Mohlo by vás také zajímat
Tykač posiluje v Asii; e-shop CZC.cz jde pod Allegro a Mars kupuje výrobce Pringels aneb souhrn ekonomických událostí 33. týdne 2024
Libor Akrman 17. srpna 2024Křetínský chce s EPH většinu ve Slovenských elektrárnách; inflace v Česku mírně vzrostla; Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny;…
Škodovka vstupuje do světa virtuálních závodů. V jednomístném supersportu si zajezdíte v Gran Turismo
Libor Akrman 2. května 2024Moderní a futuristický vůz nabídne automobilka Škoda Auto ve světě videoher. Čistě elektrickým závodním vozem se budou moci hráči prohánět…
Správa reklam a kampaně na sociálních sítích s pomocí autopilota? Český startup má globální ambice
Libor Akrman 13. prosince 2023Automatizace, optimalizace a analytika reklamního obsahu na sociálních sítích bez nutnosti lidské práce. To je platforma Advertee, za kterou stojí…
- ANALÝZA
Změna je život. Proč ale Facebook mění jméno?
Firma Facebook, provozující mimo jiné stejnojmennou sociální síť, ale i další aktivity, hledá název, který bude lépe reflektovat její činnost a portfolio nejen z oblasti sociálních sítí a komunikačních nástrojů. Podle některých ohlasů to má však pomoci s vylepšením reputace. Nové jméno bychom měli znát do konce října.
Hodnota americké společnosti Facebook činí bezmála jeden bilion dolarů, tedy podle tržní kapitalizace. Jen hodnota samotné značky činí více než čtvrtinu. V žebříčku nejhodnotnějších značek světa BrandZ skončila s naceněním 260 miliard dolarů na šestém místě.
O to více je překvapivá zpráva magazínu The Verge a dalších, že její šéf Mark Zuckerberg plánuje představit nové jméno. To by mělo zaznít na výroční konferenci, která se odehraje 28. října.
S odvoláním na dobře informovaný zdroj server uvedl, že to souvisí se Zuckerbergovým plánem na vytvoření „virtuálního vesmíru“, tzv. metaverza.
„Představte si zcela digitální svět, v němž se potkáváte s ostatními. Nejde přitom jen o nějaký internet, který tvoří sociální sítě, webové stránky nebo video. Je to mnohem víc, je to úplně nový svět či přímo vesmír,“ uvedl k projektu již dříve sám Zuckerberg.
Vzniká metaverzum
Má jít o on-line svět nabízející uživatelům různé nástroje pro komunikaci a pohyb ve virtuálním prostředí. Lidé by v něm mohli chodit nakupovat, pořádat schůzky nebo navštěvovat kulturní akce jako v reálném světě.
Otázka je, jak se k tomu postaví ty zhruba tři a půl miliardy uživatelů. Tedy ti, kteří využívají buď samotný Facebook, nebo další k němu přidružené služby, jako jsou hlavně Instagram a WhatsApp.
Nicméně plány s tímto novým „virtuálním světem“ nejsou zrovna malé.
Zuckerberg již oznámil, že kvůli tomu chce vytvořit v příštích pěti letech jen v Evropě deset tisíc nových míst. V současnosti přitom již pro technologického giganta pracuje skoro 65 tisíc lidí.
Kolébka kreativity
Podle Facebooku bude virtuální vesmír ve své podstatě podobný internetu, protože nebude ve vlastnictví žádné konkrétní firmy. Klíčovými vlastnostmi mají být „otevřenost“ či „schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat“.
Propojování rozšířené reality je podle Facebooku budoucností internetu. „Metaverzum má potenciál pomáhat otevírat nové kreativní, sociální a ekonomické příležitosti a Evropané ho budou od začátku utvářet,“ uvedl Facebook již dříve na svém blogu.
V současnosti pod Facebook spadají kromě samotné stejnojmenné sociální sítě i další sociální aplikace, jako je další sociální síť Instagram, komunikační platformy WhatsApp a Messenger. Firma také vyvíjí brýle pro virtuální realitu ve firmě Oculus a chytré displeje Portal. Nedávno také spustila digitální peněženku Novi (pilotní provoz běží v USA a Guatemale, pozn. red.) a plánuje uvedení virtuální měny Diem (v minulosti se o ní hovořilo jako o virtuální měně s názvem Libra, pozn. red.).
Nicméně jak v reakci uvedl server BBC, budování metaverza si kromě lidských kapacit vyžádá i čas. Britové odhadují, že to potrvá deset až patnáct let. Myšlenka metaverza však není nijak nová ani nejde o ojedinělý projekt.
Podle The Financial Times plány na jeho tvorbu jen v letošním roce ohlásily i společnosti Microsoft nebo herní firma Epic Games. Snaha odlišit novou inovativní platformu od 17 let staré sociální sítě má být pro Zuckerberga posunem k budoucím plánům.
VÍCE K TÉMATU:
Data neběhají v cloudu, ale hlavně pod mořem. Facebook jim dodá další rychlodráhu
Co říkají na novou kryptoměnu Facebooku odborníci?
Pomáhají odtajňovat pracovní talenty: sociální sítě jako nástroj personalistů
Nebezpečný obsah
Média však spekulují i nad jinými variantami, proč se uvažuje o změně jména. Důvodem pro přejmenování je podle serveru Quartz či magazínu The Economist vylepšení reputace, respektive založení nového, čistého štítu.
Firma totiž čelí mimo jiné rostoucím kontrolám americké vlády kvůli svým praktikám. Bývalá zaměstnankyně společnosti Frances Haugenová při nedávném slyšení před podvýborem Senátu amerického Kongresu uvedla, že firma nedbá na bezpečí svých produktů.
Bývalá produktová manažerka v týmu Facebooku pro boj s dezinformacemi také prohlásila, že postupně dospěla k tomu, že firma svými službami poškozuje děti, rozděluje společnost a oslabuje demokracii. I když podle ní management Facebooku ví, jak zvýšit jejich bezpečnost, tak to nedělá kvůli maximalizaci zisku.
Sám Zuckerberg v Senátu její obvinění popřel. „V jádru obvinění spočívá myšlenka, že upřednostňujeme zisk před bezpečností a blahobytem společnosti. To prostě není pravda,“ uvedl v obsáhlém facebookovém příspěvku Zuckerberg.
„Argument, že vědomě kvůli ziskům tlačíme obsah, který lidi naštve, je hluboce nelogický. Vyděláváme na reklamách a inzerenti nám vytrvale říkají, že nechtějí, aby jejich reklamy byly vedle škodlivého či štvavého obsahu.“
Řešení pro pošramocenou reputaci?
Reputaci Facebooku pošramotil i rozsáhlý výpadek začátkem října, kdy na několik hodin nebyly jeho služby dosažitelné po celém světě.
Podle serveru Quartz i dalších serverů a příspěvků na sociálních sítích ale přejmenování zmíněné problémy, z nichž je Facebook obviněn, neodstraní. Název je podle nich rozhodně tím vedlejším problémem. Facebook kromě toho čelí i další řadě soudních sporů a přejmenováním se chce vyhnout negativnímu vnímání značky.
Již za pár dní tedy uvidíme, zda nové jméno bude pro vylepšování reputace i budoucnost celé firmy krokem kupředu.