Mohlo by vás také zajímat
WebExpo 2024 v kostce: programování, design, marketing a také kreativita nebo AI
Libor Akrman 11. června 2024Technologická konference WebExpo letos přitáhla na přednášky bezmála několik desítek vystupujících expertů a skoro 1600 účastníků. Dostalo se jim celé…
Škodovka vstupuje do světa virtuálních závodů. V jednomístném supersportu si zajezdíte v Gran Turismo
Libor Akrman 2. května 2024Moderní a futuristický vůz nabídne automobilka Škoda Auto ve světě videoher. Čistě elektrickým závodním vozem se budou moci hráči prohánět…
Jak vytvořit e-shop, který zaujme zákazníky na první pohled? Působte seriózně
Komerční sdělení 15. května 2022V současné době existuje v České republice téměř padesát tisíc online obchodů. Z toho jasně vyplývá, že ať už prodáváte…
- ROZHOVOR
Petr Novague (designér): Nechci navrhovat drahé věci. Spíš produkty, kterých se prodá hodně
Petr Novague je úspěšný designér, jehož práce překračuje hranice České republiky. Nositel devíti Red Dot Awards neskrývá, že by rád už brzy získal jubilejní desáté ocenění. Cítí se být patriotem, a tak se snaží pomáhat hlavně českým značkám. O tom, že se mu to daří, svědčí i úspěchy jím navržených zubních kartáčků, kol či sportovního auta.
Veřejnost si mylně myslí, že snem každého designéra je vetknout svůj rukopis do hodně drahého a unikátního produktu. Český designér Petr Novague si ale vybral zcela opačnou cestu. Nejvíce ho zajímají projekty, na jejichž konci je cenově dostupný produkt, který si může koupit kdokoli a kdekoli.
Proč jste se místo kariéry umělce rozhodl věnovat se průmyslovému designu?
Studoval jsem střední uměleckoprůmyslovou školu, kde jsem vstřebával základy sochařiny, kresby a malby. Nejvíc mě bavila kresba v kombinaci s hlínou. Když člověk přemýšlí s nadhledem a retrospektivou, právě skici a práce s hmotou jsou základem designu. Ve čtvrtém ročníku střední školy jsem si uvědomil, že mě design baví nejvíc, a vzdal ideu stát se volnomyšlenkářským umělcem.
Pocházíte z umělecké rodiny, nebo se z ní talentem a kreativitou vymykáte?
Moje matka chtěla být módní návrhářkou, sama si oblečení šije a navrhuje, jinak ale nikdo z rodiny k designu netíhl. Od dětství jsem vykazoval nadání na vizuální projevy a hodně mi prospělo, že jsem nešel na gymnázium, ale na střední uměleckoprůmyslovou školu. Díky tomu jsem se profesně vyprofiloval a už během studia na Umprum jsem měl zakázky z oblasti industriálního designu. To se o řadě mých spolužáků říct nedá. Jednoduše jsem před nimi měl podstatný náskok.
V jednoduchosti je krása
Co vás na vaší práci nejvíc těší?
Baví mě na zakázku vymýšlet něco, co splní očekávání zadavatele. Pro cestu industriálního designu jsem se rozhodl po stáži v Německu. Jeho podstatou je orientace na sérii. Při své práci zohledňuji i ekologické aspekty výroby, a to s filozofií „co kus, to originál“ nejde moc dohromady. Žijeme v chaotickém světě, zaplaveni zbytečnými věcmi i informacemi, což může být značně matoucí. Mou filozofií je jednoduchost a výsledkem mé práce design, kde nic nechybí ani nepřebývá. Jednoduše, design je produkt a produkt je design.
Petr Novague (37) |
Už během studií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze se uplatňoval jako industriální designér. Je mimo jiné držitelem devíti Red Dot Awards a čtyř German Design Awards. V roce 2008 založil designérské studio Novague. Studio stojí za návrhem celé řady produktů, od nábytku přes kola, spotřební elektroniku až po koncepty vozů. Produkty z dílny designového studia už jejich zadavatelům přinesly v příjmech dohromady přes 100 milionů eur. Petr Novague žije v Brně a Praze. Ve volném čase se nejraději věnuje lyžování a rodině. Má dvě malé děti. Jeho vášní jsou také vozy značky Porsche. |
Záměrně si ke spolupráci vybíráte české firmy?
České značky podporuji moc rád. Dobrý design podpoří prodeje finálního produktu a ty se přímo promítnou do HDP země.
Industriálním designem se živíte více než deset let. Mimo jiné jste autorem designu českých zubních kartáčků SPOKAR. Co stálo u zrodu vaší spolupráce?
Jednoznačně nespokojenost klienta s dosavadním designem. Ve SPOKARU měli touhu a potřebu věci měnit. První návrhy jsme si vyměnili už v roce 2016. Specifikace zadání totiž není obecně tak snadná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Musíme respektovat finanční dopady designu. SPOKAR je naštěstí dobře vedená společnost, která ví, co chce.
Jak dlouhá byla cesta od návrhu k finálnímu produktu?
Design kartáčku vznikal několik měsíců. Kompletní proces příprav ale více než rok. Museli jsme do designu zapracovat také rady stomatologů a zohlednit technologie zatloukání vláken. SPOKAR X má totiž extrémně vysoký počet vláken, které mu dodávají ty nejlepší vlastnosti. Na začátku jsme ale vůbec netušili, že kartáček bude mít takový úspěch.
Na cestě kompromisů
Kartáček získal prestižní americkou cenu Good Design Award…
Ocenění bylo víc, což mě pochopitelně těší. Z mého pohledu je pro náš region nejdůležitější německá cena. Německé výrobky jsou symbolem kvality, podobné je to u designu. U lidí může takový punc kvality působit pozitivně. Pro mě je to navíc potvrzení, že jdeme správnou cestou.
Proč je pro vás zajímavá právě oblast dentální hygieny?
Hodně lidí si myslí, že designér chce dělat drahé produkty. To není pravda. Mě lákají levnější produkty, kterých se vyrobí hodně. A kartáček je pro mě symbolem takového výrobku. Je levný a dá se koupit skoro všude. Obsahem celého designu je funkčnost výrobku, což je zrovna v tomto případě oholené až na dřeň. A to mě hodně baví. Přidanou hodnotou pro mě je i to, že SPOKAR není chamtivý a má na kartáčcích relativně malou marži.
Kartáčky jsou si v principu dost podobné. V čem se SPOKAR X liší od západoevropské konkurence?
Máte pravdu, v tvrdosti vláken a barevnosti jsou srovnatelné. Odlišují se hlavně detaily. Při jejich návrhu jsme vsadili na ergonomii, která pomáhá uživatelům držet kartáček ve správné poloze. Hlava zubního kartáčku je pak uzpůsobená k tomu, aby se s ní daly lépe čistit zadní osmičky.
Jaké máte další plány se SPOKAREM?
Pracujeme na návrhu dětského kartáčku a připravujeme nástupce modelové řady Plus, která nechce být příliš výrazná. Zároveň spolupracujeme na designu domácích potřeb i štětců. Více bych pro tuto chvíli prozrazovat nechtěl.
Design poutá investory
Váš rukopis nesly také české mobily KINZO. Jak na ně vzpomínáte?
Tehdy jsem chytil příležitost za pačesy. Několik lidí, kteří odešli z mezinárodní společnosti, se rozhodlo vyrobit českou značku mobilních telefonů. Výroba probíhala v Číně, což samo o sobě byla velmi zajímavá zkušenost. Myslím si, že jsem stále jediným českým designérem mobilního telefonu. Výrobek měl své mouchy, přesto se ho prodala celá výrobní série, což čítalo asi deset tisíc kusů. Tehdy ale image mobilu neprospěly některé recenze novinářů, kteří srovnávali nesrovnatelné.
Které ze současných mobilů se vám designově líbí?
Musím uznat, že se všechny značky výrazně posouvají. Všechny jsou podle mě krásné. Mobily za jednu generaci udělaly vůbec největší pokrok ze všech výrobků.
Jste také autorem designu kol Favorit a designu sportovního auta R200. Jak na tyto spolupráce vzpomínáte?
Opět to ukazuje moji slabost pro české značky. Zabralo dost času, než jsem kolu vtiskl finální tvář. Zdá se, že i na základě designu se Favoritu podařilo sehnat investora, na to jsem upřímně velmi hrdý.
U auta R200 bylo pozoruhodné, že jsme postavili několik zajímavých vozů, které prezentují firmu a pro mě jsou ukázkou mé dovednosti. S nadsázkou řečeno jsme vytvořili čtvrtou největší automobilku v České republice, i když se jedná spíše o kusovou výrobu speciálů. Za Erko zájemce zaplatí kolem 4,5 milionu korun.
Které novinky chystáte?
Podílím se na návrhu zařízení pro měření radioaktivity, které by mělo najít své užití v raketoplánech. Dále se snažím vtisknout tvář kancelářským stolům nové nábytkářské značky. Dnes si mohou i relativně menší firmy nechat navrhnout design, dražší je potom samotná implementace. Mám i nabídku na design nabíjecích elektrostanic, což považuji za zajímavé a dynamické odvětví. Nicméně musím přiznat, že nové zakázky příliš aktivně nepoptávám, ale i díky jménu, které už v designérském světě mám, si na nedostatek práce nemůžu stěžovat.
Dosáhl jste mnoha ocenění, další vás nejspíše čekají. Jaké máte nyní cíle na poli designu?
Chtěl bych získat ještě více odborných cen. Je pro mě výzvou propagovat zejména výrobky českých firem a proniknout s jejich designem na trhy německy mluvících zemí. Ty jsou totiž symbolem kvality světového designu.
Zdědily výtvarný talent i vaše děti?
Mým dětem je osm a šest let. Snažím se jejich talent nepřeceňovat, jsem spíše kritický. Vizuální cítění mají podle mě všechny děti. Výtvarný cit se dá poznat zhruba až ve 12 letech. Takže na hodnotící soudy ohledně jejich nadání si ještě pár let počkám. Bohužel v českém školství mají před kreativitou přednost poněkud exaktnější předměty jako třeba matematika.