Hlavním městem létající taxislužby se má stát za dva roky japonská Ósaka, jež bude od května 2025 pořádat světovou výstavu Expo. V hustě obydleném velkoměstě by se návštěvníci už měli pohybovat pomocí létajících „taxíků“.
Tuto službu jako hlavní lákadlo výstavy už oznámil americký start-up Joby Aviation. A svůj díl pozornosti na sebe strhává také německá společnost Volocopter. Ta se chlubí tím, že bude mít příslušná povolení od japonských regulátorů letecké dopravy. A také od evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA.
Firma z Bruchsalu v Bádensku-Württembersku na svém projektu plně elektrických létajících strojů určených pro městskou mobilitu pracuje už přes 10 let. Konečně ale na evropském trhu chce spustit svou službu i na komerční bázi.
Ze všech konkurentů má k tomu nejblíže. V Paříži představila integrované místo pro testování vzletů a přistávání. „Je velmi vysoká pravděpodobnost, že budeme certifikováni ve druhém čtvrtletí roku 2024,“ prozradil pro německý týdeník Wirtschaftswoche Dirk Hoke, generální ředitel společnosti Volocopter.
Létající taxi na olympiádě
To by znamenalo, že by německá společnost mohla nabízet své služby už během olympijských her v Paříži, které jsou mediálně velmi silně sledované. „Jsem si naprosto jistý, že příští léto poletíme do Paříže,“ věří Hoke. Později by chtěl spustit taxislužbu i v Římě.
Volocopter se chce na trhu etablovat jako průkopník bezemisního městského létání. V Německu má ještě konkurenta, společnost Lilium, který ale uvažuje o komerčním provozu nejdříve v roce 2025.
FOTO: Letiště pro létající taxi v Paříži
Zdroj: Volocopter
Německý ekonomický týdeník spočítal, že v globálním závodě o nové projekty v letectví soutěží (mimo Čínu) přes dvě stovky start-upů, které zatím hlavně „pálí“ peníze svých investorů rizikového kapitálu.
Že je vývoj v této branži extrémně náročný na finance, ukázal i nedávný konec slovenského projektu létajícího auta AeroMobil. Společnost pracovala dlouhých dvanáct let a od investorů získala neuvěřitelných 25 milionů eur (593 milionů korun). Peníze nakonec nestačily a firma vyhlásila úpadek. Přitom ještě před rokem slibovala, že letos představí fungující produkt.
Investoři létajícím projektům věří
Investoři obecně ale tomuto sektoru dopravy věří, v roce 2021 směřovaly na podporu projektů aerotaxíků čtyři miliardy eur (95 miliard korun). Kritici namítají, že je takový druh dopravy zatím velmi neekonomický, aby se stal ve městech masovou záležitostí.
Není ani jasné, jaký model městských vzdušných „přibližovadel“ se nakonec prosadí na trhu. Navíc i prognózy vývoje celého trhu se v čase výrazně mění.
Ještě v roce 2018, tedy před pandemií covidu, americká investiční banka Morgan Stanley předvídala, že v roce 2040 trh dosáhne hodnoty 1,5 bilionu dolarů. Loni, o čtyři roky později, německá poradenská firma Porsche Consulting mluví o trhu velikosti 32 miliard dolarů v roce 2035.
To by znamenalo, že tento sektor uživí desítky společností, ale rozhodně ne stovky. Analytici z mnichovské poradenské firmy Roland Berger předpovídají, že do komerčního stadia přežije jen každá desátá firma, která vyvíjí létající taxi. Což zhruba kopíruje úspěšnost i celé start-upové scény.
Hoke zdůraznil, že testování bezemisního modelu VoloCity s pilotem na palubě bude probíhat letos od července a později i s dvěma pasažéry. Elektrické VoloCity dosahuje maximální rychlosti 110 kilometrů za hodinu.
Američané mají „létající Uber“
Americká společnost Joby Aviation se pak chlubí nejrychlejším aerotaxíkem na trhu s rychlostí až 330 kilometrů v hodině. Testovat chce rovněž během tohoto roku, aby získala potřebnou certifikaci. Termín spuštění „létajícího Uberu“ oznámila na konec roku 2024.
Pro budoucnost létajících taxíků bude zásadní další finanční podpora od fondů rizikového kapitálu. Německá společnost Lilium loni v listopadu oznámila navýšení kapitálu o dalších 119 milionů dolarů.
Volocopter ke konci minulého roku získal další finanční injekci ve výši 182 milionů eur. To mu zajišťuje rozpočet pro celý letošní rok.
Lehké baterie klíčem úspěchu
Pro létající městské stroje, které nespalují letecké palivo, ale používají akumulátory, je stále velkou výzvou čekání na baterie, které budou dostatečně lehké a zároveň silné, aby aerotaxíky bezpečně udržely na obloze.
„Do roku 2025 vzniknou výrobci, kteří průmyslově dokáží vyrobit vysoce kvalitní baterie, s nimiž můžeme létat plně obsazenou pětimístnou volocoptérou na větší vzdálenosti,“ přesvědčuje veřejnost Hoke, když hovoří o plánech do dalších let.
Hustota energie by měla být o 40 procent vyšší než u článků, které Volocopter používá nyní. Právě výroba silných a dostatečně malých akumulátorů ale zůstává „neznámou“, která může komerční využívání futuristické vize městské dopravy ještě o nějaký ten rok oddálit.