Zatímco finanční trhy v současné době řeší otázku opětovného rozjetí pandemické vlny, firmy pohybující se v rámci tzv. reálné ekonomiky se musejí vypořádávat s rychle rostoucími náklady na vstupy. Některé řeší „jen“ nedostatek subdodávek a téměř všechny chybějící zaměstnance.
Výsledkem je nyní vzedmutí vlny výrobní inflace, která je stále viditelnější u nás i v řadě dalších evropských zemí.
Materiál zdražuje
Růst cen v průmyslu, který již v předchozích měsících zrychloval a atakoval desetiletá maxima, pokračoval i v červnu. Tentokrát byly ceny v tomto největším tuzemském odvětví meziročně vyšší už o 6,1 procenta. A to nejen v důsledku zdražování ropných produktů a souvisejících výrobků chemického průmyslu, ale i kovů a dřeva.
GRAF: Vývoj cen v průmyslu v Česku
Za posledních pět let, meziroční změna v procentech
Zdroj: ČSÚ/tradingeconomics.com
Firmy tak reagují především na vývoj cen na zahraničních trzích, kde došlo v předchozích měsících ke zdražování ropy a dalších pro tuzemské průmyslové podniky významných komodit.
Jejich ceny jsou už daleko nad loňskou úrovní ovlivněnou recesí, ale jsou také výrazně dražší než třeba v roce 2019. Stačí se podívat na ceny železa, mědi, hliníku, kaučuku nebo třeba i v potravinářském průmyslu tolik oblíbeného palmového oleje.
K tomu je třeba ještě přihlédnout k vývoji cen silové elektřiny v západní Evropě ovlivněné mimo jiné zdražením emisních povolenek. Podtrženo, sečteno, asi nelze očekávat, že by v nejbližších měsících mohlo dojít ke zmírnění výrobní inflace, či dokonce k viditelnějšímu zlevňování průmyslových výrobků.
Kombinace prodlužujícího se negativního nabídkového šoku v časech oživené poptávky to zatím asi jen těžko umožní.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Materiálová krize i změny návyků, které v nás zanechal covid, přinášejí secondhandovou revoluci
Evropská unie se přes léto revolučně mění: rozjíždí klimatický balíček i digitální euro, toleruje vyšší inflaci
Dekarbonizace je poslední šancí Evropy na cestu k prosperitě
Nedostatek komponent
Problémem však nejsou, jak je v úvodu naznačeno, jen ceny materiálových vstupů, ale i nedostatek dovážených komponent. Ten se už začal propisovat například do výsledků automobilového průmyslu.
Červnová produkce tuzemských automobilek byla nejnižší za poslední tři měsíce, když se přiblížila na dohled stotisícové hranici.
GRAF: Vývoj výroby automobilů v Česku
Od ledna 2020 do června 2021, v počtu vozů
Zdroj dat: SAP ČR
Na jedné straně tak vidíme rostoucí poptávku v podobě vysokých zakázek a naproti tomu snižující se výrobu této vlajkové lodi české ekonomiky.
Třetí zmíněný problém – nedostatek zaměstnanců – asi netřeba příliš rozvádět. Rostoucí počty volných pracovních míst nebo v evropském měřítku dlouhodobě rekordní míra volných pracovních míst jsou toho docela dobrou ilustrací.
Díky dobré kondici, která umožní v podnikové sféře restart investic, by se však časem i tento problém mohl stát relativním.
Nicméně lze čekat, že vzhledem k rostoucí poptávce se ceny výrobců promítnou i do koncových cen, tedy do růstu spotřebitelské inflace.