Mohlo by vás také zajímat
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
- Článek
Přestaňte šetřit! Po roce 2030 se už vlastní auto nevyplatí
Používání autonomní taxislužby bude okolo roku 2030 výrazně levnější než vlastnictví klasického automobilu. Vyplývá to z odhadu firmy RethinkX.
I když podle skeptických odhadů se bude elektromobilita prosazovat pomalu a Američané nebudou v roce 2050 jezdit v elektromobilech více než tři procenta najetých kilometrů, jak prognózuje Energy Information Administration (EIA), podle jiných přijde boom autonomních elektrovozů daleko dříve.
Vlastní auto bude drahé
Kalifornská firma RethinkX předpokládá, že už v roce 2030 se nevyplatí kupovat vlastní auto. Podle ní bude totiž výhodnější používat některou z taxislužeb, jež budou mít flotilu autonomních aut.
Právě cenová dostupnost poměry na trhu s automobily výrazně změní. Okolo roku 2030 už bude 95 procent všech ujetých mil zákazníky ve Spojených státech uskutečněno „on demand“, tedy prostřednictvím nějaké firmy, která odvoz zprostředkuje.
Jak odhaduje RethinkX, průměrná rodina může ušetřit až 5 600 dolarů ročně za dopravu. Firma ve svých úvahách zachází dokonce tak daleko, že predikuje s jistou pravděpodobností, že by mohlo dojít ke zhroucení ropného průmyslu.
GRAF: Projekce dopadů rozšíření elektrovozů na spotřebu benzinu
Modrá křivka naznačuje průměrné tempo nástupu elektrovozů, červená rychlé tempo nástupu elektrovozů a dopad na spotřebu benzinu. Údaje jsou v bilionech litrů benzinu.
Zdroj: Cleantechnica.com
Exponenciální růst
Konzultační firma ze San Francisca RethinkX vychází z toho, že rozšíření elektrovozů nebude probíhat lineárně jako dosud, ale spíše exponenciálně.
„Nejedná se o změnu v energetických poměrech. Jedná se o technologickou disrupci. Ty se odehrávají v S křivkách. Pokud k nim dojde, nástup je velmi rychlý,“ vysvětlil jeden z autorů zprávy James Arbib, investor fondu rizikového kapitálu z Londýna.
GRAF: Vývoj cen aut – srovnání těch klasických a elektrovozů
Jde o průměrnou cenu středně velkého vozu v cenách na americkém trhu, v dolarech.
Zdroj: Bloomberg
RethinkX se zabývá studiem těchto technologických narušitelů (hovoří se o disruptorech), kteří mění zavedené poměry v jednotlivých sektorech.
Všeobecně známé příklady jsou firmy Uber v taxislužbě nebo Airbnb v ubytování.
Legislativní bariéra
Google vozítko je mrtvé |
Autonomní vozítko Firefly, které před čtyřmi lety začala společnost Google vyvíjet, se nebude komerčně prodávat. Oznámila to firma Waymo, jež byla před rokem z Googlu vyčleněna a má na starosti další vývoj autonomních aut. Spolupracuje s automobilkou Chrysler a vyrábí minivan Pacifica. |
Autonomní auta by měla masivně do trhu zasáhnout okolo roku 2021, kdy už by měly být odstraněny legislativní překážky.
Každopádně mezi roky 2020 až 2025 má tento revoluční krok změnit osobní dopravu, předpovídají autoři studie. V úvahu berou dosavadní oznámení automobilek a to, jak rychle se technologie autonomního řízení vyvíjí.
Kromě firem Uber, Google a Tesla, jež již několik let testují autopilota, nechtějí „zmeškat vlak“ ani tradiční automobilky. V Audi oznámili, že budou testovat auta bez řidiče v New Yorku.
VIDEO: Budoucnost dopravy má jméno Waymo
Zdroj: YouTube.com
Nižší nehodovost
Úřady nové technologie, které jsou šetrnější k životnímu prostředí ve městech, budou podle RethinkX podporovat.
„Jedná se o velké přínosy pro ekonomiku na sociální úrovni i na úrovni ochrany životního prostředí. Proto si myslíme, že úřady budou mít přístup, který bude nástup autonomního řízení podporovat,“ míní Arbib.
Technologie mají nižší nehodovost. Také tento faktor by měl hrát pro masové uplatnění autonomních vozů.
Do deseti let od schválení úřady by se autonomní vozy měly stát dominantním přepravcem. Z „přepravy autem“ se stane služba, proto robotaxi na elektřinu mají převálcovat osobní auta se spalovacím motorem.
Koupí služby zákazník zaplatí čtyřikrát až desetkrát méně, než kdyby si pořizoval nový vlastní automobil, a dvakrát až čtyřikrát méně, pokud by to byl starší vůz. Cena jedné ujeté míle s autem bez řidiče se má stlačit až na tři centy (70 haléřů) za míli (1,6 km).
Rychlejší opotřebení spalovacích motorů
Náklady na provoz autonomních vozů se mají snížit i tím, že ubude dopravních nehod a sníží se pojištění těchto vozů. Nabíjení baterií má být rovněž levnější než současné ceny benzinu. Také údržba elektrovozů má být výhodnější.
Benzinový motor má až 2 000 součástek, elektromotor jen 20 pohyblivých součástek. „To vše zásadně přispívá k rychlejšímu opotřebení (klasických) automobilů,“ řekl Arbib pro server Fastcompany.com.
Běžný automobil vydrží bez zásadních oprav 200 tisíc mil, elektrovůz 500 tisíc mil. Do roku 2030 by to mohl být až dvojnásobek.
Levná doprava za cenu kávy
Počítá se také s tím, že zaměstnanci některých firem dostanou jako benefit dopravu zdarma, pokud bude provoz elektrovozítek tak laciný.
Firmy, které budou provozovat „evéčka“ (elektrovozy, pozn. red.), mohou generovat zisky z toho, že auta budou schopná uchovávat energii z obnovitelných zdrojů.
Nebo bude stačit, že si ve voze zaplatíte a vypijete kávu. „Vezměte si Starbucks. Bydlím v Londýně a nájem za obchod může stát okolo 100 tisíc liber ročně, v centru dokonce ještě více. Zamyslete se, kolik to musí být prodané kávy. Starbucks může přijít na to, že bude levnější kávu prodávat v autonomních autobusech po dvaceti místech, jež budou sloužit jako mobilní kavárny na oblíbených trasách,“ nebojí se spekulovat Arbib.
Pak by přišla změna v dopravě velmi rychle, jsou přesvědčeni v poradenské firmě RethinkX, a mohla by růst exponenciálně.
UŽ JSTE SI HO OBJEDNALI? – Přihlaste se k odběru newsletteru – NEVÁHEJTE!!!
Zvýšení produktivity
Přínosy mají zasáhnout další segmenty ekonomiky. Například produktivita práce se zvýší, lidé nebudou uvězněni v zácpách.
Jen ve Spojených státech to může být jeden bilion dolarů ročně. Další bilion ušetří lidé za provoz spalovacích aut a mohou je utratit za jiné zboží. Lidé, kteří nemohou řídit, budou mít lepší dostupnost do škol a práce. Ušetří se místo na parkování, silnice budou bezpečnější. Sníží se spotřeba ropy.
„Myslím, že přijde čas, kdy se rozhodneme zakázat lidské řidiče ve městech,“ dodal autor zprávy. Totéž prohlásila německá kancléřka Angela Merkelová, když během návštěvy Argentiny debatovala se studenty. Podle ní do dvaceti let bude muset mít člověk speciální povolení, aby mohl usednout za volant.
Čím častěji budou silnice brázdit chytrá auta, tím rychleji se budou učit a povede to k rychlejšímu přechodu k autům bez řidičů, míní příznivci autonomního řízení.
Škoda jen že už takové taxíky máme, máme autobusy, máme vlaky. Ono je to i levnější než vlastnit vůz a nějak to nefunguje. Stále ubývá této dopravy a přibývá automobilů.
Lidé s vyšší životní úrovní prostě nechtějí sdílet poblitý, poškrábaný, ušmudlaný automobil ve kterém si ani nemohou nechat věci na parkovišti, protože někam ujede.. Určitou část trhu zejména ve velkých městěch to vezme a to zejména taxikářům a MHD. Jinak řečeno ubyde lidí v metru a přibudou na silnicících tzn., že se bezpečnost zhorší a emise zvýší.
To co tyhle futuristi vymýšlej jsou jen kraviny do kravína.
Kez by to byly kraviny….ridicum z povolani zvoni hrana…