Mohlo by vás také zajímat
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
- ČLÁNEK
Tesla má problém se zaměstnanci v Německu. Zkušení odcházejí, nové se nedaří nabírat
Manažerské postupy Elona Muska nevoní řadě odborníků z automobilové branže, kteří začali pracovat pro jeho Gigafactory u Berlína. Část jich odchází ke konkurenci a produkce elektromobilů pokulhává za očekáváním.
Velkolepé plány Elona Muska na masovou výrobu luxusních elektromobilů v srdci Německa naráží na tvrdou realitu německého trhu práce. Personální problémy vedou k tomu, že se nedaří plnit produkční cíle automobilky, která jako první na světě v komerčním měřítku vsadila pouze na elektromotory. Ty vyrábí už od roku 2008.
Musk, který rád řídí své firmy mimo tradiční byznysové příručky a sám sebe označuje za nanomanažera (jako další příklad lze uvést převzetí Twitteru), musí „skousnout“, že jeho obrovská továrna v braniborských lesích po kritice německých ekologických aktivistů nyní čelí odchodům zkušených odborníků k automobilové konkurenci.
Musk prodává akcie Tesly |
Aby měl americký miliardář dostatek peněz pro akvizici Twitteru, během celého roku postupně odprodává akcie své automobilky. Naposledy prodal cenné papíry v hodnotě 3,58 miliardy dolarů. Od dubna to už bylo za 23 miliard dolarů. Akcie automobilky přitom oslabují. Investoři se obávají, že Musk tříští svou pozornost mezi mnoho rozdílných firem a nebude se dostatečně věnovat rozvoji výroby elektromobilů. Akcie od začátku roku už oslabily o 60 procent ze 400 dolarů na 160. Muskův podíl ve firmě klesl ze 17 procent na 13,4 procenta. Miliardář také přišel o pozici nejbohatšího muže planety, prvenství nyní drží francouzský podnikatel Bernard Arnault, vlastník skupiny luxusního zboží LVMH, jehož majetek dosahuje 172 miliard dolarů. Musk zaostává o 11 miliard. |
Německá fabrika se otevřela letos v březnu a ohlásila cíl vyrábět do konce tohoto roku pět tisíc aut týdně. Na konci října přitom továrna vyráběla dva tisíce aut týdně.
Velké problémy při náboru lidí ale znamenají, že je masová výroba ohrožena. Zatím se společnosti z Kalifornie podařilo obsadit v Německu jen sedm tisíc pracovních míst z celkových dvanácti tisíc.
Přitom nedostatkem lidí trpí Tesla i v jiných částech světa. Počet volných míst se ve společnosti Tesla od června celosvětově zdvojnásobil.
Špatné pracovní podmínky
Bývalí i současní zaměstnanci si stěžují na mizerné pracovní podmínky v Muskově automobilce. Odchody řady zkušených odborníků potvrzují, že ne vše je automobilce i jejích pobočkách v pořádku.
Lidé odcházejí kvůli nízkým mzdám ve srovnání s konkurencí a chaotickému a nezkušenému managementu v braniborské Gigafactory, napsala britská mutace časopisu Wired. V továrně údajně panuje „totální chaos“.
GRAF: Vývoj akcií automobilky Tesla
Za posledních pět let, v USD
Zdroj: tradingeconomics.com
Německý výrobní sektor autoprůmyslu je přitom velmi konkurenční. I proto nemají odborníci problém najít lépe placenou práci u jiných firem, které rovněž vyrábějí elektromobily. Jeden ze zaměstnanců Tesly prozradil, že část jeho kolegů je fiktivně dlouhodobě nemocných, aby nemuseli chodit do práce, protože nemají motivaci.
Němečtí odborníci na pracovní trh míní, že Tesla pravděpodobně nenajde dostatek kvalifikovaných odborníků, kteří jí chybí. Mezi kandidáty o práci je tato odnož americké automobilky považována za málo atraktivního zaměstnavatele.
Největší odborové hnutí v Německu – IG Metall – zdůraznilo, že platy v Muskově továrně jsou až o pětinu nižší než u konkurence, jako je Volkswagen. Tedy výrobce, jehož management rovněž vsadil na rozvoj elektromobility.
Německé ekonomice chybí půl milionu lidí
Ředitel výzkumu v bonnském Institutu ekonomiky práce Holger Bonin vysvětlil, že německý trh práce je vysoce specializovaný a zoufale mu chybí kvalifikované profese.
„Německý trh práce má v zásadě rekordní zaměstnanost navzdory koronaviru a inflaci. Všude je nedostatek kvalifikovaných pracovníků,“ zdůraznil Bonin s tím, že každý, kdo mohl být zaměstnán, už práci má.
I proto je velmi obtížné, zejména ve výrobním sektoru, obsadit nová pracovní místa. Celkem v německé ekonomice chybí přes půl milionu lidí, uvedl v létě Institut pro německé hospodářství v Kolíně nad Rýnem.
VÍCE K TÉMATU:
Bulharsko nedokáže integrovat uprchlíky z Ukrajiny. Chybí lékaři i sestry
Z průzkumu ČSÚ vyplývá, že ve stavebnictví je málo lidí. Je tomu skutečně tak?
V Německu začínají bankrotovat průmyslové podniky. Jak vážná bude recese?
Projevuje se to i tím, že asi desetina dělníků v Gigafactory u Berlína, jež je jedinou továrnou Tesly v Evropě, pochází ze sousedního Polska. I když vedení doufalo, že ze sousední země přiláká ještě více pracovníků, překážkou je (ne)znalost německého jazyka.
Muskovo podnikání v Německu nemá na růžích ustláno. Už během stavby Gigafactory u Berlína čelil řadě problémů. Otevření průmyslového komplexu zdržovaly ekologické protesty a soudní spory, které vyhráli aktivisté. Například si stěžovali, že stavba továrny ohrozí stanoviště ještěrek, způsobí odlesnění a kontaminuje spodní vody.
Tesla nepatří mezi oblíbené zaměstnavatele
V září pak firemní hasiči Tesly nezvládli požár v komplexu, který se rozkládá na ploše tří kilometrů čtverečních. Museli zasahovat místní hasiči, což ukázalo na to, že firma v Gigafactory nemá dostatek funkčních požárních hlásičů.
Tesla se také propadá v žebříčku nejoblíbenějších zaměstnavatelů německých absolventů technických oborů. Mezi roky 2021 a 2022 se zhoršila z druhého místa až na šesté. Z automobilek mají větší prestiž značky Porsche, Mercedes nebo BMW.
Případné technické talenty navíc Musk odrazuje svojí politikou, že nebude tolerovat práci z domova. Tesla i proto měla problémy s tím, aby najela na systém tří směn pro nepřetržitý provoz. Tento cíl byl stanoven na září 2022, ale musela ho posunout. Třísměnný provoz zavedla až 16. prosince.
Řada zaměstnanců v Německu nesouhlasí s tím, že budou nuceni pracovat o víkendech nebo v noci. I proto část stávajících zaměstnanců Tesly odchází raději k německé konkurenci, kde panují vstřícnější pracovní podmínky.