Mohlo by vás také zajímat
Miliony eur pro Flowpay; Němci odbrzdili dluhovou brzdu a české banky mohou být za rok 2024 spokojeny aneb souhrn ekonomických událostí 12. týdne 2025
Libor Akrman 22. března 2025Historicky největší akvizice Alphabetu míří do kyberbezpečnosti; Evropa odložila odvetná cla; primát pro letouny Primoco UAV; hudební průmysl roste; Kellnerová…
Fed oddálil snížení sazeb, zaměří se na snížení napětí na peněžním trhu
Jan Čermák 20. března 2025Americká centrální banka (Fed) podle očekávání ponechala základní úrokovou sazbu v pásmu 4,25 až 4,50 procenta. Předseda Fedu Jerome Powell…
Zlato poprvé nad 3000 USD za unci; výsledky Škody Auto přepisují historii a podpis k JE Dukovany II se opozdí aneb souhrn ekonomických událostí 12. týdne 2025
Libor Akrman 17. března 2025ČEZ loni vydělal přes 30 miliard; Škoda Auto chystá nové 7místné SUV a hybridy; USA uvalily clo na hliník a…
- ROZHOVOR
Petr Němeček (Adria Gold): Cena, kterou nám dodavatel nabídne dnes, zítra neplatí
Nejdříve covid, nyní nedostatek surovin a vlna zdražování od energií až po suroviny. To jsou faktory, které ovlivnily podnikání rodinné firmy Adria Gold, která patří mezi přední výrobce zmrzliny v Česku, ale dodává i na další evropské trhy. I přes zmíněné problémy firma zaznamenává nárůst obratu. „Loňskou letní sezonu jsme si hodně pochvalovali, protože většina lidí nevycestovala do zahraničí a zájem koncových zákazníků o zmrzlinu byl skutečně obrovský. Letos jsme opět navýšili obrat, ale bylo to spíše kvůli velkému zájmu nových odběratelů,“ říká Tomáš Němeček, jednatel společnosti.

Petr Němeček řídí a působí jako jednatel v rodinné firmě Adria Gold, která je předním výrobcem zmrzliny v Česku, ale dodává i další suroviny pro segment Horeca. Zdroj: Adria Gold
Zmrzlina ze Zlína do celého světa. Tedy zatím jen (kromě Česka) na Slovensko, do Maďarska, Rakouska a Německa. Tam všude míří zmrzlina společnosti Adria Gold.
„Na Slovensku a v Maďarsku se cítíme jako doma, jelikož tam zavážíme již více než patnáct let. Rakousko a Německo byly pro nás na začátku složitější, protože oba trhy mají oproti našemu trochu jiné chutě, ale myslím, že jsme se dobře uchytili. Prioritou je pro nás hlavně rozvíjet neustále trh v Česku a v přilehlých zemích,“ říká v rozhovoru Petr Němeček, jednatel společnosti.
Ten do podnikání, nyní už nejen se zmrzlinou, ale i se zásobováním segmentu Horeca, přibral i další členy rodiny. „Ve firmě pracuje dcera Klára, která vede oddělení marketingu, její manžel Lukáš má na starosti celou divizi Zmrzlina a náš syn Tomáš pracuje ve vývojovém oddělení,“ popisuje rozdělení funkcí.
Zároveň dodává, že do podnikání výrazně promlouvají vnější faktory. Ať už se jednalo v posledních letech o pandemii covidu, nebo o současné zdražování. „U některých věcí, zejména obalových materiálů, bojujeme, abychom vůbec dostali od dodavatelů potřebné množství, které jsme si objednali, a nemuseli omezovat výrobu.“
Vaše společnost působí na trhu téměř třicet let a patříte mezi nejvýznamnější výrobce zmrzliny v tuzemsku. Přesto vás v porovnání s konkurencí zná málokdo, proč?
Myslím si, že se to rok od roku postupně mění a dostáváme se čím dál více do povědomí širší veřejnosti. V gastro segmentu jsme již etablovaná a známá značka a lidé z B2B oblasti o nás velmi dobře vědí. Nicméně někteří naši konkurenti se více orientují na maloobchod, takže jejich snaha o propagaci je daleko větší než u nás. My zase víme, že pokud s námi začne někdo spolupracovat, tak nás téměř na sto procent nevymění za jiného dodavatele, díky našemu špičkovému produktu a servisu. Na tom stavíme náš byznys a neskromně říkám, že jsme v tom úspěšní.
Kolik sám sníte zmrzliny? A která je vaše nejoblíbenější?
Mám rád pistáciovou, ale těžko dokážu říct tu nejoblíbenější. Pokaždé mám chuť na něco jiného, a kolik jí sním, se snad nedá ani spočítat. Pořád něco vyvíjíme a testujeme, takže možná kdybychom udělali nějakou statistiku, kolik s kolegy ve firmě spořádáme zmrzliny, tak bychom třeba posunuli Českou republiku ve spotřebě o nějakou příčku nahoru.
Poptávka po kvalitě roste
Máme za sebou dva covidové roky, které zásadním způsobem poznamenaly turismus, služby a pochopitelně gastronomii. Když srovnáte loňskou letní sezonu a letošní, která byla na prodej zmrzliny úspěšnější?
Loňskou letní sezonu jsme si hodně pochvalovali, protože většina lidí neodjela do zahraničí. Zájem koncových zákazníků o zmrzlinu tak byl skutečně obrovský. Letos jsme opět navýšili obrat, ale hlavně kvůli velkému zájmu nových odběratelů z řad cukráren, kaváren nebo zmrzlináren.
A budeme-li se bavit v číslech, nebo alespoň v procentech?
Oproti loňskému roku letos počítáme narůst obratu o cca 68 procent. Rád bych ale zdůraznil, že prozatím, jelikož navzdory tomu, že je po sezoně, se nám prodeje daří stále lépe, než jsme čekali, a doufám, že tomu tak bude i v celém příštím roce. Přece jen nás koronavirová pandemie hodně zasáhla a z jejích dopadů se budeme nějakou dobu dostávat.
To je obrovský nárůst. Znáte důvody, proč se letošek tak zásadně liší od předchozích let?
Určitě nám pomohlo, že jsme posílili naši distribuci a obchod. Tím bych chtěl velmi poděkovat jak našim obchodníkům a distributorům, tak i všem lidem ve firmě, kteří se podíleli na letošním úspěchu.
Další důvod je obecně sílící poptávka po kvalitních potravinách, tedy i zmrzlině, z čehož velmi profitujeme. Tuto sílící poptávku pociťují i provozovatelé gastro podniků, a proto se na nás čím dál více obracejí. Naše filozofie totiž není o tom, že radíme odběratelům, jak ušetřit, ale jak více vydělat. Jak udělat z prodeje zmrzliny opravdu zážitek, za kterým se zákazníci budou chtít vracet. Radost ze společného úspěchu je přesně to, co nás naplňuje.
Češi jedou v točené
Vaši základní nabídku tvoří kopečková zmrzlina desítek různých druhů i točená. O kterou je větší zájem a jaký poměr tvoří v prodejích?
Má to více úhlů pohledu. Obecně je v České republice větší zájem o točenou zmrzlinu. Na druhou stranu v naší firmě vítězí na počet vyrobených kusů kopečková zmrzlina, a to až o desítky tisíc porcí. Do jisté míry možná proto, že na kopečkové je postavená historie celé naší firmy. A také proto, že ji vyrábíme a vždycky budeme vyrábět tradičním, řemeslným způsobem.
Co se týče točené zmrzliny, tak je potřeba upřesnit, že vyrábíme zmrzlinové směsi, které odběratel smíchá s vodou, nalije do stroje a teprve pak vzniká točená zmrzlina. Takže pokud vezmeme počet prodaných směsí, které odběratelé zpracují a vytočí, tak na počet litrů určitě vede točená zmrzlina.
Proč mají Češi rádi, respektive více kupují točenou zmrzlinu? Přitom ve světě na ni zas tak často nenarazíte…
Asi je to tady nějak zažité ještě z předrevoluční doby. Paradoxně v devadesátých letech byl obrovský hlad po kopečkové zmrzlině. Teď naopak vede točená. Možná že se to časem opět otočí.
Která z nich je kvalitnější?
Kopečková, tedy pokud se vyrábí tradičním, řemeslným způsobem, jelikož průmyslové zmrzliny nikdy nedosáhnou takových kvalit. Podstata rozdílu kopečkové oproti točené je pak v tom, že u kopečkové můžete použít mnohonásobně větší podíl ovoce, oříšků či dalších surovin. U točené zmrzliny je to technologicky velmi obtížné. My se však snažíme přinést výjimečné produkty i do oblasti směsí na točenou zmrzlinu a mimo jiné k tomu používáme technologie, kterými v tuzemsku nikdo jiný nedisponuje.

Sídlo a výrobní závod společnosti Adria Gold. Zdroj: Adria Gold
Kvalita táhne
Máte na mysli speciální stroj na vaření ovoce ve vakuu, do něhož jste před pár lety zainvestovali miliony korun? Má to pro zákazníky nějaký zásadní přínos?
Určitě ano a právě tato technologie je jedním z nich. Díky ní dokážeme vyrábět směsi na točenou zmrzlinu z opravdového ovoce bez aromat a barviv. Jsme tím pádem na trhu opravdu jedineční, protože nenabízíme klasické práškové směsi plné aromat a barviv s mizivým, nebo spíše žádným obsahem ovoce.
Takže jste jediní, kdo to u nás umí?
Jsme jediní, kdo vyrábí ovocné směsi bez použití aromat a barviv s vitaminy a živinami. To celé navíc velmi šetrnou cestou zpracování, díky čemuž máme nejovocnější směsi na výrobu sorbetu a točené zmrzliny.
Ale není to jen o technologii. Je důležité mít pro práci nadšení, vytrvalost a chuť dělat věci jinak. To všechno ale pochopitelně něco stojí. Dnes už naši odběratelé pochopili, že když se vydají cestou vyšší kvality, tak budou opravdu jiní oproti ostatním provozům a nakonec tak vydělají daleko více.
Po celé České republice roste počet nových výrobců a prodejců zmrzliny, kteří již také sázejí na kvalitu. Vnímáte to jako konkurenci, nebo naopak příležitost k další expanzi?
Vnímáme to hlavně pozitivně, protože je vidět, že lidé opravdu čím dál více stojí o kvalitu a raději si dnes připlatí, než aby si koupili něco, co jim nechutná nebo není vyrobeno z prvotřídních surovin. Z tohoto pohledu to vnímáme spíš jako příležitost k expanzi.
Obsloužíme tisíc odběratelů v Česku
Víte, kolik litrů zmrzliny se u nás každý rok zkonzumuje?
Dle dostupných zdrojů je u nás celková spotřeba okolo čtyřiceti milionů litrů. Počet prodejních a výrobních míst se pak pohybuje někde okolo osmi tisíc.
Může trh se zmrzlinami v Česku ještě růst?
My doufáme, že ano. Ve srovnání se světem jsme tuším někde na šestnácté příčce ve spotřebě zmrzliny (v litrech na jednoho obyvatele). Takže prostor pro růst by tady mohl být.
Uvádíte, že vaši zmrzlinu mají možnost ochutnat lidé po celé republice. Kolik takových míst máte?
Aktivních odběratelů máme po celé České republice téměř tisíc. Další stovky míst pak na Slovensku.
Tolik? Jaký je tedy váš podíl na trhu?
Jsme vděční za každého, kdo s námi spolupracuje, a věřím, že máme stále velký potenciál pro růst jak u nás, tak i v zahraničí. Když to vztáhnu na prodejní místa, tak náš podíl se pohybuje přibližně okolo patnácti procent.
Měla koronavirová pandemie vliv na rozložení sil na trhu?
Spíše měla vliv na pohyb lidí a trávení volného času. Lidé vyměnili města nebo obchodní centra za pobyt v přírodě, což pro dodavatele nebo výrobce, kteří působí plošně po celé republice, neznamenalo výrazné komplikace.
Kromě Česka zavážíte i na Slovensko, do Maďarska, Německa a Rakouska. Jak tyto trhy přijaly zmrzliny od Adrie. A plánujete zamířit i na další zahraniční trhy?
Na Slovensku a v Maďarsku se cítíme jako doma, jelikož tam zavážíme již více než patnáct let. Rakousko a Německo byly pro nás na začátku složitější, protože oba trhy mají oproti našemu trochu jiné chutě, ale myslím, že jsme se dobře uchytili. Prioritou je pro nás hlavně rozvíjet neustále trh v České republice a v přilehlých zemích. Máme obrovský potenciál v každé z nich. Zajímavostí je, že o naše výrobky projevili nedávno zájem v Dubaji, takže nás nejspíš čeká nová výzva.
Nejsme závislí jen na zmrzlině
Na celkových tržbách společnosti se ale zmrzlina podílí zhruba jednou třetinou. Co tvoří ty zbývající dvě?
Další část našeho byznysu tvoří divize Gastroservis, tedy zásobování segmentu Horeca, školních jídelen a dalších institucí. Těm nabízíme veškerý potravinový sortiment, od chlazeného či mraženého zboží až po koloniál. Zkrátka u nás každý kuchař najde všechno, co potřebuje k vaření.
Tady už vás ale musela pandemie drasticky zasáhnout, ne?
Vzhledem k tomu, jaký má divize podíl na tržbách naší firmy, tak to byla opravdu velká rána. Celé to období někdy od října 2020 až do května 2021 bylo pro nás jako nekonečná noční můra. Naštěstí nás hodně podržely výsledky divize Zmrzlina ze sezony 2020.
Čerpali jste nějakou pomoc státu, nebo jste si vystačili s vlastními úsporami?
V první vlně pandemie jsme si vzali úvěr v domnění, že přečkáme pár měsíců a pak se to vše rozjede. Což se stalo a sezona byla velmi dobrá jak v divizi Zmrzlina, tak i v Gastroservisu. Ale na podzim nastaly další nekonečné restrikce, trvající až do letošního jara. Nechtěl bych to už nikdy zažít, jelikož pomoc od vlády byla mizivá a nezbylo nám nic jiného než se spolehnout na vlastní úspory.
Jak se projevilo zlepšení situace za poslední čtyři měsíce?
Samozřejmě pozitivně. Je to krásný pohled, jak se lidé opět baví a setkávají. Po stránce byznysu to u nás bylo o rekordních nárůstech. Ale v loňském roce byl větší hlad i tím, že většina lidí cestovala spíše doma po České republice. Letošní naše nárůsty jsou zapříčiněné spíše tím, co jsem zmiňoval již výše.
Ustáli byste další lockdown?
Záleželo by nejspíš na tom, jak dlouho by trval. Vzhledem k posledním dvěma letům máme naplánované různé krizové scénáře, ale raději nad tím teď nepřemýšlíme, protože v souvislosti s nárůsty cen by to znamenalo pro mnoho podniků velkou tragédii.
Bojujeme s dodavateli
Nedostatek surovin a zdražování postihly všechny sféry byznysu. Jaký vliv to má na ten váš a chystáte se rovněž zdražovat?
Bohužel nás zdražování taktéž neminulo, asi jako ostatně nikoho na trhu. Zdražují dodavatelé jak vstupních surovin, tak také obalových materiálů a v neposlední řadě také elektřina a plyn, což nám velmi promlouvá do vzrůstu nákladů výrobků.
Co očekáváte, že zdraží nejvíc?
Dospělo to tak daleko, že už raději nic neočekáváme, protože cena, kterou nám někdo nabídne dnes, zítra neplatí. U některých věcí, zejména obalových materiálů, bojujeme, abychom vůbec dostali od dodavatelů potřebné množství, které jsme si objednali, a nemuseli omezovat výrobu.
Promítne se zdražování vstupů i v cenotvorbě?
Bohužel se to v cenotvorbě určitě promítne. Je to pro nás opět nová situace, protože ceny se mění někdy i z hodiny na hodinu a v některých odvětvích panuje místy panika. Nikdy pro nás nebyla tvorba ceny výrobků tak složitá jako v této době.

Adria Gold je rodinná firma, v níž kromě Petra Němečka (na paletě uprostřed) působí i jeho manželka, syn s dcerou a její manžel. Zdroj: Adria Gold
Ještě zákazníky překvapíme
Jak vlastně funguje váš rodinný tým? Vychováváte si nástupce, abyste jednou mohl s manželkou rodinný byznys opustit?
Snažím se o to. Ve firmě pracuje dcera Klára, která vede oddělení marketingu, její manžel Lukáš má na starosti celou divizi Zmrzlina a náš syn Tomáš pracuje ve vývojovém oddělení. Sám se ještě necítím na odchod do důchodu, ale jednou to bude muset přijít.
Chystáte tedy nějaké novinky, nebo za těch třicet let už máte vše „osahané“? Co vlastně lidem nejvíc chutná?
Lidé mají samozřejmě rádi svoji klasiku, zejména pak u nás v Česku. U zmrzliny je to jednoduché. Tradiční příchutě jako vanilka, čokoláda, jahoda nebo malina jsou našimi stálicemi.
Chystáme ale i spoustu novinek. V příštím roce slavíme třicet let od vzniku firmy a chceme to oslavit s našimi odběrateli i prostřednictvím netradičních příchutí. Zmrzlina a gastronomie obecně jsou tak dynamický obor, že pokud máte nadšení, tak se dá vždy přinést něco nového. Aktuálně nás také velmi zajímá téma bio potravin. Myslím, že opět lidi překvapíme něčím, co bude jiné a jedinečné.