagram stáhly z Evropy kvůli pravidlům o přenosu dat mimo EU?
Daniel Dočekal, internetový publicista
Meta to klasicky zkouší, jako už to zkoušela několikrát v posledních letech, kdy „vyhrožovala“ stejnou věcí. Evropa tvoří společnosti Marka Zuckerberga čtvrtinu příjmů, na počty uživatelů je druhá největší.
Pokud by v Evropě byl nepřístupný Facebook a Instagram, tak tyto uživatele předá někomu jinému. Největším, ale také nejobávanějším konkurentem je další sociální síť, TikTok. A pokud by se právě TikToku podařilo ovládnout Evropu, výrazně by mu to pomohlo posílit i jinde.
Celé je to jen hra, Meta moc stojí o to, aby měla data uživatelů „doma“, kde na ně neplatí pravidla EU. A hlavně je obtížnější kontrolovat, co s nimi dělá, a ještě obtížnější vyvozovat odpovědnost. Meta stále pracuje na propojení všech čtyř služeb (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) do jednoho celku, což ostatně EU brzdí. A rozdělení dat mezi Evropu a USA je i v tomto ohledu komplikací.
Ondřej Malý, konzultant v oblasti telekomunikací
Rozhodně není čeho se obávat. Podle výsledků měla Meta jen loni tržby z Evropy přes 29 miliard dolarů a toho se samozřejmě žádná firma jen tak nezbaví.
Bude se určitě snažit řešit nepříjemnou situaci, tedy že nemůže šmírovat tak intenzivně, jak by ráda, a posílat naše osobní data víceméně kamkoli, ale rozhodně je nereálné, že by odešla z celého trhu.
Rizika, která uvádí v dokumentech pro SEC, jsou povinným slohovým cvičením pro účely regulace akciového trhu, ale není nutné to brát opravdu vážně.
VÍCE K TÉMATU:
Všichni ho milovali, nově ho všichni žalují. Ani změna jména nepomáhá
Největší slídilové roku? Finanční správa nebo Facebook
Jak vydělávají Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook a Amazon?
Josef Holý, odborník na umělou inteligenci
Meta z Evropy jen tak neodejde, a to zejména proto, že když vezmeme v potaz například jen službu Facebook, má v Evropě cca 300 milionů denních, respektive 400 milionů měsíčních uživatelů, což je cca 15, respektive 20 % z celkového globálního počtu uživatelů Facebooku.
To se sice na první pohled nemusí zdát jako moc, ale:
1. Evropští uživatelé přinášejí po USA a Kanadě nejvíce peněz (sice jen zhruba 30 % oproti USA a Kanadě, ale stále přibližně čtyřikrát více než v ostatních regionech).
2. Společnost Meta v poslední době zaznamenala nejvyšší pokles ceny akcií v historii – hodnota firmy klesla o cca 250 miliard dolarů.
A proto si zvláště Mark Zuckerberg a spol. teď takové dobrodružství nemohou dovolit.