Mohlo by vás také zajímat
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Pražský DPP mění vedení; MMF věří české ekonomice a pokuta ČD a ÖBB za újmu RegioJetu aneb souhrn ekonomických událostí 42.týdne 2024
Libor Akrman 25. října 2024ČEZ koupí menší podíl v Rolls Royce; firem v insolvenci bude letos víc; světový trh M&A ožívá; v Česku AI…
Jednorožec Mews získal další miliardy; ČNB mírně snížila sazby a místo Síkely na MPO zřejmě Vlček aneb souhrn ekonomických událostí 39. týdne 2024
Libor Akrman 27. září 2024Vláda schválila větší schodek rozpočtu; Meta ukázala nové „virtu-brýle“; nováčkem ve vedení ČNB Jakub Seidler; české banky v pololetí v…
- ČLÁNEK
Všichni ho milovali, nově ho všichni žalují. Ani změna jména nepomáhá
Na konci října šéf Facebooku Marc Zuckerberg oznámil, že se společnost přejmenuje na Meta. Nové jméno, jež bude zastřešovat služby jako Facebook či Instagram, odkazuje na takzvané metaverzum, tedy internetový svět, který společnost buduje. Spíše to však má sloužit ke zlepšení renomé, které v posledních měsících výrazně utrpělo, což zřejmě přeroste i v řadu právních bitev.
Facebook už delší dobu máme spojený se špatnými věcmi. Změnil jméno na Meta, dle tvrzení Marka Zuckerberga aby lépe vystihli, kam v budoucnu směřují. Ale podle interních materiálů také právě proto, že se chtějí zbavit nepříznivého vnímání starého jména.
Skandály se soukromím, bezohledné využívání uživatelů, ovlivňování voleb a dění po celém světě, záplava nenávisti, fake news, podvodů ruku v ruce s neschopností s tím něco udělat. Ve skutečnosti ne až tak s neschopností jako s neochotou.
Příjmy a zisky především, takže pokud fake news a okrádání přes reklamu přináší zisky, chybí vůle cokoliv dělat.
Ještě jako Facebook byl milován médií a dlouho i samotnými uživateli. Ti, co varovali před dopadem na společnost, děti, psychické zdraví, byli tak trochu za blázny.
Lámat se to začalo s aférou spojenou s Cambridge Analytica a tím, jak Facebook sloužil pro ovlivňování voleb. Ale i tam trvalo několik let, než to světu tak nějak „došlo“.
Facebook je mrtev, ať žije Meta
Druhý zásadní zlom přinesly interní informace, které vynesla bývalá zaměstnankyně Frances Haugen, která pro Facebook pracovala jako produktová manažerka v oddělení občanské integrity. Pro ty, co Facebook sledují už roky, to nebylo nic nového.
Významná změna byla, že se dostaly ven důkazy o tom, že Facebooku je dlouhodobě známo všechno to špatné, na co upozorňovali jiní. A že v řadě případů s tím nic nedělal a některé z problematických aktivit a vlastností naopak využíval a zesiloval.
Vlastně není divu, že došlo k tak náhlému přejmenování na Meta. V krizové komunikaci a public relations běžný nástroj, jak se pokusit vytěsnit negativně vnímané jméno. Zda to bude fungovat, ale ukáže jenom čas, a trvat to může i několik let.
Kazit to ale bude vlna množících se žalob, stoupající snahy Facebooku (pardon, Meta) regulovat skandály, které ještě čekají na objevení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Změna je život. Proč ale Facebook mění jméno?
Pomáhají odtajňovat pracovní talenty: sociální sítě jako nástroj personalistů
Hlídáte svoji digitální stopu? Pozor, na co klikáte, internetoví šmejdi řádí stále více
Žaloby podávají stovky médií
V minulosti to měl Facebook dobré, média ho milovala. Mark Zuckerberg měl volné pole vykreslovat skvělou budoucnost světa. I to, jak Facebook hraje a bude hrát klíčovou roli v tom, aby se lidstvo mělo lépe, a všechno se bude odehrávat právě na Facebooku (a pod jeho kontrolou, nutno dodat).
Pro média se Facebook stal zásadním nástrojem pro šíření zpráv, získávání čtenářů a návštěvnosti. Několik málo let to fungovalo, než Facebook utáhl kohoutky. Nejenže začal rozhodovat o tom, co smí uživatelé vidět. Zároveň začal omezovat dosah a žádat více a více peněz, aby zůstala původní úroveň viditelnosti.
Na jedné straně médiím sliboval, lákal je a vytvářel programy na jejich podporu, aby souběžně více a více utahoval kohoutky.
Výsledek je ten, že média ztratila návštěvnost, přišla o příjmy a jsou nucena platit více a více za reklamu, aby alespoň nějakou návštěvnost získala zpět. Těm americkým došla trpělivost a stovky jich žalují Facebook (ale také Google). Viní je z monopolizace trhu s digitální reklamou a z toho, že je připravují o příjmy z reklamy.
Rohingové žalují Facebook o 150 miliard dolarů
Další markantní příklad něčeho, co by ještě před pár lety nebylo možné a co navíc ukazuje, jak „silnou pozici“ Facebook má. Etnická skupina Rohingů, což je muslimská menšina v převážně buddhistické Barmě, která čelí dlouhodobé diskriminaci, zažalovala tento technologický gigant o 150 miliard dolarů (přes tři biliony korun).
Rohingové viní Facebook a Instagram (žalobě čelí firma Meta Platforms, což je výsledek výše zmíněného přejmenování, pozn. red.) z toho, že nejednal, ač věděl a jednat mohl, a usnadnil tak genocidu muslimů v Barmě.
Rohingové mají zdokumentované dobře známé dění, kdy algoritmy sociální sítě posílily nenávistné projevy. Navíc Facebook nevhodné a pobuřující příspěvky ani nijak nemoderoval a neodstraňoval. Modelový příklad, protože stejným způsobem to funguje v desítkách zemí po celém světě. Jenže v tomto případě to vedlo ke genocidě.
Poukázala na to nakonec i Frances Haugensová a neřekla nic nového. Facebook nedokáže platformu moderovat a udržet bezpečnou. Nezvládá mít dostatek moderátorů v množství jazyků, a navíc schopných pochopit místní reálie. V některých zemích, například v Indii, navíc vědomě a záměrně podporuje aktivity, které mu umožňují udržet si pozici a zisky, ale které by za normálních okolností podporovány být neměly.
Samotná otázka moderace je dlouhodobě poznamenána i zaměstnáváním pracovních sil třetího světa. Za mizivé peníze, v mizerných pracovních podmínkách a bez ohledu na psychické dopady.
Meta dohánějí hříchy Facebooku
V Evropě, lépe řečeno v Evropské unii (EU), se právní problémy Facebooku prozatím točí hlavně okolo otázky ochrany soukromí. Dlouhodobě se o něco tradičně snaží Německo a Francie. Společnosti Meta pak po rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie hrozí, že jí budou pokuty moci udělovat jednotlivé země, a nikoliv pouze irská autorita, jak se o to Facebook dlouhodobě snažil.
Jenže v Evropě je to stejně bezzubé, jako když se v USA pokouší na Facebook podívat tamní Federální obchodní komise (FTC). Prakticky vždy je to řadu let poté, co se něco stalo, a ještě více let poté, co se mělo něco začít dít.
Snaha zabránit Meta, aby byly Facebook, Instagram i WhatsApp kompletně propojeny, tak naráží na to, že k tomu už dávno došlo. A pokud dojde na soudní spor, což je velmi pravděpodobné, tak Facebook bude několik let kličkovat a tvrdit, že jejich oddělení už není možné.
Postihy, které čas od času Facebook dostihnou, přicházejí pak nakonec jednak pozdě, jednak jsou jen symbolické. Porušováním dané věci totiž už mezitím Facebook vydělal další miliardy dolarů, způsobil nevratné škody pro společnosti nebo zlikvidoval další konkurenty a poškodil trh.
Nemluvě o příkladech, jako je nedávná snaha FTC, kdy Facebook ve sporu vyhrál. Zejména proto, že má k dispozici dostatek peněz i nejlepších právníků a lobbistů, aby si prosadil svou.
Každopádně lze čekat, že „nesportovní“ chování největší sociální sítě světa, zveřejněné v rámci kauzy Facebook Papers, začíná mít právní dohru. Otázka je, zda právní bitvy přinesou polepšení…