Mohlo by vás také zajímat
Jak ovlivní Trumponomika 2.0 vývoj kurzu koruny?
Dominik Rusinko 20. listopadu 2024Donald Trump se vrací do Bílého domu a s ním i obavy o evropskou ekonomiku. Jaké dopady by mohla mít…
Česko-britská jaderná spolupráce: Obětované české projekty a zbytečně promrhané miliardy?
Radek Škoda 19. listopadu 2024Česko-britská jaderná spolupráce nabírá na obrátkách, nicméně kvůli ní zřejmě skončí v zapomnění několik českých projektů malých modulárních reaktorů.
Fialův slib „německých mezd“ by mohl vést k bankrotu Česka
Lukáš Kovanda 18. listopadu 2024Premiér Petr Fiala (ODS) v Otázkách Václava Moravce prohlásil, že Češi do několika let budou mít mzdy srovnatelné s těmi…
- ČLÁNEK
Zboží Amazonu budou připravovat jeho roboti i v Česku. Nové centrum již roste
Internetový prodejce Amazon vybuduje v Kojetíně na Přerovsku nové robotické distribuční centrum, ve kterém vznikne více než dva tisíce pracovních míst.
Před osmi lety otevřel Amazon v Dobrovízi u Prahy své logistické centrum. Už tehdy ale provozoval v Evropě „vyšší level“ takového centra v Polsku, kde se o práci dělí lidé s roboty. Nyní takový robotický vyrůstá poblíž Přerova.
Zatímco v Polsku je již sedm logistických center (ne všechny jsou robotizované, pozn. red.), v Česku bude druhé. V areálu bývalého cukrovaru v Kojetíně vyroste první plnohodnotně vícepatrová logistická budova s nejmodernější technologickou výbavou v Česku.
Zónu připravila skupina Accolade, která je také investorem a vlastníkem průmyslového parku. Robotické centrum vybuduje stavitel průmyslových zón Panattoni.
„Distribuční centrum se značně liší od tradiční představy o skladu. Zaměstnanci budou pracovat s inovativními technologiemi, včetně robotických jednotek, které jim budou pomáhat při každodenním vyřizování zákaznických objednávek a efektivnějším využití skladovací plochy. Tito specializovaní roboti se zasouvají pod regály s výrobky, zvedají je a pohybují s nimi po distribučním centru, čímž pomáhají zkrátit čas nutný pro zpracování objednávek,“ přibližuje inovativní logistické centrum Michal Šmíd, generální manažer společnosti Amazon pro Českou republiku.
O tom, že by jednou takovéto sofistické centrum mohl Amazon v Česku vybudovat, se již šuškalo v době otevírání Dobrovíze. Nicméně již tehdy nechtěli zástupci evropského a českého vedení více prozrazovat, a tak k realizaci dochází až nyní.
Příležitost pro region
Již příští rok dostane Amazon k používání budovu, která zabírá rozlohu 52 000 metrů čtverečních. Nicméně k použití budou hned čtyři nadzemní podlaží se 190 tisíci m2 (z toho 13 tis. m2 kancelářských ploch a technického zázemí, pozn. red.).
Amazon v Česku |
V České republice Amazon působí od roku 2013, celkem investoval přes 26 miliard korun. První distribuční centrum Amazonu bylo v Česku otevřeno v roce 2015 v obci Dobrovíz. V tuzemsku nyní společnost zaměstnává přes 4000 lidí. |
Očekává se, že během maximálního provozu zde bude pracovat až dva tisíce lidí. „Je to obrovská šance pro celý region, a to hlavně z pohledu investice a vysokého množství nových pracovních míst. V neposlední řadě mě těší, že hala vznikne revitalizací brownfieldu a bude aspirovat na mimořádně vysoké skóre v ekologické certifikaci BREEAM,“ říká Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni pro ČR a Slovensko.
Podle něj už dobrovízský projekt, který firma pro Amazon připravovala, byl prošpikován moderními technologiemi. „Ten stávající však bude ještě o několik generací dál, a navíc využije unikátních logistických možností, které nabízí vícepatrové uspořádání,“ dodává.
Roboti umějí vše
Amazon používá logistické roboty, tzv. Drive Unit. Ty slouží k přemisťování lidmi naplněných regálů. V Polsku používají zhruba dvacet centimetrů vysoké přístroje, které vjedou pod regál, nadzdvihnou ho a poté ho dokážou dále přemisťovat po vyhrazené ploše. Ty štětínské takto přesunou regály, na nichž je naloženo 600 kilogramů zboží.
VIDEO: Roboti v logistickém centru Amazonu
Amazon tyto roboty neustále vylepšuje, takže lze čekat, že v Česku budou jezdit nové, modernější verze těchto oranžových „berušek“.
Kromě nízkých přepravních robotů používá Amazon i další robotické manipulátory – mechanické ruce řízené počítači, které fungují jako třídicí a zpracovatelské linky, skenery a automatické kontrolní prvky.
Celosvětově už má v akci přes 250 tisíc robotů, přičemž ještě koncem roku 2019 jejich počet dosahoval necelých sto tisíc.
Přibývají i zaměstnanci
Na druhou stranu se amazonní logistika neobejde ani bez lidí. V Česku by ke zhruba čtyřem tisícovkám v Dobrovízi mohly přibýt další dva tisíce v Kojetíně. Firma podle ČTK už zahájila nábor prvních zaměstnanců, zatím hlavně specialistů. „Nábor pracovníků, kteří budou v Kojetíně zpracovávat objednávky zákazníků, plánujeme na druhé čtvrtletí 2022,“ dodal Šmíd.
Po celém světě pak zaměstnává přes 1,3 milionu lidí, a jak nedávno upozornila agentura AP, jen loni firma přijala půl milionu lidí. Letos již oznámila, že jen pro USA potřebuje dalších 125 tisíc lidí.
Pandemie covidu totiž byla obrovským impulsem pro nárůst e-commerce, což Amazon jako největší internetový prodejce pochopitelně zaznamenal a reaguje na to. Viceprezident Dave Bozeman nedávno pro agenturu Reuters uvedl, že nové lidi potřebuje pro sto nových logistických center, která tento měsíc otevírá. Přibudou ke 250 centrům, která už firma letos zprovoznila.
Zaměření i na kamenný retail
I když internetové prodeje hrají dominantní roli v tržbách Amazonu, tento technologický gigant se chce zaměřit i na kamenný maloobchod. V srpnu list The Wall Street Journal napsal, že v USA firma otevře několik velkých maloobchodních prodejen, které budou fungovat jako obchodní domy.
Tyto prodejny by se jako první měly otevřít ve státech Ohio a Kalifornie, uvedl deník. Obchodní domy mají zákazníkům nabízet produkty známých spotřebitelských značek. Zároveň mají firmě pomoci jít vstříc zákazníkům, kteří stále raději dávají přednost nákupu v kamenných obchodech. Obchody nabídnou zboží, jako je oblečení, domácí potřeby nebo elektroniku.
Otázka bude, zda tyto kroky Amazonu pomohou k dalším dobrým výsledkům. Při prezentaci výsledků za druhé čtvrtletí firma uvedla, že v příštích čtvrtletích bude zpomalování růstu tržeb pokračovat, protože zákazníci začínají trávit více času mimo své domovy. Tržby společnosti se ve druhém čtvrtletí zvýšily o 27 procent na 113 miliard dolarů, zatímco analytici je v průzkumu firmy Refinitiv odhadovali na 115 miliard dolarů. Růst tržeb výrazně zpomalil ze 44 procent v prvním čtvrtletí.