Pokud naši dobu něco definuje z ekonomického pohledu, je to dluh. Snad nikdy v historii nebylo tak snadné se zadlužit a využívat pro své potěšení „peníze těch druhých“.
Na tuto aktivitu lze nahlížet jako na příležitost. Máme zde celou řadu podnikatelů, kteří bez dluhů nedají ani ránu a z prostředků, jež si půjčí, kupují jednu firmu za druhou.
Tito podnikatelé jsou mnohem více investoři než podnikatelé, protože se málokdy pouštějí do zakládání firem na zelené louce. Většinou spíše kupují již lépe či hůře fungující firmy, které založil někdo jiný.
VÍCE K TÉMATU:
Příklady táhnou: Jak se projeví růst sazeb ČNB na splátkách hypotečních úvěrů?
Zdražování úvěrů tvrdě udeřilo na české firmy a možná bude ještě hůře
Výzva pro 21. století: Omezme spotřebu, jen tak se vyhneme kolapsu planety
Hlavně pozitivní PR
Nic proti ničemu. Pokud do transakcí dávají i vlastní prostředky hojnou měrou a řídí se pravidly zdravého finančního řízení, takovým lidem je třeba fandit, protože bez nich by dost možná celá řada těchto firem zanikla.
Ovšem existuje i druhá skupina podnikatelů, kteří na pravidla zdravého finančního řízení příliš nehledí. Jejich prioritou je pozitivní PR vlastní osoby a firmy v očích laické veřejnosti, jež neumí číst v jejich účetnictví jako banky či finanční analytici a profesionální investoři.
Cizí zdroje pak získávají především pomocí silné mediální podpory, kterou dostávají angažováním se ve více či méně slavných českých značkách.
A tak se setkáváme se stále větší drzostí těchto PR podnikatelů, kteří sice nikdy nedokázali založit a provozovat ziskovou firmu, ale dokázali si vydobýt u neinformované veřejnosti pověst šikovných podnikatelů pomocí půjčených peněz.
Finanční výkazy
Zaslouží si být celebritami asi podobně jako teenager, který na YouTube mluví sprostě. Bohužel takových podnikatelských celebrit zde v poslední době máme více než těch pofidérních youtuberů.
Nenechme se opít rohlíkem a čtěme ty finanční výkazy. Ušetříme si v budoucnosti hodně nervů.